Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ari Heinonen makaa Turun yliruuhkautuneessa päivystyksessä jo toista päivää: Eilen sai kaksi leipää ja jogurttipurkin

Vierailija
03.01.2025 |

Voiko tälläinen olla tottakaan maailman onnellisemmassa maassa?

https://yle.fi/a/74-20134724?origin=rss

Voi.

Kommentit (207)

Vierailija
61/207 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän järjestelmä on rakennettu suomea ymmärtäville potilaille, mutta kun siihen tupataan pari sataa tuhatta ulkomaalaista tulkkeineen, niin onhan selvä, että homma kaatuu.

Jokainen, joka terkkarissa on käynyt, tämän tietää ja itse on nähnyt.

Olen pari kertaa joutunut Tampereen Acutaan äkillisten kipujen vuosi enkä ole kertaakaan nähnyt siellä ulkomaalaisia potilaita, vanhuksia tuppaavat olemaan suurin osa.

Vierailija
62/207 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama myös Pohjanmaalla, leikkauspotilas istuu päivystyksen käytävällä odottamassa huonovointisena. Syödä ei saa jos leikataan, mutta ensin leikattavia on monta. Yöksi lähetetään kotiin, kun osasto on tukossa. Jos olisin ollut se leikkauspotilas, en varmaan olisi palannut takaisin. Jonot oli päivystyksessä pitkät kuin nälkäkuolema. Moni sieltä lähtikin kyllästyttyään turhaan istumiseen, vaikka tuskin kukaan siellä turhaan oli, sen verran kipeän näköistä porukkaa oli ne lähteneetkin. 

Ei kannata sairastua, avun saanti kestää monta päivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/207 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olette halunneet sosialisoitua terveydenhoitoa. Kärsikää nyt siellä!

Vierailija
64/207 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen Turku, p.reikä. Juna pitää kyllä saada !

Vierailija
65/207 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin vi..... maksetut verot menee?

Olisin läväyttänyt sinulle pari havainnollista esitystä asiasta, mutta veropuu.fi on uudistettu käyttökelvottomaksi, ja tutkibudjettia.fi on uudistumassa ja siksi tauolla. Vai eikö vain uskanneta näyttää, mihin se kaikki menee? Niistä myös puuttuu kunnallisveron osuus kummastakin.

Kyllä verorahojen käytön isoin luokka on sote. Eniten verorahoja menee vanhusväestön elättämiseen kaikkinensa. Siihen sisältyy sekä sosiaali- että terveyspuolen kuluja.

Se, että sote-palvelut tuntuvat huonontuneen siitä mitä joskus olivat, johtuu parista seikasta: Ensinnäkin heikkenevä huoltosuhde, eli töissäkäyvien määrä suhteessa töissä käymättömiin on heikentynyt ja heikkenee koko ajan lisää. Oi niitä kultaisia 70-luvun aikoja, kun miehet kuolivat ns. saappaat jalassa eli heti eläkkeelle päästyään, ja naisetkin elivät korkeintaan kymmenen vuotta sen päälle! Mutta ei, nyt ollaan pari - kolmekymmentä vuotta oloneuvoksina!

Toiseksi on satsattu erikoissairaanhoitoon perusterveydenhuollon kustannuksella. Erikoissairaanhoito kehittyy koko ajan, eli löytyy uudenlaisia hoitomuotoja joista ennen ei osattu unelmoidakaan, Totta kai ne halutaan käyttöön, vaikka olisivat kalliitakin. Sitä pidetään ikään kuin oikeutena. Lääkäreistäkin on jännä päästä niitä kokeilemaan. Paha vain, että samalla on annettu terveyskeskusten rapistua. Kun aikoja sinne pikkuvaivojen takia ei saa, ne vaivat ehtivät pahentua isommiksi ja kalliiimmaksi hoitaa. Tätä eivät hyvätuloiset päättäjät pääse itse kokemaan, koska heillä on työterveys, joka toimii ohituskaistana hoitoon. Sitähän se tuo jonottaminenkin on: hoitoonpääsystä on tehty todella vaikeaa.

Sitten toinen iso menoluokka on koulutus. Siitä huolimatta, että Suomessa koulutustaso suhteessa vertailumaihin ei edes ole kovin korkea. Tässä kääntäisin katsetta työnantajiin päin: Yhä koulutetumpaa työvoimaa vaaditaan, pitää olla jos jotakin tutkintoa ja korttia, mutta itse ei olla valmiita pistämään tikkua ristiin asian eteen. Sitten valitetaan osaajapulaa.

Yritystuet ovat iso luokka nekin, joskaan niihin ei niin paljon maksettuja veroja mene vaan niitä on toteutettu pitkälti veronalennuksilla, eli osa yrityksistä ei esim. käyttämästään energiasta joudu maksamaan niin paljon veroa kuin me tavispulliaiset.

Paljon parjattuihin puoluetukiin ja kansanedustajien palkkioihin ja taksimatkoihin menee ihan mitätön summa. Toisin kuin usein luullaan, valtiolla ei myöskään ole mitään massiivista virkamieskuntaa. Niistä virkamiehistä on suurin osa poliiseja, sotilaita, rajavartijoita ja tuomareita, eikä noiden määrästä kai oikein voi vähentää.

Sosiaalipummien elättämiseen menee aika mitätön summa. Enemmän firmojen elättämiseen käytetään, vaikka markkinatalouden periaatteiden mukaan kannattamattomien firmojen pitäisi antaa vain kaatua. Työttömyydessäkin isoin kustannus kansantaloudelle on työttömän menetetty työpanos, ei niinkään maksettavat tuet.

Olisi kyllä hyvä, jos kansalaiset tosiaan enemmän tietäisivät, mihin vi..... maksetut verot menee. Suurin osa menee ihan asiallisiin tarkoituksiin. Ehkä niitä silti voisi painottaa hieman toisin.

Vierailija
66/207 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisille pitäisi viedä tarvittava. Kaikilla ei ole omaisia tai rahaa. Vai woltistako tilataan päivystykseen ja huudellaan että kuka tilasi. Myös Turussa kuolevalla ei ollut tuuletinta tai jäähdytystä kuumana kesänä, toivottavasti nyt olisi. Autoton ei niitä kuljettele.

Vierailija
67/207 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat valmistavat näille jonottajille aamiaiset. Ei sinne saatu joku keittiöstä?

Milsi ei tosiaan öaiteta keittiöapulaista noihin hommiin? Ei mitään järkeä, että sairaanhoitaja tekee paljon kalliimmalla liksalla noita hommia ja aika on pois hoitotyöstä. Äly hoi! Kuka tästä on vastuussa?

Vierailija
68/207 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin läväyttänyt sinulle pari havainnollista esitystä asiasta, mutta veropuu.fi on uudistettu käyttökelvottomaksi, ja tutkibudjettia.fi on uudistumassa ja siksi tauolla. Vai eikö vain uskanneta näyttää, mihin se kaikki menee? Niistä myös puuttuu kunnallisveron osuus kummastakin.

Kyllä verorahojen käytön isoin luokka on sote. Eniten verorahoja menee vanhusväestön elättämiseen kaikkinensa. Siihen sisältyy sekä sosiaali- että terveyspuolen kuluja.

Se, että sote-palvelut tuntuvat huonontuneen siitä mitä joskus olivat, johtuu parista seikasta: Ensinnäkin heikkenevä huoltosuhde, eli töissäkäyvien määrä suhteessa töissä käymättömiin on heikentynyt ja heikkenee koko ajan lisää. Oi niitä kultaisia 70-luvun aikoja, kun miehet kuolivat ns. saappaat jalassa eli heti eläkkeelle päästyään, ja naisetkin elivät korkeint

Eihän näin pitkää pskaa jaksa kukaan lukea

Vierailija
69/207 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä keskusteluissa on pakko jakaa oma vastakkainen kokemukseni, ihan kiitoksena niille hoitajille joita kovin usein parjataan. Jouduin onnettomuuteen ja päivystyksessä todettiin että murtumani vaatii leikkausta. Toki jouduin odottelemaan päästäkseni kuviin, kuullakseni niiden tuloksen ja lopulta että vietiin osastolle odottamaan leikkausta. Mutta koko ajan kerrottiin missä mennään ja jokainen hoitohenkilökunnasta oli minulle äärettömän ystävällinen. Alkuperäinen leikkausaika lykkääntyi, mutta henkilökunta toi minulle ruokaa heti kun sai siitä tiedon. Koin olevani hyvässä hoidossa ja parissa vuorokaudessa tarvitsemani leikkauskin hoitui. Näin Joensuussa, vaikka samaan aikaan oli isosti paikallisesti mediassa juttua henkilökunnan vajauksesta. Paikalla olleet tekivät työnsä äärimmäisen hienosti, iso kiitos jos ketään sieltä on linjoilla. 

Vierailija
70/207 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö vasta siellä? Tämä on ollut arkea täällä Uudellamaalla jo vuosia. Itse vatsan alueen infektiopotilaana (hengenvaarallinen ja kroonistunut uusiutuvaksi), olen monta kertaa sairaalan päivystyksessä jonottanut osastolle yli vuorokauden. Ravinnotta. Ja ravinnotta saanut olla pari ekaa päivää osastollakin, jonka jälkeen velli  aamupalaksi, lounaaksi ja iltapalaksi. Ja kun tuntia ennen keskiyötä kirjattu järjestelmään, niin siitä tunnista menee tosiaan se sairaalavrk-maksu. Päivystys on tukossa vanhuksia, joilla flunssa tai jotain sydämentykytystä. Ei tämä todellakaan toimi.

Viimeksi alle kolmekymppinen huonekaveri jonotti 8 tuntia puhjenneella umpisuolella tuolilla odotussalissa, kun ei ollut ilmeisesti "akuutti" tarpeeksi. Työssäkäyvä pienen lapsen äiti.

Ei mitään tolkkua. Vaarantaa alenevien polvien henkeä, että toiset pidetään väkisin elossa korkean elinajanodotteen reilusti ylitettyäänkin.

Vierailija
71/207 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän järjestelmä on rakennettu suomea ymmärtäville potilaille, mutta kun siihen tupataan pari sataa tuhatta ulkomaalaista tulkkeineen, niin onhan selvä, että homma kaatuu.

Olen pari kertaa joutunut Tampereen Acutaan äkillisten kipujen vuosi enkä ole kertaakaan nähnyt siellä ulkomaalaisia potilaita, vanhuksia tuppaavat olemaan suurin osa.

Olen joutunut käymään siellä (onneksi vain) kerran. Oli siellä ulkomaalaisen näköisiä potilaita muutama, mutta ei sen enempää kuin Tampereella keskimäärin. Myös henkilökunnassa oli muutamia ulkomaalaisen näköisiä tai nimisiä.

Tuskinpa on tulkkien käyttötarpeesta järjestelmän ongelmat kiinni.

Mutta sitä kyllä ihmettelen, miten voidaan potilaita pitää hoitoa odottamassa nälkäisinä? Onhan jo sairauksia, joissa pitäisi syödä säännöllisesti. Saisikohan tuolla kiertää myyntikärryn kanssa ja tarjota ostettavaksi voileipiä, jogurttia, proteiinipatukoita...

Vierailija
72/207 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut, että päivystyksessä saisi ruokaa. Omat eväät on aina pitänyt olla.

Vierailija
73/207 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläiseksi tämä on mennyt. Itse olin tarkkailussa 8 tuntia ja en saanut mitään ruokaa tai juomaa, tosin en nähnyt yhtään hoitajaakaan tai lääkäriä. Lopulta soitin miehelleni että tule hakemaan minut pois ja tuo vaikka pillimehua, kuolen janoon. Minulle ei laitettu tippaa. Katoamiseni huomattiin vasta seuraavana päivänä kun vuoro vaihtui.

Jahah. poistunut ilman lupaa. 

Vierailija
74/207 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vieläkin hokee mantraa, että kyllä Suomessa terveydenhuolto on parasta luokkaa maailmalla. Vähän säälittää niiden tietämättömyys. Se että joissain kunnissa pääsee nopeasti päivystykseen tai kiireettömään hoitoon, ei myöskään kerro kuin sen kunnan tilanteesta. On tämä Suomen romahdus surullista.

Se on hyvää luokkaa sitten kun hoitoon pääsee. Se pääseminen vain on vaikeaa, pl. jos on varaa käydä yksityisellä tai hyvä työterveys.

Vierailija
75/207 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ohje soveltuisi meillekin, vaikka onkin britteihin suunnattu:

Vierailija
76/207 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on ihan yhteiskunnallisia arvovalintoja: palkataanko töihin 50 ammattilaista kovalla palkalla vai lasketaanko hieman palkkoja ja palkataan 75 ammattilaista töihin sekä huolehditaan, että ammattilaisia myös koulutetaan riittävästi. 

Tuleeko työt tehdyksi sen huonommin 4000-5000/kk palkalla kuin 6000-12 000/kk palkalla? 

Nykyisellään koko sosiaali-ja terveydenhuollon ammattijärjestelmä muistuttaa pyramidinsa yläosalta lähinnä hillotolppaa, jonka ei tietenkään tulisi olla julkisen terveydenhuollon tarkoitus. 

Vierailija
77/207 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olette halunneet sosialisoitua terveydenhoitoa. Kärsikää nyt siellä!

Julkisen terveydenhuollon ahdinko on nimenomaan pitkälti sosiaali-ja terveyhuollon yksityistämisen ansiota, osin myös epäonnistuneen koulutuspolitiikan ansiota. 

Vierailija
78/207 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset, jotka odottavat jatkohoitopaikkaa ruuhkauttavat päivystyksen. Jatkohoitopaikkoja olisi esim. yksityisissä hoivakodeissa, mutta varha ei halua antaa maksusitoumuksia näihin. Päivystyksessä ei ole kunnon ruokaa, koska siellä ei ole tarkoitus olla kuin välttämätön aika ja sitten heti esim. vuodeosastolle. 

Tuossa se ongelman ydin pitkälti on. Kun yhdessä paikassa ns. säästetään, syntyy toisessa kuluja kaksin verroin. Veronmaksajat maksavat. Ja tietysti pompotus on vanhuksille itselleen epäinhimillistä. Vanhus kotiutetaan pärjäilemään kotihoidon turvin vaikka ei pärjää, kohta taas kaatuu tms. ja joutuu päivystykseen, sieltä epätarkoituksenmukaiseen ja kalliiseen osastohoitoon vuodepotilaaksi (voi joutua erikoissairaanhoidon osastolle kun perusterveydenhuollon päivystysosasto on täynnä), sitten taas kotiutetaan ja otetaan sama kierros uusiksi.

Vierailija
79/207 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joutunut käymään siellä (onneksi vain) kerran. Oli siellä ulkomaalaisen näköisiä potilaita muutama, mutta ei sen enempää kuin Tampereella keskimäärin. Myös henkilökunnassa oli muutamia ulkomaalaisen näköisiä tai nimisiä.

Tuskinpa on tulkkien käyttötarpeesta järjestelmän ongelmat kiinni.

Mutta sitä kyllä ihmettelen, miten voidaan potilai

Ei saa. Osa potilaista leikataan, ja leikkaukseen mennessä on oltava ravinnotta.

Vierailija
80/207 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usan pyssyihin ja kokoomuksen vaalirahoittajille. Ihmiset eivät koskaan opi - kokoomus tuhoaa Suomen.

Kymmeniä tuhansia vapaamatkustajia otetaan vuosittain suomeen, ei halpaa. Miljardi  lisää vuodessa kehitys"apuun"