Ottaisitko avioeron jos tietäisit, että hintana on sen seurauksena omien lapsien mielenterveysongelmat?
Olen huomannut, että nykyään lasten pahoinvointi kulminoituu äärimmäisen voimakkaasti juurikin eroperheisiin.
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Lapsille parempi on yhden vanhemman tasapainoinen ja turvallinen koti kuin kahden vanhemman epätasapainoinen ja turvaton koti. Enkä tarkoita turvattomuudella nyt mitään fyysistä uhkaa vaan ihan kodin ilmapiiriä.
Lapset aistivat ja kuulevat paljon enemmän kuin mitä vanhemmat edes tajuavat. Jos vanhempien parisuhde ei ole kunnossa, heijastuu se kodin ilmapiiriin, vaikka kuinka peittelisi ongelmia.
Tuo kulunut narratiivi on sarjassa eroilevien vakiomantroja jolla syyttävä sormi käännetään näppärästi itsestä poispäin. Tieteelliset tutkimukset ei tue tuota narratiivia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioero ei aiheuta kenellekään mielenterveysongelmia. Se kyllä aiheuttaa miten vanhemmat käyttäytyvät eron jälkeen. Jos olisin ollut samanlainen kuin lasteni isä niin ei menisi hyvin lapsilla. Olen ollut tuki ja turva, kun isä häipyi lasten elämästä. Ei hän osannut olka isä ydinperheessäkään.
Ja kyllä lapseni oireilivat eron jäljeen. Siitä on päästy yli ajan ja koulukuraattorin avulla. Varmasti minun tuella on ollut myös merkitys. Olen aina, asettanut lapset muun edelle.
Minä, minä, minun tukeni, minä, minä, minä olen AINA asettanut lapset edelle, MINÄ MINÄ MINÄ
Sya näköjään ärsyttää naisen minuus. Se, että hän on yhtä arvokas ja parempikin kuin mies, joka jätti lapsensa.
Ei vaan y
Mee ja nosta ittes jalustalle ja narukiikkuun, uliseva mies. Sinä et ole kenenkään isä.
Eron syy on se sama, joka altistaa mt-ongelmille: vanhempien käytös ja geenit.
Mitä ihmeen paskaa tämä on, että huonot miehet yrittää pakottaa naiset olemaan eroamatta?
Olkaa vttu parempia miehiä ja lopettakaa rännitys.
Vahingollisten parisuhteiden katkeaminen on lapsille hyväksi. Mutta vain perus-tylsien katkeaminen ei.
Mun mielenterveyteni vanhempieni ero pelasti aikanaan. Mutta nyt kun työskentelen oppilashuollossa, niin kyllä eroperheiden lapset oireilevat selkeästi enemmän ja nimenomaan eron jälkeen. Oma henkilökohtainen kokemukseni omasta lapsuudestani ei sulje pois tilastollista näkymää.
Kukaan ei eroa hyvästä suhteesta, takokaa se kalloihinne.
Jos suhde oli sun mielestäsi upea ja toinen silti lähti, suhde ei sitten ollut hänelle upea, ei edes siedettävä.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan aiheuttaa mt-ongelmia
Samaten viikko-viikko-asuminen
Ero itsessään ei aiheuta lasten mielenterveysongelmia, vaan tietyt ongelmat jotka on siellä taustalla muhineet jo kauan ennen eroa. Ero on aina oire ongelmista. Se että ei vaan erota, vaan pysytään yhdessä hampaat irvessä, ei poista näitä ongelmia.
Joissain tapauksissa vanhempien riitaisat välit eron jälkeen voi aiheuttaa lapsille merkittäviä ongelmia, mutta jos vanhemmilla on hyvät ja asialliset välit, on asia taas aivan eri.
Jestas kun ihmiset on vielä vuonna 2025 niin kouluttamattomia ja tyhmiä, hoetaan jotain yleispätevää tutkimuksista, vaikka todellisuudessa ei osata niitä edes lukea oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vahingollisten parisuhteiden katkeaminen on lapsille hyväksi. Mutta vain perus-tylsien katkeaminen ei.
Tästä jaottelusta ei haluta oikein puhua. Vaikka siitä todellakin pitäisi ja huomattavasti kovemmalla äänellä.
Vierailija kirjoitti:
Avioero ei aiheuta kenellekään mielenterveysongelmia. Se kyllä aiheuttaa miten vanhemmat käyttäytyvät eron jälkeen. Jos olisin ollut samanlainen kuin lasteni isä niin ei menisi hyvin lapsilla. Olen ollut tuki ja turva, kun isä häipyi lasten elämästä. Ei hän osannut olka isä ydinperheessäkään.
Ja kyllä lapseni oireilivat eron jäljeen. Siitä on päästy yli ajan ja koulukuraattorin avulla. Varmasti minun tuella on ollut myös merkitys. Olen aina, asettanut lapset muun edelle.
Asetit siis lapsesi parisuhteesi ja kumoppanisi edelle, joten lapset asettivat vastineena sinut itsensä alapuolelle. Ei ihme että ukko lähti tuollaisesta sirkuksesta.
Aikuisten ja aikuisten parisuhteen kuuluu terveessä perheessä olla lasten yläpuolella tai mennään samantien tilanteeseen, jossa lapset onkin aikuisten yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille parempi on yhden vanhemman tasapainoinen ja turvallinen koti kuin kahden vanhemman epätasapainoinen ja turvaton koti. Enkä tarkoita turvattomuudella nyt mitään fyysistä uhkaa vaan ihan kodin ilmapiiriä.
Lapset aistivat ja kuulevat paljon enemmän kuin mitä vanhemmat edes tajuavat. Jos vanhempien parisuhde ei ole kunnossa, heijastuu se kodin ilmapiiriin, vaikka kuinka peittelisi ongelmia.
Tuo kulunut narratiivi on sarjassa eroilevien vakiomantroja jolla syyttävä sormi käännetään näppärästi itsestä poispäin. Tieteelliset tutkimukset ei tue tuota narratiivia.
Kannattaisi tutustua hieman tarkemmin psykologiaan ja tutkimustuloksiin. Voisi avata silmäsi hieman laajempaan katsantokantaan. Ja vinkkinä tutkimustulosten vertailuun: kannattaa katsoa myös tutkimuksen tekijät / rahoittajat, sekin ehkä auttaa sinua ymmärtämään _koko_ narratiivia hiukan paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä ne itseasiassa tukevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä, minä, minun tukeni, minä, minä, minä olen AINA asettanut lapset edelle, MINÄ MINÄ MINÄ
Sya näköjään ärsyttää naisen minuus. Se, että hän on yhtä arvokas ja parempikin kuin mies, joka jätti lapsensa.
Ei vaan y
Kehuako minun olisi pitänyt exää. En edelleenkään tiedä miksi käyttäytyi avioliitossa itsekkäästi, kylmästi ja oli mm taloudellista hyväksikäyttöä. En tiedä miksi ei halunnut huoltaa lapsia, en tiedä mitä ajattelee itsestään, lapsista tai minusta.
Kehuja olen saanut lähipiiriltäni. Tiedän olevani hyvä äiti, ja myös lapset ovat niin sanoneet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihannoit perustylsyyttä? Mitäpä jos se ei toisen mielestä ole perustylsää vaan silkkaa helvettiä.
Et sinä tiedä mitä muiden parisuhteet oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei eroa hyvästä suhteesta, takokaa se kalloihinne.
Jos suhde oli sun mielestäsi upea ja toinen silti lähti, suhde ei sitten ollut hänelle upea, ei edes siedettävä.
T. Sarjapettäja ja-eroaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asetit siis lapsesi parisuhteesi ja kumoppanisi edelle, joten lapset asettivat vastineena sinut itsensä alapuolelle. Ei ihme että ukko lähti tuollaisesta sirkuksesta.
Aikuisten ja aikuisten parisuhteen kuuluu terveessä perheessä olla lasten yläpuolella tai mennään samantien tilanteeseen, jossa lapset onkin aikuisten yläpuolella.
Täh?!
Vierailija kirjoitti:
Eron syy on se sama, joka altistaa mt-ongelmille: vanhempien käytös ja geenit.
Mitä ihmeen paskaa tämä on, että huonot miehet yrittää pakottaa naiset olemaan eroamatta?
Olkaa vttu parempia miehiä ja lopettakaa rännitys.
Kympin kommentti🎉
Ei vanhempien kuulu olla lasten yläpuolella. Vanhempien kuuluu olla vastuullisia ja turvallisia. Se ei ole yläpuolella olemista.
Kai joku vanhoillisraamatullinen ajatus että huonot vanhemmat parempi kuin yh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä jaottelusta ei haluta oikein puhua. Vaikka siitä todellakin pitäisi ja huomattavasti kovemmalla äänellä.
Paljonko perustylsää henkistä, fyysistä ja taloudellista väkivaltaa naisten pitää mielestäsi sinulta "lasten parhaaksi" sietää?
Olen yh ja olen jättänyt yhden uudeksi kumppaniksi pyrkineen kun tajusin hänen piilottelemansa m.terveysongelman, koska se olisi ollut vahingoksi lapsilleni.