Oliko tietokone 1990 luvulla statussymboli?
Muistan että pojankloppina monen varakkaamman kotona sellainen oli välillä sijoitettu olohuoneeseen ihan kuin näytille. Sitten Ysärin loppua kohden olivatkin jo kodin "toimistossa".
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut taviksilla varaa tietokoneisiin 90 luvulla.
Porvareilla niitä oli.
486 maksoi 35 000 Mk, kun normipalkka oli siihen aikaan noin 3500 mk kk ihan duunari hommissa.
Minun ensimmäinen 486SX100 maksoi syksyllä 1994 8000 markkaa monitorin kanssa. Toki, jos ostit jonkun 386:sen tai 486:sen heti kun se tuli markkinoille, niin sait maksaa siitå paljon!
Puoliso oli ostamassa monta vuotta konetta kotiin ysärillä. Sen hinta-laatusuhteeltaan hyvän koneen hinta oli aina sen saman 10000mk näyttöineen.Itse kone oli kyllä aina parempi kuin se entinen vertailukone, osien hinnat oli tippuneet, mutta sitten oli aina tullut uusia parempia osia. Seurasi tarkkaan kaikkien uutuuksien ilmestymistä. Oli myös töissä mukana työkoneiden hankkimisessa.
Hieman olen naureskellut, että saman ne hänen ostamansa koneet nykyäänkin maksavat, kun on jälkikasvulle pelikoneita hankkinut.
Vierailija kirjoitti:
Koneissa ei ollut internettiä tuolloin. Ne oli vain kirjoituskoneita vanhemmille ja huonoja alkeispelikoneita teineille.
Mitä v*ttua koneella teki ihmiset ilman nettiä???
Jo kasarin puolivälissä pääsi purkkeihin kiinni Commodore 64:llä. Sitten tuli Amiga ja PC vasta kauan sen jälkeen kotiin.
Kaikenlaista niillä koneilla tuli tehtyä. Kuten ohjelmoitua laskentajuttu sen sijaan, että olisi taskulaskimella laskeskellut tylsiä pitkiä moniaosaisia laskuja harjoitustöiden raporttiin. Pelailtuakin tuli.
Yksi puolituttu opiskelijapoika teki sitten netin pikaviestintäpalvelun.
Ei se mikään statussymboli ollut, mutta arvokkaita olivat.
Ei ollut mutta kännykkä oli. Meillä oli kotona vic20 ja sen jälkeen c64. Ei ne mitään statussymboleita olleet.
Minun eka kännykkä maksoi yli 20000mk, en muista kuinka paljon yli. Voi Jeesus että porukalla naama venähti kun sen nykäisi povitaskusta. Ostin yhden takin sillä perusteella että povitasku oli aika takana, vähän niin kuin kainalossa.
Vastaan AP, ei ollut. Tai en mieltänyt sitä sellaiseksi.
Hankimme 1995 tietokoneen pc 386 käytettynä hintaan noin 2000 mk. Siihen meni noin kuukauden kesätyörahat, mutta se tuli vaan pelaamista varten. Mietin joskus että mitä muuta tietokoneella voi tehdä kuin pelata, nyt mietin asian hieman toisin kun tuo pelaaminen on jäänyt.
Eli tietokoneita sai silloin jo käytettyinä. Tosin jollain tutulla oli tietokone jo 80-luvulla jolloin ne vaikutti olevan tosi kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut mutta kännykkä oli. Meillä oli kotona vic20 ja sen jälkeen c64. Ei ne mitään statussymboleita olleet.
Minun eka kännykkä maksoi yli 20000mk, en muista kuinka paljon yli. Voi Jeesus että porukalla naama venähti kun sen nykäisi povitaskusta. Ostin yhden takin sillä perusteella että povitasku oli aika takana, vähän niin kuin kainalossa.
Totta. Muistan kun isän kavereilla oli autoissa puhelimet kun olin pieni 80-luvun lopulla. Mobira Cityman varmaan, samanlaisia näki vain jollain valtiomiehillä ja hinta tosiaan noin 25-30 tuhatta markkaa.
Vierailija kirjoitti:
Koneissa ei ollut internettiä tuolloin. Ne oli vain kirjoituskoneita vanhemmille ja huonoja alkeispelikoneita teineille.
Mitä v*ttua koneella teki ihmiset ilman nettiä???
:DD pelattiin tietenkin
Ostin opiskelijana veljeni kanssa C64:n v. 1983, kesätyösäästöillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mutta tänäpäivänä on . Harvalla on enää varaa sellaiseen ökyilyyn. Kirjastossa pitää käydä laskut maksamassa.
Höpöhöpö. Ei ole kovin yleistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano Framework niin tiedät onko juippi kalkkis 90-luvulta.
Mikä se on?
Mutsis
kafo, tekoäli alkant jtlee isseekssien. :)
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut normaaleilla ihmisillä tietokoneita 1990 luvun alussa. Vain rikkaissa perheissä oli, esimerkiksi lääkäri ja juristiperheissä.
Keskiluokkaisilla ei ollut, köyhistä puhumattakaan. Eikä muuten ollut internettiäkään. Jos ette muista.
Netti alkoi yleistyä ysärin lopulla. Mutta ei me mitään rikkaita oltu, olin äitiyslomalla, mies keskituloisessa työssä ja meillä oli kyllä pc 1992. On kuvia siitä kun istun koneella vauva sylissä, joten takuulla muistan oikein. Esikoinen on syntynyt 1991. Internetiä käytin ensimmäisen kerran 1995 kurssilla.
1980-luvulla ne oli lähinnä pelikoneita. Varakkailla oli. Lukiossa opiskelin ohjelmointia 80-luvun puolivälissä, oli kaamean tylsää. 1990-luvulla tuli koneet ammattikouluihin, oli atk-luokka jossa käytiin tekemässä tehtäviä ja talletettiin läpyille tai printattiin. Omia koneita alkoi tulla 90-luvun aikana kuten niitä kännyköitäkin.
Meiliosoitteet hommattiin samoihin aikoihin mutta vähän oli meiliä ja netti oli vielä ihan tyhjä 90-luvun ajan. Meilit täytti helposti ne pienet meiliboksit mitä oli, jos lähetti vaikka kuvan niin se kesti ikuisuuden ja boksi pamahti heti täyteen.
Ei ollut googlea joten piti tietää itse se nettisivun osoite että sen löysi. Mm alan kirjoissa oli nettisivuja joita näpyteltiin. Sivujen design oli tosi yksinkertainen, ei liikkuvaa kuvaa.
Sain ekana tuttavapiiristä nokian noin 1996 kun työpaikka maksoi. Kaikki ihmetteli ja nauroi että mitä tuolla tekee. Ekan oman tietokoneen ostin 2000, paksu läppäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut taviksilla varaa tietokoneisiin 90 luvulla.
Porvareilla niitä oli.
486 maksoi 35 000 Mk, kun normipalkka oli siihen aikaan noin 3500 mk kk ihan duunari hommissa.
Minun ensimmäinen 486SX100 maksoi syksyllä 1994 8000 markkaa monitorin kanssa. Toki, jos ostit jonkun 386:sen tai 486:sen heti kun se tuli markkinoille, niin sait maksaa siitå paljon!
Ostit varmaan saman koneen kuin minä. Asuin maalla ja sain kylähullun maineen.
N56, elämäntyö tuon jälkeen ohjelmistosuunnittelussa
Ei. Kyse enemmän siitä näkikö sille hyötyä vai ei. Käytin kesätyövarat PC:n hankintaan.
Pidin niitä vähän erikoisten tyyppien laitteina.
Ajattelin etten ikinä hanki itselleni tietokonetta.
Että niin outo ja erikoinen en sentään ole.
Ei ollut ainakaan täällä maalla. Se oli pikemminkin työ- ja opiskeluväline ja usein jostakin käytettynä hankittu.
Pulmusissa on jakso, jossa Al hankkii koneen statussymboliksi. Näkyy se koneen omistajan ylpeys ja toisaalta se kuinka olivat liikaa duunarin aivoille.
Muistatteko kuinka kamalilta ne koneet haisi? Meille hankittiin 1996, maksoi 15000 mk. Kiss FM:n chatissä silloin roikuttiin ja pelattiin ja muistia ja tallennustilaa päivitettiin ahkerasti. Ennen tuota koneita käytettiin koulussa tietokoneluokissa. Vuonna 1991 ainakin kirjoitettiin esitelmiä ja piirettiin ja lähetettiin myös sähköposteja. Meillä oli hyvin innokas tietokonekerhon vetäjä. Sähköpostiin mentiin suoraan dos:n kautta ja opettajan kautta meillä oli sähköpostikirjekavereita Lontoossa.
Muistaakseni dokumentissa oli tarve tulostaa värikuva. Koulussamme oli vain mustavalkotulostin. Muutaman vuoden myöhemmin koteihin jo tuli edullisia värimustesuihkutulostimia.