Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuvaile SIVISTYNYT ihminen.. millainen hän on?

Vierailija
27.02.2007 |

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

NÄiden sivujen alentaminen johonkin alempaan kastiin ei kuulu sivistyneen ihmisen tapoihin.

Vierailija
2/15 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöksen osaa hallita etiketin mukaan ainakin sitä vaativissa tilanteissa. Tietää, taitaa, osaa ja hallitsee. Laaja yleissivistys. Harrastaa kulttuuria jossain muodossa, lukee paljon, seuraa aikaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostunut laajasti asioista ja seuraa aikaansa.

Vierailija
4/15 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ateisti. Ainakin keitä minä tunnen. Mutta he ovat korrekteja, eivätkä loukkaa uskovaisia. Sivistynyt ihminen ei mielestäni voi olla rasisti tai homofoobikko. Heillä ei ole tarvetta tai halua tuomita ihmisiä erilaisuuden vuoksi. (rikolliset ovat eri asia ja sivistynyt ihminen tajuaa eron homon ja pedofiilin välillä)

Minusta sivistyneen ihmisen ei tarvitse olla korkeasti koulutettu. Usein niin toki on, mutta kouluttamattomuus ei estä olemasta sivistynyt ja yliopistotutkinnon suorittanut ei välttämättä ole sivistynyt.

Sivistynyt ihminen on tiedonhaluinen. Siksi hän tietää enemmän kuin toiset.

Vierailija
5/15 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutettu, ennakkoluuloton, suvaitsevainen, ja tärkeimpänä se, että maailmankuva ei ole kapea.

Vierailija
6/15 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistynyt ihminen harvoin kokee olevansa " valmis" . Siis siten, että ajattelee että " nyt olen oppinut kaiken ja olen sivistynyt" . Matka jatkuu aina vaan :)

Aiemmat sanoivatkin jo hyviä " merkkejä" . Seuraa aikaansa, on kiinnostunut eri asioista ym.

Kaikkea ei tarvitse osata. Kaikkea ei tarvitse hyväksyä eikä ymmärtää.

Vierailija
7/15 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole akateeminen. Mutta en ole vielä tavannut ihmistä, jolla olisi laajempi yleistieto kuin minulla. En väitä tietäväni kaikkea, olen vasta aivan alussa, eikä ole mahdollista yhden ihmisen saada omakseen kaikkea maailman tietoa. Minulla ei ole ennakkoluuloja muiden ihmisten suhteen.

Vierailija
8/15 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet toisinaan hyvinkin kapeakatseinen ja sinun on vaikea hyväksyä omista mielipiteistäsi eriäviä näkökantoja. Lisäksi sivistynyt ihminen ei totisesti sano tai kirjoita, että " olen mielestäni sivistynyt"

Vierailija
9/15 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En ole akateeminen. Mutta en ole vielä tavannut ihmistä, jolla olisi laajempi yleistieto kuin minulla. En väitä tietäväni kaikkea, olen vasta aivan alussa, eikä ole mahdollista yhden ihmisen saada omakseen kaikkea maailman tietoa. Minulla ei ole ennakkoluuloja muiden ihmisten suhteen.

Et ole tavannut ihmistä jolla olisi laajempi yleistieto kuin sinulla? Eka REPS...

Vierailija
10/15 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilö ole koskaan ollut raskaana, vaikka on yritetty raskautua.

10

Vierailija
11/15 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen (luen) aina mielelläni vastakkaisen mielipiteen - etenkin jos se on hyvin perusteltu!

Hyväksyn toki, että joku toinen on eri mieltä. Ihan älytöntähän minun olisi täällä kiukutella että " et voi olla tuota mieltä!" . En kuitenkaan myötäile suotta, jos olen eri mieltä.

Vierailija:

Lisäksi sivistynyt ihminen ei totisesti sano tai kirjoita, että " olen mielestäni sivistynyt"

Sivistynytkin voi tunnustaa olevansa sivistynyt. Ei sitä suotta tarvitse hävetä.

Vierailija
12/15 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi vaan, mutta et mielestäni tosiaankaan vaikuta kovin sivistyneeltä. Sinun tuntuu olevan vaikeaa ajatella asioista eri näkökulmista, jankkaat yhtä ja samaa.

Vierailija
13/15 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen ei välttämättä mielestäni ole ateisti. Sekin on eräälainen uskonnollinen vakaumus, uskotaan asiaan jota ei pystytä muille todistamaan.

Sivistynyt voi olla myös toki uskovainenkin.

Mutta sivistynyt ihminen omaa laajan yleistiedon, on ennakkoluuloton, hyvät käytöstavat omaava, usein mutta ei välttämättä hyvin koulutettu. Ei tuomitse ihmisiä pelkän ihonvärin, uskonnon tai seksuaalisen suuntauksen mukaan. Hän pyrkii koko ajan oppimaan uutta ja on kiinnostunut kulttuurista ja maailman tapahtumista.

Vierailija
14/15 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kritisoi ihan vapaasti, sielusi kyllyydestä.

Teen samaa itse itselleni jatkuvasti.

Vierailija
15/15 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

, eivätkä loukkaa uskovaisia. Sivistynyt ihminen ei mielestäni voi olla rasisti tai homofoobikko. Heillä ei ole tarvetta tai halua tuomita ihmisiä erilaisuuden vuoksi. (rikolliset ovat eri asia ja sivistynyt ihminen tajuaa eron homon ja pedofiilin välillä)

Minusta sivistyneen ihmisen ei tarvitse olla korkeasti koulutettu. Usein niin toki on, mutta kouluttamattomuus ei estä olemasta sivistynyt ja yliopistotutkinnon suorittanut ei välttämättä ole sivistynyt.

Sivistynyt ihminen on tiedonhaluinen. Siksi hän tietää enemmän kuin toiset.

Sivistyneen ihmisen ei tarvitse loukata/ivata muita ihmisiä.

Ja tämän palstan perusteella ainakin ne sivistyneet löytyy kyllä ihan muista piireistä kuin korkeasti koulutetuista. =)