Vauva tulossa 2025 -sukunimen päättäminen
Olen saamassa avopuolison kanssa lapsen ensi vuonna. Haasteena on nyt pohtia, kumman sukunimi annetaan lapselle. Yhdistelmä olisi perinteisillä nen-sukunimillä melko pitkä (tyyliä virtanen-korhonen). Onko muut pohtineet samaa, millä perusteella päädyitte ratkaisuunne? Mm. matkustellessa voi olla hyötyä, että lapsella ja vanhemmalla olisi sama sukunimi, jos toinen vanhempi ei ole mukana. T. Tuleva äippä
Kommentit (27)
Suosittelen vauvan sukunimeksi Sörsselström!
Vierailija kirjoitti:
Miksette ole naimisissa?
Vaikka olisikin naimisissa, sukunimi voi olla eri. Esim. minä en vaihtanut tyttönimeäni pois.
Mulle oli itsestään selvää, että lapselle tulee isänsä sukunimi. Mitään ongelmia en missään kohdannut vaikka lapsella eri sukunimi kuin mulla. Ulkomaillakin kävin lapsen kanssa. Oli vain isältä kirjallinen lupa, että lapsi saa matkustaa mun kanssa. Ei sitä paperia kyllä koskaan missään kysytty.
En osaa sanoa. Ainoa minkä tiedän, et kun vanhemmat erosivat, äiti kuoli, niin heidän avioero"tuomiossa" oli ollut: Isä oli sanonut: Äiti saa vaihtaa oman sukunimensä, lapsi, siis minä en. (oikeus hyväksyi sen!)
Nyt, kun molemmat ovat poisnukkuneet, niin minähän voisin vaihtaa vaikka miksi; ei minua enää mikään velvoita. Paitsi että papan muisto "velvoittaa" - otti russakkaa vastaan, sukunimestäni en luovu!
Tosin vanhaa juttua, mistä meidänkin suku ja paikka on lähtöisin - oisin vähän se *saari (ja pikkurilli trendikkäästi pystyssä! :)). Pidän kumminkin omani.
...
(tosin mummun puolen suku oli ... jotain .... kuikkakoposia ..... :))))
Äidin nimi tulee automaattisesti. Ei kannata vaihtaa. Tulet kuitenkin hoitamaan kaikki lapsen asiat, niin selkeämpi että on sama nimi.
Vierailija kirjoitti:
Emme ole uskonnollisia.
Avioitua voi maistraatissa, ei tarvitse sotkea uskonnollisuutta mukaan.
Olen matkustellut aivan vaivatta lasteni kanssa joilla on eri sukunimi. Kerran on tiedusteltu lasten äitiä kun olivat isän kanssa matkalla, vaikka nimi siis sama. En tiedä miksi. Isä ei osaa matkustaa kolmen lapsen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Miksette ole naimisissa?
Minä olen naimisissa ja nimi on eri kuin miehellä.
Lapselle tulee automaattisesti sinun sukunimi, kun ette ole naimisissa. Mitäpä tuota vaihtelemaan.
On syynsä siihen, miksi lapsi saa automaattisesti äitinsä sukunimen, jos vanhemmilla ei ole nimestä yksimielisyyttä. En halua maalata piruja seinille, mutta puolet liitoista päättyy eroon ja valtaosa näistä liitoista syntyneistä lapsista päätyy lähinnä äitinsä huoltamiksi.
Vierailija kirjoitti:
Äidin nimi tulee automaattisesti. Ei kannata vaihtaa. Tulet kuitenkin hoitamaan kaikki lapsen asiat, niin selkeämpi että on sama nimi.
Niin mitä selkeämpää siinä on? Mä en ole koskaan ymmärtänyt kun vedotaan tähän. Mulla on eri sukunimi kuin lapsella eikä mulla ollut mitään vaikeuksia hoitaa lapsen asioita.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin tulee hoitamaan? Meillä mies on kyllä esim. käyttänyt enemmän lääkärissä ja hoitanut muutenkin lasten asioita. Minulla on eri nimi ja ihan ansiokkaasti olen minäkin hoitanut.
Kaverini mies ei ole suostunut naimisiin mutta lapsille mies halusi oman sukunimensä.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa. Ainoa minkä tiedän, et kun vanhemmat erosivat, äiti kuoli, niin heidän avioero"tuomiossa" oli ollut: Isä oli sanonut: Äiti saa vaihtaa oman sukunimensä, lapsi, siis minä en. (oikeus hyväksyi sen!)
Nyt, kun molemmat ovat poisnukkuneet, niin minähän voisin vaihtaa vaikka miksi; ei minua enää mikään velvoita. Paitsi että papan muisto "velvoittaa" - otti russakkaa vastaan, sukunimestäni en luovu!
Tosin vanhaa juttua, mistä meidänkin suku ja paikka on lähtöisin - oisin vähän se *saari (ja pikkurilli trendikkäästi pystyssä! :)). Pidän kumminkin omani.
...
(tosin mummun puolen suku oli ... jotain .... kuikkakoposia ..... :))))
Sori, pistin tuon 3. naisen biisn itselleni... :(
(juu, kahvinkeittimen kanssa treffit ...)
Varmasti joo on matkustellessa hyötyä siitä, että lapsella ja vanhemmalla on sama sukunimi. Ja niinhän siinä sataprosenttisen varmasti käykin, että lapsella on sama sukunimi kuin hänen toisella vanhemmallaan, joten aika älytön argumentti. Jos siis olette Möttönen ja Muttinen, ette voi valita lapsenne nimeksi Mattista.