Vauva tulossa 2025 -sukunimen päättäminen
Olen saamassa avopuolison kanssa lapsen ensi vuonna. Haasteena on nyt pohtia, kumman sukunimi annetaan lapselle. Yhdistelmä olisi perinteisillä nen-sukunimillä melko pitkä (tyyliä virtanen-korhonen). Onko muut pohtineet samaa, millä perusteella päädyitte ratkaisuunne? Mm. matkustellessa voi olla hyötyä, että lapsella ja vanhemmalla olisi sama sukunimi, jos toinen vanhempi ei ole mukana. T. Tuleva äippä
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette ole naimisissa?
Mitä se muuttaisi? Viime vuosina on ollut pääsääntö, että ellei erityisesti jompi kumpi halua muuttaa nimeään, niin kumpikin pitää omansa eli sen nimen, joka hänellä on avioituessaan, eikä avioliiton nojalla kumnankaan nimi automaattisesti vaihdu tai muutu yhtään miksikään.
Uskovainen mies
Ei kannata tehdä avioliiton ulkopuolisia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette ole naimisissa?
Mitä se muuttaisi? Viime vuosina on ollut pääsääntö, että ellei erityisesti jompi kumpi halua muuttaa nimeään, niin kumpikin pitää omansa eli sen nimen, joka hänellä on avioituessaan, eikä avioliiton nojalla kumnankaan nimi automaattisesti vaihdu tai muutu yhtään miksikään.
Uskovainen mies
Ei kannata tehdä avioliiton ulkopuolisia lapsia.
Luojan kiitos se aika on takana päin kun avioliiton ulkopuolella syntynyt lapsi oli hyvin häpeällistä ja tuomittavaa.
Toki avioliitossa on muutoin piirteitä, jiiden perusteella sitä (keskinäistä avioitumista) kannattaa lasta odottavien vanhempien vähintään harkita
Uskovainen mies
No me ei olla naimisissa niin sillä perusteella äidin sukunimi. Tosin, en olisi ottanut miehen nimeä vaikka oltaisiinkin naimisissa.
Minä olen Virtanen, lapsilla ja isällään on harvinaisempi sukunimi tyyliin Kangasvuono. Ikinä ei ole ollut ongelmia reissata lasten kanssa ilman isäänsä, kunhan muistaa, että joissain maissa vaaditaan toisen huoltajan lupa matkaamiseen.
Mikä siinä isän sukunimessä on niin pyhää? Nainen tekee isomman työn mutta kunnian saa mies nimen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Miksette ole naimisissa?
Ei sukunimeä ole pakko vaihtaa. Jos menen naimisiin on hyvin epätodennäköistä, että vaihdan sukunimeni (jos ei valita yhdessä uutta nimeä).