Oonko ainut "friikki", joka tarkastaa asunnon monta kertaa ennen lähtöä, ettei mikään voi syttyä palamaan ollessani poissa?
Sähköjohdot on irti pistorasiasta. Liettä saatan tuijottaa 10 kertaa ennen lähtöä, että kaikki nappulat ovat 0 asennossa jne. Monet kerrat olen meinannut myöhästyä töistä tämän vatvomisen takia. Inhottava tapa.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Se on pakko-oireinen häiriö. Siihen löytyy lääkitys.
Psykoterapia paras hoitokeino.
Kyseessä lienee pakko-oireinen häiriö eli OCD.
Selviä pakko-oireita. t. pakko-oireista kärsivä
Tuttua mullekin, joskus tulee näitäkin hetkiä mutta ole vain huoleti, kyllä se olo siitä tasaantuu eikä tuossa ole mitään pahaa myöskään. Joskus minua jopa naurattaa tätä tapa mutta toisaalta se ei ole edes tapa vaan ihan pakotus joka pakottaa toimimaan näin. Älä häpeä itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua mullekin, joskus tulee näitäkin hetkiä mutta ole vain huoleti, kyllä se olo siitä tasaantuu eikä tuossa ole mitään pahaa myöskään. Joskus minua jopa naurattaa tätä tapa mutta toisaalta se ei ole edes tapa vaan ihan pakotus joka pakottaa toimimaan näin. Älä häpeä itseäsi.
Minulla pakko-oireet lopulta laajenivat niin pahaksi että niitä oli 10-15 tuntia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkastaminen on ihan ok, kunhan yksi huolellisesti tehty tarkastus riittää. Pakkomielteinen uudelleen tarkistaminen on ongelma.
Niin on, mutta se on myös mielisairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin jostain, että jos keskittyy kunnolla tarkistamaan kohteen ja sanoo ääneen, että hella jne ok, asia jää paremmin mieleen, eikä jää vaivaamaan.
Ei auta, kun pakkomielle menee pahaksi
Molemmat ovat oikeassa.
On täysin normaalia puhua itselleen tuossa tilanteessa. Ei se välttämättä auta mutta joskus se voi auttaakin. Itsekin mielummin tarkastan uudestaan kuin jätän tarkastamatta.
On tullut kerran tai jopa kaksikin aika ikävä tilanne bussissa kun päähäni pälkähti kesken matkan että laitoinkohan lieden pois päältä. Olin vielä siis matkalla kotoota keskustaan! Jumalauta kun rupesin ihan paniikissa kelaamaan tapahtumia ja ahdisti niin pirusti mutta tulin vakuuttuneeksi siitä että laitoin pois päältä, sain tämän muistikuvan mieleeni elävämmin. Lopulta juuri ennen kohdetta asia unohtui ja kotimatkalla myöhemmin sama asia tuli taas mieleeni. Tarkastin tilanteen heti kotona ensimmäisenä ja onneksi olin oikeassa! Kaikki oli hyvin.
Kannattaa oikeasti tehdä sitä työtä itsensä kanssa ja ottaa vakavasti nämä arjenkin asiat, kyllä se helpottaa ja loppuukin sitten aikanaan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä on tarkistaa, mutta ei tuo ole normaalia, että pitää 10 kertaa tarkistaa.
Itselläni on täysin sama ongelma. Kerroin tästä joskus lääkärillekin, joka ei pitänyt asiaa minään. Ilmeisesti aika yleinen vaiva. Kyseessähän on pakkoneuroosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on pakko-oireinen häiriö. Siihen löytyy lääkitys.
Psykoterapia paras hoitokeino.
En ole tarvinnut koskaan, osaan itse terapioida itseäni. Tosin, minulla ei ole psyykkisiä ongelmia joidenka vuoksi olisi myöskään tarvetta avulle tai jotka haittaisivat elämääni. Näitähän tulee ihan kenelle tahansa. Kannattaa ajatella positiivisesti ja muistakaa myös se huumorintaju mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla pakko-oireet lopulta laajenivat niin pahaksi että niitä oli 10-15 tuntia päivässä.
Okei, no tuollaista minulla ei ole ollut, uskon että aika rankkaa. Lääkärissä saat apua ja neuvoja jos tarvitset. Kyllä se pahaksikin voi mennä ja voi liittyä erilaisiin oirekokonaisuuksiinkin tietysti.
Otan kuvat kaikesta mahdollisesta ennen reissuun lähtöä. Muuten menisi vuosi että pääsisin ulos. OCD ollut yli 25 vuotta. Tarkastelua ja käsienpesua yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkastaminen on ihan ok, kunhan yksi huolellisesti tehty tarkastus riittää. Pakkomielteinen uudelleen tarkistaminen on ongelma.
Niin on, mutta se on myös mielisairaus.
Eikä ole, mitä yrität esittää? Oletko taas demonisoimassa asioita?
Minulla on pakko-oireinen häiriö, ja teen samaa. Hellat, kaikki johdot lukuun ottamatta lamppuja, suihku, käsienpesuallas - lähtemisessä kestää hyvin kauan, kun kaikki pitää moneen kertaan tarkistaa. Mutta nämä tarkastukset ei valitettavasti edes ole pahin osa tätä sairautta, vaan jatkuvat, syyllistävät pakkoajatukset, jotka on tällä hetkellä käytännössä invalidisoineet mut. Hirvittävä sairaus.
Itse käännän lieden sulakkeet off-asentoon ennen reissuun lähtemistä. Sähköjohdot otan myös pois pistokkeista muista paitsi kylmälaitteista reissuun lähtiessä ja kesällä töihinkin lähtiessä, jos on ukkosta ennustettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä on tarkistaa, mutta ei tuo ole normaalia, että pitää 10 kertaa tarkistaa.
Itselläni on täysin sama ongelma. Kerroin tästä joskus lääkärillekin, joka ei pitänyt asiaa minään. Ilmeisesti aika yleinen vaiva. Kyseessähän on pakkoneuroosi.
Ei se nyt suoraan kerro pakkoneuroosista, oire vain lähinnä. Hyvin yleistä ja ohimenevää. Näitä pakotuksia on minullekin tullut elämässä jo nuorena vähäisessä määrin ja ikää myöten aina joskus huomaa selkeästi että taas tulee tätä samaa pakkotarkastamista. Minulla ainakin stressi ja jännitys sekä kuormitus liittyi tähän.
Siskoni (lapsuusiän autisti) sai myös teini-iässä samoja oireita mutta hänelle tuli muitakin, kuten esimerkiksi hän avasi hanaa monta kertaa peräkkäin kun pesi käsiä ja hänelle tuli myös erilaisia nykimisliikkeitä. Oli ainakin yksi hieman pahempi kausi.
Normaali huolellinen ihminen tarvitsee vain yhden kerran tarkastukseen, ehkä sinulla jokin häiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, no tuollaista minulla ei ole ollut, uskon että aika rankkaa. Lääkärissä saat apua ja neuvoja jos tarvitset. Kyllä se pahaksikin voi mennä ja voi liittyä erilaisiin oirekokonaisuuksiinkin tietysti.
Ei lääkäri ole minua tämän kanssa auttanut ja miten voisikaan auttaa? Ei tähän neuvot auta. Intensiivinen psykoterapia on se, mikä on auttanut.
Ei auta, kun pakkomielle menee pahaksi