Matkakulujen huomiointi äprahaa laskettaessa
Voi video, totesin että äitiyspäivärahaani pienentää huimasti korkeat työmatkakuluni. Voiko tosiaan olla niin että jos kuluja on paljon ja v a i k k a se kompensoidaan verotuksessa, niin ne julmasti vähennetään tuloista joista äpraha lasketaaa? Eli maksat töissä käydessäsi ittes kipeeks näitä kuluja ja sitten siitä rangaistaan äitiyspäivärahaa laskettaessakin. Entä mistä ihmeestä johtuu että kelan laskurilla laskiessa se automaattisesti laittaa mulle yli 600 euroa tulonhankkimiskuluja vaikka mulla ei sellaisia ole? Eli kun lasken sitä mikä äprahani on kun verotuksessa tuloja ei ole vaan lasketaan 6 edellisen kuukauden tulojen mukaan.
Kommentit (4)
tuohon tulonhankkimiskuluihin...
Kaikilta vähennetään minimissään 620¿ mikä on sama summa kuin tulonhankkimisvähennys. Elikkä kaikilta jotka saavat normaalipalkkaa tuo määrä vähennetään verotuksessa, se ei siis ole mikään keskiarvo vaan vuosittain määrättävä vähennys (vaihtuu siis yleensa vuosittain). Sen takia myös se tämän mädän systeemin takia vähennetään äp-rahasta.
Työmatkasta mulle sanottiin kelasta näinkin hienosti, kun et ole töissä ei sinulle muodostu työmatkavähennystä sen takia se pienentää äp-rahaa :O siis voisko ton tyhmemmin ilmasta. Pamautin siinä virkailijalle että sittenhän niitä ei kannata ilmottaa, niin kerto vielä että tarkistavat sen verotodistuksesta.
on etua, sillä veroa laskettaessa se pienentää ansiotulojen veroprosenttia, koska kyseessä ovat tulonhankkimisesta aiheutuneet kulut!
Mä olen yrittänyt ymmärtää tätä KELA:n logiikkaa, miksi kuluja, jotka eivät edes toteudu äitiyspäivärahakaudelta pitää vähentää ennen päivärahan määrittämistä TULOSTA, joka on muutonkinkin pieni? Ja lisäksi näiden vähennysten puuttuminen nostaa veroprosenttia - enkä ole pystynyt! Aivan järjetön perustelu, mun aivoille... mutta blondihan mä oonkin!
minäkään en kerta kaikkiaan voi ymmärtää tuota yhtälöä, kun itelläni on muutenkin pienehköt tulot ja vielä vähennetään matkakulut.. oma esimerkki: Tulot 23000e/vuosi vero% 19 (huomioitu matkakulut) nyt ä-raha lasketaan 19000e vuositulojen mukaan ja vero%21!!! siis minä en kertakaikkian tajua. eikä kukaan " insinöörikään" ole saanut minua vielä tajuamaan.... ihan kuin rangaistas siitä, että olen käynyt omalla autolla töissä (vaikka kustannuksia siitä itelle jää vaikka verotuksessa huomioidaankin...) entäs jos olisin kodin vieressä töissä?!?!?
Älä kysy, kuka on niin neropatti joskus ollut, että moinen systeemi on kehitetty. Työmatkat todellakin vähennetään päivärahan suuruudesta, siinä on katsos se, että äitiysloman aikana et kuitenkaan saisi verovähennystä matkoista tehdä kun et ole töissä. Sama juttu tuossa tulonhankkimiskustannuksissa, se määräytyy automaattisesti tulojen mukaan, on sulla esittää kuluja tai ei. Siinäkin otetaan joku keskiarvo, joka oletetaan kaikilta meneväksi, säästyy katsos nuo kuittien tarkistelut kun veroilmoituksiin ei tartte niitä enää liittää, elleivät kulut ole poikkeuksellisen suuret.
Todella inspiroivaa tämä järjestelmä on. Tulot tipahtaa muutenkin ja tämä päivärahan laskutapa pudottaa niitä vielä lisää.