Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Biologia urahaaveet

Vierailija
31.12.2024 |

Minua kiinnosti lukiossa biologia, enkä ikinä lähtenyt opiskelemaan sitä. Olen nyt 24 vailla ammattillista koulutusta. En lähtenyt opiskelemaan, koska lukiossa opettajat sanoivat etten kuitenkaan pääsisi. Sinne on kyllä vaikea päästä. Tosi monessa paikassa myös kuulee ettei se koulutus työllistä. Kotona ketään ei kiinnostanut urahaaveeni, ei jaksettu edes kuunnella. 

Olen nyt lähtemässä opiskelemaan, jotta pääsisin elämässä eteenpäin. Tein tämän aloituksen, koska nyt vasta ymmärrän miten oikeasti monipuoliset vaihtoehdot on jos biologia kiinnostaa. Kaikki opot ja netin kaikkitietävät (paitsi minä) voivat siis pitää "tietonsa" itsellään.

Biologiaa tarvitaan esimerkiksi laboratorioammateissa, lääketieteessä, tekniikassa, farmasiassa, hoitoalalla ja elintervikealalla. Vaihtoehdot mihin voi hakea on tosi laajat eikä noihin kaikkiin ole todellakaan vaikea päästä.

Jos on ihmisläheinen voisi lääkäri/hoitotyö sopia sinulle. Jos tahtoo pysytellä vain omissa oloissaan laboratorio tai teknillinen suuntaus voisi olla luontevampi vaikka niissäkin on vaihtelua. Jos on sosiaalinen, mutta hoitaminen kuulostaa liian intiimiltä, olisi farmasia erittäin hyvä vaihtoehto. Heillä on todella hyvä työllisyystilanne.

Tässä nyt mitä tuli mieleen, ainakin ruoka-, lääke-, ja metsäteollisuus ovat isoja, työllistäviä sektoreita sekä terveydenhuolto. Olen jo harkinnut ihan muuta alaa, mutta tämä on ehdottomasti nyt vaihtoehto.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kannattaa noista listatuista valita joku työllistävä

Vierailija
2/11 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten tuli mieleen vielä ympäristö ja vesihuolto

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno vaikutelma sinusta jäi. Hae ihmeessä!

Vierailija
4/11 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmaseutiks pääsee helposti opiskelemaan ja töitä riittää.

Vierailija
5/11 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmasia ainakin työllistää 

Vierailija
6/11 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kannattaa noista listatuista valita joku työllistävä

Ehdottomasti ja sen pitää myös sopia luonteelleni

Ap

Vierailija
7/11 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko, että olet nyt menossa kevään 2025 biologian pääsykokeisiin?

Vierailija
8/11 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
9/11 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aika yllättynyt kuinka paljon biologeja ajautuu lääketieteellisen puolellekin. Siellä on ilmeinen pula labratutkijoista. Bilsa on varmaan ihan hyvä ala, jos kiinnostaa työllistyä tutkimukseen tai luontoon liittyviin asiantuntijatehtäviin. Kaikkea ei voi yhteiskunta ajaa edes alas, koska ilmastonmuutos jatkuu vääjäämättä ja tietoa tarvitaan, eikä sitä voi copy-pasteta muualta.

Vierailija
10/11 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistymistä ajatellen kannattaa valita jokin soveltava ala, kuten lääketiede, farmasia, agronomia, metsänhoito, ravitsemustiede jne. Olen itse biologi ja työura on ollut katkonainen oman alan työmahdollisuuksien vähyyden vuoksi. Toisaalta juuri nyt biologeja työllistyy aika paljon energia-alalle. 

Vierailija
11/11 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi