Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihan vähentämiseen liittyvät myytit kumoon

Vierailija
31.12.2024 |

Tässäpä oli hyvä artikkeli aiheesta: https://sydan.fi/artikkeli/lihan-vahentamiseen-liittyvat-myytit-kumoon/

Myös tuo jutun lopusta löytyvä linkki "Kasvisruokaa edullisesti" oli hyvä. Itsekin pienituloisena syön aika lailla tuon mukaisesti, lisäksi kananmunia ja tonnikalaa. Ei ole lihaa vähentäessä pakko ostaa kalliita nyhtökauroja tai härkiksiä, soijarouhe ja pavut ja linssit ovat lihaakin edullisempia. Itse lisäisin listalle vielä itse tehdyn seitanin, jota tehdään vehnägluteenijauhosta. Kilon vehnägluteenijauhoa saa noin kympillä, ja siitä saa tehtyä monta kiloa valmista seitania. Seitanista voi valmistaa niin suikaleita, pihvejä, makkaroita, ribsejä tms. mitä ikinä mieleen juolahtaa. Kannattaa etsiä netistä reseptejä. Seitan ei maistu itsessään millekään, niin maustaminen on siinäkin tärkeää, kuten muissakin kasviproteiineissa.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse Jumala, kaikkein korkein sanoi: 

Kaikki, mikä liikkuu ja elää, olkoon teille ravinnoksi; niinkuin minä olen antanut teille viheriäiset kasvit, niin minä annan teille myös tämän kaiken. Toisin sanoen ihmisen ravintoon kuukuu liha ja vihannekset.

Ja heti seuraavaksi Jumala luettelee mitä eläimiä ei saa syödä.

Vierailija
22/32 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on aika iso myytti, että liha olisi muka haitallista ihmiselle tai että sen syöntiä pitäisi vähentää. 

Näinhän sen täytyy olla, kun anonyymitrolli niin väittää. Ja heikkolahjaiset peukuttaa. 

Ehkä kannattaisi perustaa näkemyksensä tieteeseen eikä iltapäivälehtiin tai niiden tasolla oleviin ravitsemussuosituksiin. Biologinen fakta on että ihminen on lihan ja eläinrasvan syöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on sekasyöjä. Yksi suurimmista kehityksen mullistuksista oli se, että opittiin kypsentämään lihaa.

Ei ole vaan isotooppianalyysien perusteella ihminen on karnivori. Kaikki löydetyt muinaispopulaatiot ovat olleet lihansyöjiä.

Vierailija
24/32 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tatuoinnit on jo todettu hengenvaarallisiksi. Seuraava lääketieteen saavutus on todeta, että veganismi lyhentää eliniän odotusta huomattavasti ja myös tyhmentää.

Vierailija
25/32 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tatuoinnit on jo todettu hengenvaarallisiksi. Seuraava lääketieteen saavutus on todeta, että veganismi lyhentää eliniän odotusta huomattavasti ja myös tyhmentää.

Sehän on jo tiedossa että kasvissyöjät ovat tyhmempiä omega-6 rasvahappojen yliannostuksen ja eläinperäisen omega-3:n puutteen takia.

Vierailija
26/32 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei käy soija, ei pavut, ei linssit,  osa rehuista ei sula elimistössä ja nälkäkään ei pelkkiä kasviksia syömällä lähde, viljoista ei käy kuin kaura. Niin mitä ne haluaa oikein että syö? 

Vierailija
27/32 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman pisin elinikä saavutetaan Hong Kongissa jossa syödään 136kg lihaa per nuppi vuodessa eli lähes 400g per päivä. Kasvissyöjien Intia on samassa tilastossa sijalla 121. Syökää lihaa niin elätte pitkään.

Vierailija
28/32 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki  lihansyöjät kasvattaisivat ja teurastaisivat itse omat kanansa, pikkupossunsa, vasikkansa, voisi mielipide vähän muuttua.   

Vierailija
29/32 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättehän te puriinit? Joku paljon olutta ja muikkuja syövä saa helposti kihdin jne. Oletteko vegaanit ajatelleet yhtään sitä asiaa, että palkokasveissa on paljon puriineja? Sehän tarkoittaa sitä, että tekin saatte helposti kihdin, vaikka olisitte raivoraittiita. Kun te ette suostu syömään lihaa, teillä tuo taudin hoito lievittyy vain jatkuvalla lääkityksellä. Teidän sekasyöjäkaverinne ei tarvitse lääkitystä, koska hän pystyy hoitamaan kihtiänsä lihaa syömällä.

Vierailija
30/32 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki  lihansyöjät kasvattaisivat ja teurastaisivat itse omat kanansa, pikkupossunsa, vasikkansa, voisi mielipide vähän muuttua.   

Sepä vasta olisikin ekologista, kun siitä yhdestä lehmästä saa 300+kg lihaa eikä liha säily montaa päivää. Ja pakkanen ei lopeta mätänemisprosessia, se vaan hidastaa sitä.

Vierailija
31/32 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soijarouheen ohella myös soijasuikaleet ovat edullisia. Samaa kuivatavaraa siis kuin soijarouhekin, mutta suikaleen muodossa. Näitä on myynnissä samoilla merkeillä kuin soijarouhettakin, eli ainakin VegeSun ja SoyAppetit. Melko edullinen on myös soijarouhetta vastaava Hernis safkarouhe.

Soijarouheen ja hernisrouheen valmistan siten, että laitan kuumalle pannulle rypsiöljyä ja käytän rouhetta siinä hetken, sitten lisään mausteita, esim. soijakastike, balsamico ja grillimauste. Sen jälkeen vasta lisään vettä pienissä erissä. Pussin kyljessähän ohjeistetaan keittämään rouhe ensin ja vasta sen jälkeen paistamaan ja maustamaan. Tuolla em. tavoin mielestäni rouhe imee paremmin makua, eikä jää niin vetiseksi. Soijasuikaleet taas keitän mausteliemessä (esim. soijakastike, balsamico, broilerimauste), sitten valutan ja puristelen kuiviksi lävikössä, minkä jälkeen paistan öljyssä pannulla ja lisään vielä mausteita.

Soija on estrogeeni ja siksi haitallista miehille.

Vierailija
32/32 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin meillä lapsuudenkodissani tehtiinkin. Kaupungissa on vain niin pirun hankalaa kasvattaa näitä teuraseläimiä. 

Pikkupossuja ja vasikoita kyllä lihotettiin ensin teurastuskokoon.