Millaisilla tuloilla ottaisit 250 000 euron lainan?
Onko liian iso laina, jos omia säästöjä ei ole yhtään ja tulot on yhteensä 4500e?
Kommentit (90)
isovelkaisiin. Jos heille sattuu lama-aikana kohdalle työttömyys, sairaus tai avioero. Tai kaikki kolme, kuten monelle kävi viime laman aikan.
Vierailija:
isovelkaisiin. Jos heille sattuu lama-aikana kohdalle työttömyys, sairaus tai avioero. Tai kaikki kolme, kuten monelle kävi viime laman aikan.
on ollut malttia ja/tai tuuria voivat sitten hyötyä näiden ylivelkaantuneiden kustannuksella aivan hirveästi ja noukkia päältä vaikka kuinka monta luksusasuntoa pilkkahintaan.
Oikein etoi kerran, kun yksi äijä kehui minulle, miten lamavuosina osti jokaiselle kolmelle lapselleen huippulukaalin Helsingin keskustasta.
Kivat heille, mutta minusta se ei ole mikään lesoamisen aihe. Tuntuu niin pahalta, kun miettii, minkälaisia tragedioita niiden kolmen asunnon myyjillä on mahdollisesti lamasta seurannut.
jonka pitäisi kataa sairauden,työttömyyden yms.
Aiankin meille tarjotut lainaturvat olivat ehdoiltaan todella epämääräisiä. Käytännön kokemusta koko lainaturvan toimimisesta on vähän. Se oli todella kallis henkivakuutuksen nähden. Vaikka se sisältäisi enemmän niin kiskurihinta työttömyyden varalta...etenkin kun ehdoissa oli tarkentamisen varaa.
Mutta pankki myy mitä asiakkaat tarvitsevat tai luulevat tarvitsevansa.
mutta koskaan et voi tietää, osuuko omalle kohdalle. Siksi minä en koskaan ole ottanut lainaa enempää kuin 100 000 euroa kerralla ja meitä on kaksi hyvätuloista. Nyt asutaankin sitten arvoalueella Helsingissä 1500 tontilla 300-neliöisessä talossa... Ilman yhtään velkaa.
87
Se on helppo kehuskella velattomalla asunnolla, kun ikää on 40+ ja on päässyt siihen ensimmäiseen asuntoon kiinni, kun hinnat ovat olleet matalalla. Tilanne on täysin eri sen ikäisillä, jotka ovat nyt vasta ostamassa ensimmäistä tai ehkä toista asuntoaan.
Lisäksi keskituloisilla perheillä on lähestulkoon sama miten ja missa asuu, kun asuminen vie AINA ison siivun perheen menoista. Vuokralla asuessa ei tipu asumistukea, vaikka vuokra olisi 1000¿ kuussa. Ennemmin maksaa sitä omaa pois sillä tonnilla, kun rikastuttaa vuokranantajaa.
Vaikka asuisi vuokralla, ei rahaa välttämättä jää matkusteluun tai kalliiseen sisustusharrastukseen.
Ainoa todellinen turva on mitoittaa eläminen omien tulojensa mukaan.
Olen ollut töissä eräässä lainaturvia myyvässä vakuutusyhtiössä (hanttihommissa) ja kuunnellut päivät pitkät näitä puheluita, kun joku soittaa ja vakuutustyöntekijä selvittää, että tämä ja tämä tapaus ei kuulu vakuutuksen piiriin. Esim. lainaturvavakuutusta vakavan sairauden varalle ei edes myönnetä, jos on tietyt terveydelliset riskit jo olemassa. Ja muutenkin ne korvaavat vain tietyt sairaudet, eivät kaikkia. Tutkikaa ehdot tarkkaan!
Lainasummista vielä: mun mies tienaa 4000 brutto ja minä töitä saatuani päälle 2000 (pian valmistuva aineenopettaja). Olemme suunnitelleet ottavamme MAX!! 200 000 lainan siinä vaiheessa, kun minulla on vähintään vuoden kestävä sijaisuus tiedossa. Ostamme vanhan, mutta hyväkuntoisen kerrostaloasunnon (4h+k+s) palveluiden läheltä, nykyisestä kaupunginosastamme. Omaisuutta meillä on n. 26 000 e, kun muutetaan pois tämänhetkisestä asumisoikeusasunnostamme.
Tämän suurempia riskejä emme ole kiinnostuneita ottamaan. Mikään työ ei ole nykymaailmassa taattu ja terveyskään ei ole varmaa. Ja teemme työtä sen verran kun on pakko, loppu aika on perheelle. Emme lentele ympäri maapalloa, mutta tykkäämme tehdä jotain viikonloppureissuja Suomessa emmekä silloin laske rahoja tarkkaan.
Ja etukäteissäästöjä vaadittiin 25 %, laina-aika max 12 vuotta. Olin silloin paljon lujemmalla lainani kanssa kuin nyt. Silloin lainaa oli euroissa 70 000, jolla sai pienen kaksion lähiöstä. Vaikka meitä oli kaksi maksamassa, teki todella tiukkaa. Nyt hoitelen 220 000 euron lainaa kuin vettä vaan.
Säästäkääpäs ensin joku 30000-50000 edes, ei ole vaikeaa teidän tuloilla (jos ei ole kymmentä lasta). Oikein hyvät tulot.
Miten te muka edes saatte ilman säästöjä yhtään mitään?
Itse pitää säästää ensin, ei ole järkeä maksaa suuria korkoja.
Meillä on oma asunto (5 vuotta) mutta muuta pesämunaa ei siis ole.
voi toimia, jos ette vietä muuten luksuselämää.
mutta mieheni tienaa kuussa noin 6500 ja minä noin 2500 ¿ eli yhteensä puolet enemmän kuin teillä. Ja meitäkin moinen summa vähän hirvittää... !
ja kuka haluaa tuollaisen riskin? kai te ymmärrätte että hinnat voi romahtaa, voi joutua työttömäksi, voi olla pakko myydä eikä saakaan samaa hintaa ja sitten maksaa lainaa kun ei ole enää edes sitä taloa...
bruttotulot 6300, netto 4700.
Asumiskuluihin menee 2100 euroa/kk (korkokatto otetaan)
Pankkikin on sitä mieltä, että 2600 euroa riittää perheemme muihin kuluihin kuukaudessa.
mutta tässä välissä minä olin valmistunut ja saanut hyvinpalkatun vakityön. Noilla tuloilla en taatusti olisi lähtenyt tuollaiseen lainaan! Nytkin jo hirvittää.
eri vaihtoehtoja ei vain kysellä muilta, minkälaisia lainasummia ovat saaneet pankista.
Olen vain tuohtunut, kun kuuntelin julkisessa kulkuvälineessä, miten nuori pariskunta kehuskeli kavareilleen, että olivat ottaneet ison asuntolainan unelmaasuntoon ja siihen päälle vielä ylimääräistä unelmamatkaa varten.
Kävi vain mielessä, että olivatko he LASKENEET, miten paljon unelmamatka siinä lainan päällä tosiaan heille korkoina maksaa, jos vaihtoehto olisi ollut ensin säästää rahat ja sitten tehdä se matka.