IS: Suomalaiset syövät surutta ravintolisiä, jotka voivat aiheuttaa maksavaurion ja miestissit.
Ikävä totuus ravintolisistä
Ravintolisien väitetään kohentavan terveyttä ja antavan lisää energiaa arkeen. Niillä voi kuitenkin tutkitusti olla useita terveydelle haitallisia sivuvaikutuksia. Yksi tyypillisimmistä on maksavaurio
Moni suomalainen napsii ravintolisiä täysin tietämättömänä siitä, että niissä voi piillä haitallisia sivuvaikutuksia. Esimerkiksi mieskunnon parantamiseen käytetty suosittu valmiste voi todellisuudessa kasvattaa miestissit.
Lisiä myydään mairittelevin lupauksin terveyshyödyistä, mutta mahdollisista haittavaikutuksia mainitaan ainakaan kovin näkyvästi vain harvoin.
EU-jäsenmaiden elintarviketurvallisuusvirastojen johtajat ovat julkaisseet luettelon 12 aineesta, joiden käyttö ravintolisissä halutaan kieltää tai rajoittaa mahdollisten terveysriskien vuoksi.
Fimean ylilääkäri kertoo IS:lle, millaisia terveyshaittoja suosittujen ravintolisien on havaittu aiheuttaneen. Lisäksi hän neuvoo, miten ravintolisiä käytetään turvallisesti.
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matalaa ferritiiniä hoidetaan käytännössä masennuslääkkeillä.
Olen imettävä äiti ja syön lisärautaa, koska olen väsynyt ja se piristää. Väsymykseni taas johtuu matalasta varastoraudasta. Tiedän sen, koska terveyteni meni alamäkeen 16 vuotta sitten kun aloitin säännölliset verenluovutukset. Lopetin ne, mutta ferritiini on siitä lähtien pysynyt matalana.
Nyt en "saa" sitä nostaa, koska hemoglobiini on tällä hetkellä 121 ja se on kuulemma "hyvä". Olen sairastunut kilpirauhasen vajaatoimintaan vuosien raudanpuutteen vuoksi ja nyt lääkäreiden mielestä minun pitäisi vain syödä ne kilpirauhaslääkkeet kiltisti ja jättää pois se lisärauta.
Kun kiinnostus ihmisten terveyttä kohtaan on tätä ymmärrän hyvin jos joku syö täydenkuun aikaan vesiliskon suolia sammakonkudulla. Ainakin voi ihan itse kokea paskoneensa terveytensä jos ongelmia tulee.
Ai niin ja unohdin mainita olevani kaikesta huolimatta hoikka ja lihaksikas. Nettikeskusteluissa kun aina epäillään sitä, että joku on läski ja haluaa päästä helpolla, varsinkin raudanpuutteinen nainen jolla on kilpirauhasen vajaatoiminta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnekseni en syö mitään ravintolisiä, vaan tyydyn terveelliseen ruokaan ja omiin pakastettuihin tyrnimarjoihin.
Et ota d-vitamiinia?
Ei D-vitamiinilisästä ole mitään hyötyä, jos ei saa riittävästi magnesiumia, jota tarvitaan D-vitamiinin imeytymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen imettävä äiti ja syön lisärautaa, koska olen väsynyt ja se piristää. Väsymykseni taas johtuu matalasta varastoraudasta. Tiedän sen, koska terveyteni meni alamäkeen 16 vuotta sitten kun aloitin säännölliset verenluovutukset. Lopetin ne, mutta ferritiini on siitä lähtien pysynyt matalana.
Nyt en "saa" sitä nostaa, koska hemoglobiini on tällä hetkellä 121 ja se on kuulemma "hyvä". Olen sairastunut kilpirauhasen vajaatoimintaan vuosien raudanpuutteen vuoksi ja nyt lääkäreiden mielestä minun pitäisi vain syödä ne kilpirauhaslääkkeet kiltisti ja jättää pois se lisärauta.
Kun kiinnostus ihmisten terveyttä kohtaan on tätä ymmärrän hyvin jos joku syö täydenkuun aikaan vesiliskon suolia sammakonkudulla. Ainakin voi ihan itse kokea paskoneensa terveytensä jos ongelmia tulee.
Rautavalmisteita saa apteekista ilman reseptiä.
Vierailija kirjoitti:
Euroopan lihavin kansa ei ehkä välttämättä ravintolisiä tarvitse. Saavat tarpeeksi ravintoa muutenkin.
Mäkkäristä ja muista roskaruokapaikoista kai iso osa hakeekin lisäravinteensa.
Enemmän asiassa jo kehittyneet tilaa woltin kotiin kuljettamana
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku kertoa mitä nämä aineet on ja mitä haittoja?
Ei lääkkeidenkään haittavaikutuksia juuri mainosteta.
Jokaisen lääkepakkauksen mukana on seloste, jossa kerrotaan haittavaikutuksista.
Lisäravinteet perustuu terveysväittämiin ja niitä saa käyttää, vaikka väitteiden paikkansapitävyyttä ei ole tarkastettu.
En tajua näiden napsimista muista kuin terveyssyistä eli johonkin selkeään puutteeseen. Varsinkin tuosta ashwagandasta liikkuu niin hulluja videoita, että kyseessä on lyhyenkin käytön jälkeen aiheutuvista vieroitusoireista päätellen selvästi vahva päihdeaine. Mitä taas johonkin nappuloilla pippelin pumputtamiseen tulee, niin typerän lisäksi äärimmäisen lapsellista. Ihan kuin noilla miehillä olisi mitään siitettävää ja jos olisi, niin nainen edes heidän lastaan haluaisi. Siittimen toiminta on siis näille henkilöille oikeasti prioriteetti ö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okarennokki (Tribulus terrestris)
Mäkikuisma (Hypericum perforatum)
Kurkumiini tai kurkuma (Curcuma longa)
Piperiini
Ashwagandha eli rohtokoiso (Withania somnifera)
Kurkumaa ja mustapippuria myydään ihan kaupan maustehyllyllä. Meneekö nytten maksa pilalle jos käyttää noita ruoanlaitossa
Intian koko väestö olisi tässä tapauksessa maksansiirtojonossa.
Näitä kauhutarinoita julkaistaan vähän väliä lööppimediassa mutta jätetään huolella mainitsematta että maksansiirtojonoon päätyneet ovat tilanneet epämääräisiä mömmöjä jostain kiinalaisesta verkkokaupasta ja/tai vetäneet aivan järjettömiä määriä suomessakin myytäviä.
Hengestään pääsee vaikka juomalla vettä kunhan senkin vetää huolella överiksi.
Vierailija kirjoitti:
Euroopan lihavin kansa ei ehkä välttämättä ravintolisiä tarvitse. Saavat tarpeeksi ravintoa muutenkin.
Tiesitkö, että lihavakin voi olla aliravittu? Ruoan ja siitä saadun energian määrä ei ole sama kuin ravitseva ruoka. Eli lihava ei välttämättä saa riittävästi ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoat lisäravinteet, joita nautin, on energiajuomissa, jotka koostuvat kofeiinista, tauriinista ja tietyistä B-vitamiineista. Juon energiajuomia siksi, että ne piristävät, en lisäravinteiden vuoksi.
Ihan niinku se ei olisi juuri lisäravinteiden takia että ne piristävät.
"Minäkin popsin lisäravinteita, sen takia että ne parantavat terveyttä, en lisäravinteiden vuoksi."
No, joka tapauksessa, kävin labratesteissä viime kesänä, ja maksa ja munuaiset olivat hyvässä kunnossa, joten en ole lainkaan huolestunut energiajuomien nauttimisesta.
Kannattaa käydä hammaslääkärissä myös, sinne se isoin vaurio varmaan tulee. Kofeiini voi myös alkaa aiheuttamaan närästystä.
Vierailija kirjoitti:
Ainoat lisäravinteet, joita nautin, on energiajuomissa, jotka koostuvat kofeiinista, tauriinista ja tietyistä B-vitamiineista. Juon energiajuomia siksi, että ne piristävät, en lisäravinteiden vuoksi.
Nuku enemmän, syö paremmin, liiku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kiinnostus ihmisten terveyttä kohtaan on tätä ymmärrän hyvin jos joku syö täydenkuun aikaan vesiliskon suolia sammakonkudulla. Ainakin voi ihan itse k
Sillä minä syönkin niitä omin päin. Se olisi varmaan pitänyt erikseen vielä mainita kun totta kai kaiken päälle epäillään vajaaälyiseksi joka ei tuota itse tajua tai uskalla tehdä. Kuitenkin joudun myös olemaan varovainen kun lisärauta buustaa kilpirauhasta ja aiheuttaa mm. unettomuutta jos syön lisärautaa liian pitkään liian isolla annoksella (liikatoiminnan tyyppinen oire). Eli tarvitsisin niitä lääkäreitä, mutta ei kukaan hoida kuin miljonäärejä rahalla kokonaisvaltaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Okarennokki (Tribulus terrestris)
Mäkikuisma (Hypericum perforatum)
Kurkumiini tai kurkuma (Curcuma longa)
Piperiini
Ashwagandha eli rohtokoiso (Withania somnifera)
Koskaan kuullutkaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla itselläsikään ole kiinnostusta omasta terveydestä kun mieluummin syöt huonosti ja raudat otat keinotekoisesti oikean ravinnon sijaan.
Lääketeollisuus tosin yrittää kieltää kaiken mahdollisen, millä pystyy monopolisoimaan ihmisen terveyden ostopalveluksi. Eihän enää saa synnyttääkään ilman kansalliseen r aiskausohjelmaan osallistumista, kohta ei saa varmaan raskautuakaan
Vierailija kirjoitti:
En tajua näiden napsimista muista kuin terveyssyistä eli johonkin selkeään puutteeseen. Varsinkin tuosta ashwagandasta liikkuu niin hulluja videoita, että kyseessä on lyhyenkin käytön jälkeen aiheutuvista vieroitusoireista päätellen selvästi vahva päihdeaine. Mitä taas johonkin nappuloilla pippelin pumputtamiseen tulee, niin typerän lisäksi äärimmäisen lapsellista. Ihan kuin noilla miehillä olisi mitään siitettävää ja jos olisi, niin nainen edes heidän lastaan haluaisi. Siittimen toiminta on siis näille henkilöille oikeasti prioriteetti ö
Tai ainakin pitäisi syödä vitamiineja, hiven- ja kivennäisaineita, joilla on ihan tutkitusti "tehtäviä" elimistössä ja aineenvaihdunnassa. Eikä popsia jotakin luontaistuotekasvia, kun sillä väitetään olevan penistä suurentava vaikutus tms...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kiinnostus ihmisten terveyttä kohtaan on tätä ymmärrän hyvin jos joku syö täydenkuun aikaan vesiliskon suolia sammakonkudulla. Ainakin voi ihan itse k
Hoikkuus ei takaa terveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnekseni en syö mitään ravintolisiä, vaan tyydyn terveelliseen ruokaan ja omiin pakastettuihin tyrnimarjoihin.
Et ota d-vitamiinia?
Miks pitäis? Kesällä paistaa aurinko ja talvella syön oikeanlaista ruokaa.
Äläkä ala selittää, ettei ruuasta saa D-vitamiinia. Kyllä saa, jos tajuaa, miten kannattaa syödä.
Ruuasta saa mutta ei tarpeeksi. Se on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ota d-vitamiinia?
Äläkä ala selittää, ettei ruuasta saa D-vitamiinia. Kyllä saa, jos tajuaa, miten kannattaa syödä.
On ihan tutkittu juttu, että täällä pohjoisessa on vaikea saada riittävästi d-vitamiinia. D-vitamiini on ehkä parhaiten perusteltuja ravintolisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen tiennyt tuon jo 30v.
20v sitten työkaveri hörppi koko talven echinaforce tippoja reippaasti, päätyi maksansiirtojonoon...
Alkoa varmaan joi,,
itse käyttänyt 25 v echinaa, alat arvo 10. Ikä 49.
Kaikki ovat yksilöitä. Joku ryyppää 30 vuotta ja arvot ok. Joku ryyppää 5 vuotta ja henki pois. Sillä ei ole yleisellä tasolla vtunkaan väliä miten jokin asia käyttäytyy sun kohdalla.