Pitääkö suorittaa kaikki astmatestit ennen kuin saa lääkityksen?
Eli monta viikkoa kestävät pef-mittaukset, spiiran, otattaa keuhkokuvat. Tk-lääkäri sanoi että jos pef selkeästi alhainen niin vasta sitten lääkkeet. Olen ollut aina allerginen ja niiskuttava, mutta vasta viime aikoina olen herkistynyt niin paljon että jo kaupan pesuainehyllyn ohi kulkiessani alkaa hengenahdistus, keuhkoihin alkaa kertyä limaa jota en saa yskittyä ulos.
Sain sentään avaavan lääkkeen joka palauttaa hengityksen, mutta limannousu ei lopu. Hengitystieinfektiot jää päälle ja limaisuus/hengenahdistus on niin paha etten pysty nukkumaan. Alan olla melko huonossa kunnossa jo. En pääse ylämäkiä ylös hengästymättä ja ilman avaavaa lääkettä. En kestä tätä enää montaa viikkoa.
Kommentit (9)
Kyllä ne varmaan pitää. Eihän ne anna edes reseptejä uusia pitkään ilman kontrolli käyntiä vastaanotolla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne varmaan pitää. Eihän ne anna edes reseptejä uusia pitkään ilman kontrolli käyntiä vastaanotolla.
Niinkö, ihmeesti vaan Kannan kautta resepti uusintaan. En edes muista milloin olisin viimeksi lääkärillä käynyt.
Vanhoille ihmisille syydetään useita astmalääkkeitä tuosta vaan ja tutkimatta, mutta minä työssäkäyvä ihminen en saa hengitettävää lääkettä keväiseen allergiseen astmaan, että voisin juosta ja pyöräillä ulkona.
Pitäisi mennä ensin tutkimuksiin, mutta ei näillä oireilla pääse julkiselle. Ennen työterveyslääkäri määräsi, mutta kun vihdoin HUS:lle töihin, niin ei sellaiselle pääse.
Vanhukset kyllä lääkitään ylikin, mutta ei hyväkuntoista.
Vierailija kirjoitti:
Kontrollikäynti kuulostaa siltä, kun Suomi oli vielä hyvinvointivaltio.
Ei. En pystynyt siihen. Ja lisäksi vattuilivat. Oli jo kova työ puhaltaa siihen juttuun ja vielä olisi pitänyt tehdä sitä ja tätä jne. Juoksutusta. Mielestäni lääke auttoi joskus mikä oli, mutta väittivät ettei ole hyötyä. Julkiselta ei saanut apua siihen. Ei tietoa miten yksityisellä, ymmärtääkö joku ihmisiä.
Oma astma. Päivystykseen hengitysvaikeuksien takia. Keuhkokuva. Pef-puhalluksia ja spirometria. Diagnoosi ja lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Ei. En pystynyt siihen. Ja lisäksi vattuilivat. Oli jo kova työ puhaltaa siihen juttuun ja vielä olisi pitänyt tehdä sitä ja tätä jne. Juoksutusta. Mielestäni lääke auttoi joskus mikä oli, mutta väittivät ettei ole hyötyä. Julkiselta ei saanut apua siihen. Ei tietoa miten yksityisellä, ymmärtääkö joku ihmisiä.
No siksi sitä puhalletaan että näkee onko hyötyä, turhaa lääkkeitä ei kirjoiteta. Jos puhallat esim 400 ja lääkkeen kanssa samat lukemat, niin lääke ei auta.
Kyllä lääkitys pef mittauksen tarvii. Itse sain hoitavan tuon perusteella. Sen jälkeen tarkemmat tutkimukset, joka sisäksi myös keuhkokuvan, jossa poissuljettiin muut sairaudet. Jotta kelakorvaus, tehtiin tutkimukset 2 kertaa ja b lausunto kelaan. 203 on kelakortissa.
No mitäs luulet??????