Pappa oli joulukylässä ja ilmoitti lukioon aikovalle pojalle tulospalkkiot Yo-kirjoituksista ja opiskelupaikoista lukion jälkeen
Jokainen L Yo-kirjoituksissa: 500 Euroa
Jokainen E Yo-kirjoituksissa: 300 Euroa
Jokainen M Yo-kirjoituksissa: 100 Euroa
Jatko-opiskelupaikka yliopistossa (DI/KTM/Lääkäri/lakimies): 2000 Euroa
Jatko-opiskelupaikka, muu yliopisto tai AMK-paikka: 1000 Euroa
Poika oli iloinen, kun tuli tavoitteita. Poika nyt 9. luokalla
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo yo-arvosanojen tulospalkkio on hyvä idea, mutta tuo ei ole, että että ikään kuin ohjaa siihen että pojasta pitäis tulla DI/KTM/Lääkäri/lakimies. Että se ois paras vaihtoehto. Entä jos poika ei ole tippaakaan noista vaihtoehdoista kiinnostunut? Ei ole hyvä painostaa tekemään valintoja muiden toiveiden mukaan. Silloin tulee helposti ajauduttua alalle, joka on itselle väärä.
Saa varmaan tehdä valintoja itse, mutta rahakannustimet ohjaavat tiettyyn suuntaan. Jos ei ole niin raha-aloista kiinnostunut, voi totutella siihen jo varhain.
Jos lähtee sille polulle mikä itseä eniten motivoi, niin sillä polulla saattaakin päästä yllättävän pitkälle. Myös tienata lopulta enemmän mitä olisi raha-aloilla ei niin motivoituneena tienannut. Eikä kaikkea kannata mitata rahassa. Motivoiva työ ja onnellisuus on tärkeämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Karmeaa. Toivottavasti tämä ei ole totta. Lapsen arvo ei saa olla suorituksissa, ja tuollainen on painostusta ja haittaa siksi menestymistä. Ihan oikeasti, tuo on vanhanaikaista ajattelua, joka nykyään tiedetään haitalliseksi nuoren psyykelle. t. Lukion ope
Höpö höpö jos elämässä haluaa menestyä, pitää opetella kestämään paineita. Lukiossa hyvä aloittaa harjoitella, jos siellä vain päätä taputellaan, niin ei tule menestystä.
Eikö olisi parempi antaa pojan itse suunnitella elämäänsä eteenpäin? Toki lukion tuloksista voi maksaa, mutta ikävää, jos lasta (nuorta) arvostetaan hankittujen tulosten mukaan. Eikö lapsi itsessään ole tärkeä papalle, ilman suorituksia?
Kyllä muulla tavoin pitäisi nuorelle osata selittää opiskelujen tärkeyttä.
Mikähän on papan ja kyseisen nuoren vanhempien koulutus?
Joillekin raha on tärkeää. Toisille ei.
Ja minä sain lääkikseen pääsystä vain valitusta, että pitää hienostella oikein lääkäriksi asti :D tsemppiä pojalle opintoihin. Suosittelen ihan kaikkea muuta, kuin lääkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo yo-arvosanojen tulospalkkio on hyvä idea, mutta tuo ei ole, että että ikään kuin ohjaa siihen että pojasta pitäis tulla DI/KTM/Lääkäri/lakimies. Että se ois paras vaihtoehto. Entä jos poika ei ole tippaakaan noista vaihtoehdoista kiinnostunut? Ei ole hyvä painostaa tekemään valintoja muiden toiveiden mukaan. Silloin tulee helposti ajauduttua alalle, joka on itselle väärä.
Tätä itsekin mietin, mutta pappa on itsekin DI ja arvostaa noita ammatteja. Luultavasti ajattelee, että niillä poika turvaisi mahdollisen perheensä elannon, eikä mitään muuta sen ilkeämpää. ap
Dippainseillä valtion työpaikoissa on nykyään surkeat palkat.
Pappa taitaa olla kokoomuslainen.
Työnnä trolli se pappa perseesees!
Meillä lapsenlapset saivat isovanhemmilta 1000e yo-lahjaksi, vaikka paperit oli mitkä. Saman sanottiin koskevan sitten myös ammattikoulusta valmistuneita.
Sääli vain, etteivät ajatelleet omaa sairastumistaan tms. Eli lapsenlapsista vain osa sai tuon rahan, loput eivät, vaikka isovanhemmat elossa, mutta eivät enää terveitä tai kyvykkäitä ajattelemaan noita asioita.
Vierailija kirjoitti:
Reilun kuuloista! Aika eritasoinen asia päästä lääkikseen kuin AMK:hon. Silti vain tonni eroa palkkioissa. Jos suhteuttaisi opiskelupaikkaan pääsyn hankaluuteen, niin sehän olisi AMK 1000 euroa ja lääkis 20 000 euroa.
Riippuu kyllä mikä amk, vaikka ensihoitajaksi on oikeasti aika vaikea päästä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi parempi antaa pojan itse suunnitella elämäänsä eteenpäin? Toki lukion tuloksista voi maksaa, mutta ikävää, jos lasta (nuorta) arvostetaan hankittujen tulosten mukaan. Eikö lapsi itsessään ole tärkeä papalle, ilman suorituksia?
Tulospalkkio ja rakkaus ovat kaksi eri asiaa. Pappa on aina viettänyt aikaansa lastenlastensa kanssa harrastusten ja matkailun parissa.
Vierailija kirjoitti:
Saahan se nuori suunnitella itse. Voi ottaa nuo seikat huomioon suunnittelussaan. Jatkossakin elämässään saa päättää itse, mutta päätöksillä on taloudelliset vaikutukset.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut täsmälleen saman aloituksen aiemmin. Onko tämä ylilaudalta? Vai sinulla on muuten vain tylsää
Jakoi myös joululahjarahat todistuksen keskiarvojen mukaan. Huomiotahan se kerjää, ja tässä sitä saa.
Mun kaksi sisarusta on dippainssejä ja valittavat jatkuvasti kun rahat on tiukilla ja palkka huono. Toisen puoliso tienaa amiksen käyneenäkin enemmän.
Paljonko saa rahaa jos lukiossa toteaa että haluaakin kokiksi, rakennusmieheksi tai parturiksi ja lähtee opiskelemaan ammattikouluun lukion jälkeen? Kuitenkin nämä ovat erityisiä taitoja vaativia aloja.
Oisko tämä joku kokoomuksen trolli. "Muistakaa nuoret: Vain rahakkaille aloille. Lisää verotuloja kansalle! Kaikki papat ja mummot toteuttamaan tätä meidän esittämää tulospalkkiojärjestelmää!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut täsmälleen saman aloituksen aiemmin. Onko tämä ylilaudalta? Vai sinulla on muuten vain tylsää
Jakoi myös joululahjarahat todistuksen keskiarvojen mukaan. Huomiotahan se kerjää, ja tässä sitä saa.
Sitä saa mitä tilaa! Eli aivan oikein sille kun kerjää huomiota, niin saa sitä, eikös?
Vierailija kirjoitti:
Taasko? Monestiko hän noita antaa?
Pappa on seniili.
Tätä itsekin mietin, mutta pappa on itsekin DI ja arvostaa noita ammatteja. Luultavasti ajattelee, että niillä poika turvaisi mahdollisen perheensä elannon, eikä mitään muuta sen ilkeämpää. ap