Huono ajokeli - taas hirveä määrä ihmisiä ajelemassa ihan turhaan
Taas ollut todella huono ajokeli pk-seudulla, pimeää kuin hiilikellarissa, vettä tihuttaa melkein vaakasuorassa, silti jälleen kerran hirveä määrä ihmisiä ajelemassa ihan turhaan turhaan valtaväylillä.
Surullisinta tässä on vielä se, että osa selvästi käyttää uusien autojen tarjoamia ajoavusteita eli infrapunaa ja kameroita pysyäkseen tiellä vaikka oikeasti pitäisi hiljentää vauhtia tai jäädä kotiin.
Miksi on pakkon tunkea liikenteeseen tällaisella kelillä ilman pakottavaa syytä? Ennen kuin joku leukailee, niin itselläni sellainen oli. Muuten olisi pysynyt kotona.
Kommentit (41)
Tuo on totta. 95% ajoistani on turhia, mutta mitä sitten.
Se on minun valintani, tee sinä mitäs tykkäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajelemiseni ei kuulu kenellekään. Minusta ns. huonoja ajokelejä on tosi harvoin. Sehän on sellainen ettei tahdo päästä eteenpäin. Ei sellaista ole edes kerran vuodessa. Kaikki ajoni on nykyään " turhaa" kun ei tarvi enää töihin ajella. Se on hyvä että vähänkin normaalista poikkeavalla kelillä useimmat ajotaidottomat jää kotiin.
Olen aina ihmetellyt eläkeläisiä, joiden pitää tunkea ihmisten sekaan juuri silloin kun ruuhkaa. Kai se jonkin sortin narsismia on.
No löytyihän se eläkeläisiä mollaava. Ihan samanlaiset tarpeet meillä on kuin muillakin,esim. sinulla. Ja käydään kaupoissa ja ajellaan autolla kun se tarve on ja on sopiva ajankohta. Ja se voi olla just silloin kun siellä on vaikka sinä .Me ei ajatella että miksi nuo muut on täällä samaan aikaan. Ei ole narsismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos keli on sellainen että pelottaa ajaa niin jää kotiin tai pyydä joku muu ajamaan. Se on oikea päätös.
Ei minua pelota ajaa. Olen sen verran kokenut kuski. Mutta ymmärrän riskit, joita moni ei ilmeisesti yhtään ajattele paahtaessaan tuolla ruuhkissa. Yllättävän moni ihminen suhtautuu kovin kepeästi liikenteessä esiintyviin riskeihin ja uskotaan ettei se koskaan osu omalle kohdalle. Kunnes.
Oletko sinä se kuski joka yrittää liittyä kiihdytyskaistalta 50km/h vauhdilla? Kun pitää olla varovainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos keli on sellainen että pelottaa ajaa niin jää kotiin tai pyydä joku muu ajamaan. Se on oikea päätös.
Ei minua pelota ajaa. Olen sen verran kokenut kuski. Mutta ymmärrän riskit, joita moni ei ilmeisesti yhtään ajattele paahtaessaan tuolla ruuhkissa. Yllättävän moni ihminen suhtautuu kovin kepeästi liikenteessä esiintyviin riskeihin ja uskotaan ettei se koskaan osu omalle kohdalle. Kunnes.
Oletko sinä se kuski joka yrittää liittyä kiihdytyskaistalta 50km/h vauhdilla? Kun pitää olla varovainen.
En ole, sovitan nopeuden liikennevirtaan ja liityn kaistalle.
Oletko sinä se kuski, joka kiihdyttää ylinopeuteen (myös kiihdytyskaistalla on nopeusrajoitus voimassa, tiedoksi) ja survoo väkisin toisen eteen vaikka kaasua hieman keventämällä voisit liittyä sopivaan väliin eikä tarvitsisi kiilailla?
Vierailija kirjoitti:
Kuka näillä bensan hinnoilla ja tällä säällä turhaan ajelee? Eiköhän kaikilla ole omat syynsä miksi siirtyvät punasta toiseen.
Juurihan tässä pari eläkeläistä ja joku työsuhdeautoilija(?) tunnusti ajelevansa huvikseen ristiin rastiin kun ei muutakaan järkevää tekemistä ole.
Kesäkelit siellä on, ei se vesisade haittaa, jalankulkijoilla on ne lain vaatimat heijastimet niin näkyvät. Täällä on tielle pakkautunut lunta, johon on satanut vettä, eli jäässä kirjaimellisesti luistinratoja ja käytiin huvikseen kaupassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat hyvältä kuskilta, tajuat riskit. Moni ei tajua ja se tekee heistä huonompia kuskeja.
Vierailija kirjoitti:
Kesäkelit siellä on, ei se vesisade haittaa, jalankulkijoilla on ne lain vaatimat heijastimet niin näkyvät. Täällä on tielle pakkautunut lunta, johon on satanut vettä, eli jäässä kirjaimellisesti luistinratoja ja käytiin huvikseen kaupassa
Missä päin maailmaa asut, jos teillä on kesäkeleillä pakkautunutta jäätä ja luistinratoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä se kuski, joka kiihdyttää ylinopeuteen (myös kiihdytyskaistalla on nopeusrajoitus voimassa, tiedoksi) ja survoo väkisin toisen eteen vaikka kaasua hieman keventämällä voisit liittyä sopivaan väliin eikä tarvitsisi kiilailla?
Kiihdytän ainoastaan silloin ylinopeuteen mikäli moottoritiellä kulkeva liikenne ajaa ylinopeutta. Osaan kyllä liittyä moottoritelle ettei tarvitse koukata kenenkään eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajelemiseni ei kuulu kenellekään. Minusta ns. huonoja ajokelejä on tosi harvoin. Sehän on sellainen ettei tahdo päästä eteenpäin. Ei sellaista ole edes kerran vuodessa. Kaikki ajoni on nykyään " turhaa" kun ei tarvi enää töihin ajella. Se on hyvä että vähänkin normaalista poikkeavalla kelillä useimmat ajotaidottomat jää kotiin.
Olen aina ihmetellyt eläkeläisiä, joiden pitää tunkea ihmisten sekaan juuri silloin kun ruuhkaa. Kai se jonkin sortin narsismia on.
Eläkeläiset on ihmisiä siinä missä muutkin, ja heillä on vapaus liikkua missä haluavat silloin kun haluavat, ihan kuten muillakin. Etenkään sinä et sitä määrää, milloin muut liikkuvat. Jos et kestä muita ihmisiä, pysyttele kotona.
Ihan sairasta tuollainen kyylääminen ja valitus mitä harrastat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset on ihmisiä siinä missä muutkin, ja heillä on vapaus liikkua missä haluavat silloin kun haluavat, ihan kuten muillakin. Etenkään sinä et sitä määrää, milloin muut liikkuvat. Jos et kestä muita ihmisiä, pysyttele kotona.
Ihan sairasta tuollainen kyylääminen ja valitus mitä harrastat &nbs
Jos sinulla on koko päivä tai viikko vapaata, niin miksi pitää lähteä ruuhkiin kökkimään? Eikö sitä omaa liikkumista voi vähän miettiä etukäteen? Mutta tähänhän koko maailma on menossa, ajatellaan vain itseä ja omaa arkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sairasta tuollaine
Mistä tulee ajatus että eläkeläisillä on vapaata ja aikaa käydä asioilla muulloin kuin muut. Meillä voi olla omaishoitajuutta, lapsenlapsien kuljetuksia ja jopa harrastuksia jotka määräävät liikkumisen ajankohdan. Tai ihan vaan normaalit ruokakauppa ostokset,kuten sinullakin. Jotka teen silloin kun parhaiten itselle sopii. Eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ihmetyttää, että miksi niin monet ihmiset toistuvasti lähtevät liikenteeseen todella huonoon aikaan. Miksi joidenkin on pakko tunkea itsensä esim. juhannusruuhkan sekaan? Miksi on pakko lähteä liikkeelle vaikka keli on huono? Hyvin harvan on oikeasti pakko tuolloin lähteä mihinkään. Itse ajoitan kaikki liikkumiseni aina niin etten joudu ennalta tiedossa oleviin ruuhkiin enkä todellakaan lähde ajamaan jos on huono keli. Ihmisten pitäisi seurata paljon enemmän sääennusteita.
Nykyiset autot ja renkaat on älyttömän hyviä. Niillä pärjää mainiosti huonossakin kelissä kun pitää edes vähän järkeä päässä.
Jos autossa on kaikenlaisia kunnollisia ajonvakautusjärjestelmiä, hyvät talvirenkaat ja se on neliveto niin sillä varmastikin pärjää ihan hyvin haastavissakin olosuhteissa. Suurimmalla osalla ei kuitenkaan noin "luksusautoa" ole. Vuonna 2023 henkilöautojen keski-ikä Manner-Suomessa oli 16,8 vuotta joten siitä voit päätellä miten "uusia" ja "moderneja" autoja liikenteessä on. Ei pidä unohhaa sitäkään, että vaikka auto olisi kuinka hyvä niin se ei tee kuljettajasta yhtään parempaa. Itse asiassa homma menee toisin päin - mitä enemmän autoissa on kaikkea ajoa helpottavia ominaisuuksia niin sitä huonommaksi kuskit muuttuvat.
Paljas tienpinta, olkoonkin märkä, ei ole huono ajokeli. Ei tosin paras mahdollinenkaan. Mutta sää on eri asia kuin keli, keli tarkoittaa tienpinnan ominaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ihmetyttää, että miksi niin monet ihmiset toistuvasti lähtevät liikenteeseen todella huonoon aikaan. Miksi joidenkin on pakko tunkea itsensä esim. juhannusruuhkan sekaan? Miksi on pakko lähteä liikkeelle vaikka keli on huono? Hyvin harvan on oikeasti pakko tuolloin lähteä mihinkään. Itse ajoitan kaikki liikkumiseni aina niin etten joudu ennalta tiedossa oleviin ruuhkiin enkä todellakaan lähde ajamaan jos on huono keli. Ihmisten pitäisi seurata paljon enemmän sääennusteita.
sitten kyllä kannattais opetella ajamaan. Sama muillekin : ei ole huonoa keliä, on vain huonoja kuskeja.
Vierailija kirjoitti:
No ne kaikki tuli sinne sua kattoo, mitä sä siellä ajelet. Muut oli ihan huvikseen liikenteessä. Laa la laa,Lalla laa. Kiva vaan vaakatasossa vettä laa laa sataa laa. Mä vaan ihmettelin sua,kun sulla selvästi oli määränpää. Että kuka kumma se tähän aikaan oikeen ajelee höö.
Plii plyy. Mii muu. Töö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillähän ei toki voi olla mitään asiaa koskaan mihinkään. Koskahan ne sun mielestäsi sitten saisi liikkua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä se kuski, joka kiihdyttää ylinopeuteen (myös kiihdytyskaistalla on nopeusrajoitus voimassa, tiedoksi) ja survoo väkisin toisen eteen vaik
Ja sinä näemmä se kuski, jonka "eteen" ei kukaan saa moottoritielle liittyä, painat kaasua ja turvavälin umpeen, ettei vaan kukaan tule just sun ETEEN, vaikka jonkun eteen siellä on pakko aina mennä kun on vauhtinsa ensin liikennevirtaan sovittanut. Onko sulla kyltti autossasi, että just sun eteen ei saa tulla?
Kuulin, että Nurmijärveläisiä oikein kehotettiin ajeluille ihastelemaan uutta ja kallista valoteosta. Montakohan peräänajoa tms. on tulossa moottoritiellä?
Kuka näillä bensan hinnoilla ja tällä säällä turhaan ajelee? Eiköhän kaikilla ole omat syynsä miksi siirtyvät punasta toiseen.