Kysymyksiä kuparikierukasta
Minulle asetettiin kierukka kuukausi sitten. En ole alun alkaenkaan tuntenut mitään lankoja sisälläni.
Onkohan mahdollista että kierukka on poistunut tai siirtynyt? Pitäisikö ottaa yhteys lääkäriin? Oletteko te muut tunteneet kierukan langat sisällänne?
Entä oletteko käyneet lääkärillä 4-12 vkoa kierukan asettamisen jälkeen? Luin vaan siitä kierukkaoppaasta, että pitäisi käydä, mutta lääkäri ei kyllä maininnut asiasta mitään...
Kiitos kovasti jos joku viitsii vastata. Vähän ressaa tämän kierukan kanssa, varsinkin kun lueskelin kaksplussan keskusteluja, ja siellä oli niin monta tapausta, joilta kierukka oli itekseen postunut ja raskaus alkanut.
Kommentit (4)
Isekin mietin sitä, että kai sen nyt huomaa jos poistuu alakautta ulos. Luin vaan joidenkin kommentteja etteivät olleet huomanneet, ja se kyllä ihmetytti.
Toivottavasti kierukka on paikoillaan edelleen. Jospa en vain osaa tunnistaa lankoja sisälläni tai sitten ne on niin lyhkäset.
Varaanpa ajan nyt heti, niin pääsen varmuuteen asiasta.
Vierailija:
Minulle asetettiin kierukka kuukausi sitten. En ole alun alkaenkaan tuntenut mitään lankoja sisälläni.Onkohan mahdollista että kierukka on poistunut tai siirtynyt? Pitäisikö ottaa yhteys lääkäriin? Oletteko te muut tunteneet kierukan langat sisällänne?
Entä oletteko käyneet lääkärillä 4-12 vkoa kierukan asettamisen jälkeen? Luin vaan siitä kierukkaoppaasta, että pitäisi käydä, mutta lääkäri ei kyllä maininnut asiasta mitään...
Kiitos kovasti jos joku viitsii vastata. Vähän ressaa tämän kierukan kanssa, varsinkin kun lueskelin kaksplussan keskusteluja, ja siellä oli niin monta tapausta, joilta kierukka oli itekseen postunut ja raskaus alkanut.
Riippuu tietysti siitä, että miten lyhyeksi ne langat on pätkäisty, että tunteeko ne vai ei.
Ja toisaalta eri kuukautiskierron vaiheissa kohdunkaula on vähän eri asennossa joten sekin saattaa vaikuttaa/vaikeuttaa sitä niiden lankojen tuntemista.
Eli jos ne langat on ihan lyhyeksi leikattu niin niitä ei välttämättä tunne.
Ekan kierukan kanssa kävin kyllä tarkistuskäynnillä sen 12 viikkoa asennuksen jälkeen, ja itse asiassa silloin mulla lyhennettiin niitä lankoja kun ukko valitti että ne on tiellä.
Eli suosittelen kyllä että käyt lääkärillä tarkistuttamassa asian niin saat mielenrauhan itsellesi.
TOisen kierukan langat ovat olleet normaalimittaiset ja ne olen kyllä tuntenut itsekin.
Mulla kävi niin, että ajanmyötä eka kierukka luisti paikoiltaan ja oli jo suurimmalta osalta kohdun kaulakanavassa mutta oli siitä huolimatta ehkäissyt loistavasti.
Tämän paikoiltaan luistanut vaihdettiin uutteen kierukkaan joka kuitenkin petti ja tulin raskaaksi vaikka kierukka oli hyvin kohdussa (raskaus kuitenkin keskeytyi)
meris
Varasin nyt lääkärille ajan, sain parin viikon päähän. Kierukan kävin terveyskeskuksessa asennuttamassa, mutta nyt sain neuvolalääkärille ajan. Tässä vaan just laskeskelin että jos menkat pysyy säännöllisenä niin joudun kyllä perumaan sen lääkäriajan...
Tosiaan, joku sanoi että ne langat tuntee parhaiten kuukautisten jälkeen, mutta en tuntenut silloinkaan. Eikä oo mieskään tuntenut missään vaiheessa. Saapa nähdä miten on, toivottavasti ois kierukka vielä paikallaan.
Minulla oli kuparikierukka reilun vuoden (viime kevääseen asti)
Vierailija:
En minäkään tuntenut. Eikä mies. Ehkä langat on trimmattu nin lyhyiksi?
On se tietysti mahdollista. tuntuu uskomattomalta, ettei sen poistumista huomaisi, pönttöönhän se kopsahtaisi, jos ei pikkareista löytyisi. Molemmat varmaan havaitsee. On myös mahdollista (harvinaista), että kierukka menee kohdun läpi vatsaonteloon. Poistuminen on todennäköisintä alkuviikkoina, kun kierukka hakee paikaansa.
Minulla oli tarkastus n. kuukausi asentamisen jälkeen. Katsottiin , että on siellä, eli langat näkyy, tarkastettiin lankojen pituus (jos kierukka on liikkunut ja langat liikaa näkyvissä) ja muutenkin kyseli miltä tuntuu ja miten menee...
Varaa ihmeessä aika, jos asia vaivaa.
mikään satavarma ehkäisymenetelmä kierukka ei tietysti ole, mutta aika samaa luokkaa kortsujen ja muiden mekaanisten kanssa.