Äitiys/vanhempainrahahakemus
Onko kellään tietoa/kokemusta miltä ajalta pitää toimittaa palkkatodistus kun olen aloittanut työt 1.1.07 ja sitä ennen olen ollut hoitovapaalla. Äitiysloma alkaisi 20.4.07. Kelaan soitin mutta ei osannut sanoa,lupas palata asiaan mutta soittoa ei vaan ole kuulunut. Nythän lasketaan vuoden 2005 verotuksen mukaan mutta silloin olin äitiyslomalla eli sen mukaan ei lasketa.
Tuli vähän sekava mut toivottavasti ymmärrätte.
Kommentit (4)
Silloin on mahdollista saada sama äp-raha kuin edellisestä lapsesta.
Minulle sanottiin, että jos viimeisen puolen vuoden tulo on 20% suurempi kuin viimeisen vahvistetun verotuksen mukainen niin se otetaan huomioon. Jopa jos on ollut alle 6kk töissä. Eli esim 4kk tulo, se kerrotaan kahdella ja siitä lasketaan päiväraha.
Soita kelaan uudestaan ja vaadi puhua semmoisen kanssa kuka oikeasti osaa vastata ja pistä ylös todella hankalia kysymyksiä, nehän ei automaattisesti kerro mitään.
toivottavasti tämä on oikeaa...
ihan ekaksi: aina kun asioit Kelan kanssa, kaikki kirjallisena. Äläkä usko mitään mitä virkailija sanoo, ellei vähintään 3 virkailijaa sano täsmälleen samallalailla. Ja silloinkin vain, jos ne kolme sanoo samoin kun lukee Kelan oppaassa.
Äitiyspäiväraha ja vanhempainraha lasketaan viimeisen vahvistetun verotulojen mukaan. Jos tulot ovat muuttuneet +20%, voidaan päivärahat laskea uusilla tuloilla. Silloin pitää työnantajan täyttää Y17 lomake (löytyy Kelan sivuilta). Jos työsuhteesi on alkanut 1.1.2007 ja olisi jatkunut ihan normaalisti ilman raskautta, niin minä olen ymmärtänyt että se palkkatulo vaan lasketaan että sitä olisi tullut 6 kk (vaikka jäisitkin pois jo huhtikuussa). Mutta tässä kohtaa en ole asiasta varma, itselläni nimittäin tulee täyteen myös tuo 6 kk parempaa tuloa ennen kuin jään lomille....
eli oikeastaan ainoa fiksu neuvo on, että otat lusikan kauniiseen käteen ja opettelet lukemaan niitä Kelan omia ohjeita ja toimit täsmälleen niinkuin niissä sanotaan. Sen olen oppinut jo moneen kertaan opiskeluaikoina kun Kelan kanssa joutui asioimaan. Osaatpahan ainakin sitten tehdä perustellun valituksen päätöksestä :-)
Jos ei ole ollu töissä 1/2 vuotta ennen äitiyslomaa määräytyy äitiyspäiväraha valmistuneen verotuksen mukaan.
Näin ainakin mulle kävi. Olin töissä 5,5kk enne äitiysloman alkua, mutta sitä ei huomioitu. Tuntu todella mukavalta kun tulot määräyty opiskeluaikasten minimituoljen mukaan...