Matalapalkkatyö pk seudulla, myytti
Olen yhden lapsen yh. Vuokra 1000 e kk. Kun olin töissä lastenhoitajana sain käteen 1800 e kk,,elatusmaksut 300 e kk ja lapsilisän yh korotuksella 170 e kk. Asumistukea 100 e kk. Eli yhteensä 2370 e kk. Nyt olen työtön ja saan yhteisö lapsen kanssa 1800 e kk josta maksan vuokran 1000 e kk. Eli rahaa jää vuokran jälkeen 800 e kk ja se sisältää kaikki tuet ja elarit. Töissä jäi vuokran jälkeen 1370 e kk eli melkein 600 e kk enemmän. Eli miten matalapalkkatyö ei kannata pk seudulla?
Kommentit (21)
Kaikki kokoaikainen työ kannattaa aina.
Mikä on ammattisi kun et töitä saa pääkaupunkiseudulta?
Vierailija kirjoitti:
Joo,en ole saanut töitä vuoteen. Siksi aloitus kun väitetään että tuilla pärjää paremmin. Ei pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ammattisi kun et töitä saa pääkaupunkiseudulta?
Merkonomi, olin töissä päiväkodissa viimeksi kun en saanut kaupan alan töitä. 1800 e kk palkka oli nettona lastenhoitajana päiväkodissa.
Olin teknisenä työntekijänää valtakunnallisessa apteekkiketjussa töissä täydet tunnit, palkka bruttona alle 1700€ eli käteen 1200€.
Ei asumistukia, lapsilisiä tai elareita. Vuokra 625€/kk eli käyttöön jää alle 600€/kk
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako jos palkka on 1000€/kk ja tukia saa 1400€/kk?
Vierailija kirjoitti:
Olin teknisenä työntekijänää valtakunnallisessa apteekkiketjussa töissä täydet tunnit, palkka bruttona alle 1700€ eli käteen 1200€.
Ei asumistukia, lapsilisiä tai elareita. Vuokra 625€/kk eli käyttöön jää alle 600€/kk
Niin,eli sinulla ei ole lapsia joten luonnollisesti et saa elatustukea toiselta vanhemmalta lapselle tai lapsilisää. Jos en saisi niitä ja vuokra olisi vaikka 800 e kk olisi jäänyt 1000 e kk.
Tämä aloitus koski yksinhuoltajia matalapalkka työssä,kun varsinkin yh vanhempia haukutaan ettei työ kelpaa tukien takia.
Ihan kuin kaikilla matalapalkkatyö toisi tuon summan, tai että edes pääsisi kokoaikatyöhön.
Kerro tarinasi uudestaan sitten kun saat nollatuntisopparin tai töitä 25 tuntia viikossa 10 euron tuntipalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin,eli sinulla ei ole lapsia joten luonnollisesti et saa elatustukea toiselta vanhemmalta lapselle tai lapsilisää. Jos en saisi niitä ja vuokra olisi vaikka 800 e kk olisi jäänyt 1000 e kk.
Tämä aloitus koski yksinhuoltajia matalapalkka työssä,kun varsinkin yh vanhempia haukutaan ettei työ kelpaa tukien takia.
Onhan se ihanaa, että lapsi nähdään tulonlähteenä. Ihanaa 417€ puhdasta rahaa kuussa 🥰
Niin, mutta olet YH ja saat lapsilisät ja korotetut tuet. Ilman noita, mitä jää? 100€ enemmän kuussa? Ja väsymyksestä ja kiireessä ei ehdi suunnitella ostoksiaan vihkoon tai exceliin niin se menee siinä
Luuletteko ettei lapsesta ole kuluja ja ne elarit ja lapsilisät jää mulle käyttöön??? Kyllä ne varhaisteinin menoihin menee. Jos olisin yksin asuisin mm yksiössä ja vuokra olisi n 300 e edullisempi. Se on se elari. Eli lapsen muihin menoihin jää 170 e, luuletteko että se riittää 12 v pojan ruokiin ja menoihin?.
En ymmärrämiten tämä keskustelu kääntyi näin. Tämä palsta on yleensä täynnä yh äitien haukkumista kuinka vaan haluavat elää tuilla. Siksi tein aloituksen. Ei, tuilla ei elä paremmin. Siihen ei liity sinkkumiehet osapäivätyöllä mitenkään.
Tuosta pitäisi leikata pois kaikki yhteiskunnalta tulevat tuet pois niin tilanne olisi tasapuolinen työssäkäyviin nähden. Elätä se pershedelmäsi ilman tukia niin saat säälipisteen.
Saat siis tukia 1800 euroa kuussa työttömänä. Jotkut saa kokoaikatyöstään tuon verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään ei ole tuollaista palkkaa. Aina olen saanut 2000€/kk vähintään kokoaikatyöstä. Nyt saan 2700€. Aina olen ollut yksityisellä sektorilla. Koulutus on kesken jäänyt ammattikoulu.m39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään ei ole tuollaista palkkaa. Aina olen saanut 2000€/kk vähintään kokoaikatyöstä. Nyt saan 2700€. Aina olen ollut yksityisellä sektorilla. Koulutus on kesken jäänyt ammattikoulu.m39
Tietysti on osa-aikatyössä tuollaisia palkkoja, ja paljon vähemmänkin. Älä tule pätemään palkoista, jos et mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta pitäisi leikata pois kaikki yhteiskunnalta tulevat tuet pois niin tilanne olisi tasapuolinen työssäkäyviin nähden. Elätä se pershedelmäsi ilman tukia niin saat säälipisteen.
Töissä ollessa sain yhteyskunnalta asumistuen 100 e kk ja lapsilisän. Elatustuen maksaa lapsen isä..Nyt saamme toimeentulotukea ja lapsi myös. Nyt asumistuki on leikattu enkä saisi sitä enää jos palkka olisi sen 1800 e silti työ olisi kannattavaa. Silloin tosiaan ainoa tuki olisi se lapsilisä jita myös sinä olet aikoinaan saanut.
Vierailija kirjoitti:
Saat siis tukia 1800 euroa kuussa työttömänä. Jotkut saa kokoaikatyöstään tuon verran.
Tästä 300 e on lapsen isän maksamaa elatustukea ja lapsilisää 170 e. No lapsilisän maksaa Kela.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain palkkaa sipulinkuorijana palkkaa 0.20€/ per 1kg kuorittua sipulia.
Me olisimme rikkaita jos taas pääsisin töihin.
T: ap