Mut on kutsuttu siskonpojan (4v) synttäreille, mutta ei ole rahaa edes ruokaan kun mun toimeentulotukea on leikattu väärin perustein
Mitä voin sanoa heille kun mulla ei ole varaa lahjaan? Miten selittää asia pienelle lapselle? Kela on väärin perustein leikannut mun perustoimeentulotukea, eikä se enää riitä edes välttämättömyyksiin, lahjasta puhumattakaan...Tämä on aivan kamala tilanne. En voi vain jättää menemättäkään.
Neuvoja??
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta vaikka Armeniaan niin et saa mitään tukia vaan kaikki raha on hoidettava itse. Se saa sinutkin yllättävän nopeasti nostamaan ahterisi sieltä sohvalta kun nälkä painaa päälle.
Miten tämä auttaa tässä synttäriasiassa?
apNo ensinnäkin sen että todellakin opit ennakoimaan tulosi ja menosi jo etukäteen. Se vielä ihmetyttää ettet ole saanut itseäsi sieltä sohvalta ylös pakkaamaan veronmaksajien rahoja kuluttamasta.
"Pakkaamaan veronmaksajien rahoja kuluttamasta"
Ehdotatko siis että AP muuttaisi pois Suomesta? Millähän rahalla hän sen tekisi, jos kerran elää perustoimeentulotuella?
Pakkaamaan pakkaamoon. Et ole tainnut koskaan työnteosta kuulla
Mene nyt jo vttuun siitä jauhamasta p*skaa .. Uskottavuutesi sekä vakavasti otettavuutesi on pyöreä 0, aivan kuten sinäkin joka alvariinsa syyttelet ja syyllistät kelaa ja hallitusta omista henkilökohtaisista valinnoistasi .. Suollat sen verran paljon sontaa että on suoranainen ihme ettet ole vielä tukehtunut siihen sontamäärään ..
Käy ostamassa kirpparilta jokin lahja
Sisko ostaa lahjan, jonka sinä annat
Anna lahjaksi aikaasi, arvokkaampaa kuin mikään muu. ' Lahjakortti' vaikka lettukesteille luoksesi ja siskosi saa omaa aikaa. Kyseessä siskosi lapsi, ei kai voi olla vaikeaa siskollesi tilannetta selittää tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä ole
Häh? Mitä uskomatonta tässä on että mun yli kolmekymppisellä siskolla on lapsi??
Ei, vaan se on huijausta, että kellään olisi enää synttärit, kun vuotta on pari päivää jäljellä. Hae vaikka töitä aikasi kuluksi tai keksi parempia trolleja. Ja jos ne synttärit ovat ensi viikolla, niin sekin on äärimmäisen epätodennäköistä.
Ihan ohiksena lapsenlapsi on sattunut syntymään 30.12. eli synttäripäivä on huomenna. Tuliko sinulle yllätyksenä, että lapsia syntyy joka päivä?
Avasin tämän ketjun siksi, että saisin jotain vinkkejä edullisesta lahjasta. Olen työtön ja 'aikani kuluksi' kyllä haen töitä. Vakityö ei ole vielä tärpännyt, eli keikkahommilla mennään. Jouluyöt töissä ja uutena vuotena sama.
Synttärivieraat yleensä tulee yksi kerrallaan ja antaa siinä lahjan. 4-v ymmärtää jollei saanut mitään.
Ap on minunkin mielestäni provo, hänelle tuskin tuli yllätyksenä lapsen syntymäpäivä?
Vierailija kirjoitti:
Lupaa kesälle huvipuistoreissu tms. ja sitten alat säästää.
4-v ei tuota ymmärrä, ensi kesä on liian pitkällä.
Laita lasipurkkiin lappuja= lahjakortteja, joissa lukee eri asioita mitä voit tehdä synttärisankarin kanssa tulevaisuudessa, erilaisia ilmaisia aktiiviteetteja esim. jalanpohjan hieronta, autoleikkien leikkiminen, ilmaistapahtumissa käyminen, lumilinnan rakentaminen, pulkkamäessä käyminen, lettujen paistaminen..
Korttiin voit kirjoittaa erilaisia kannustavia, positiivia asioita synttärisankarista.
Kirpputorilta löytää kyllä superhalvalla leluja ja kirjoja. Pyydä vaikka 10 euroa lainaksi sun siskolta ja käytä luovuutta lahjan keksimisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä ole
Häh? Mitä uskomatonta tässä on että mun yli kolmekymppisellä siskolla on lapsi??
Ei, vaan se on huijausta, että kellään olisi enää synttärit, kun vuotta on pari päivää jäljellä. Hae vaikka töitä aikasi kuluksi tai keksi parempia trolleja. Ja jos ne synttärit ovat ensi viikolla, niin sekin on äärimmäisen epätodennäköistä.
No koska minä ensinnäkään sanoin että synttärit olisivat tänä vuonna?! Eivät ne ole, vaan vasta ensi vuoden puolella ekalla viikolla!!!
ap
No mutta toimeentulotuki tulee 2.1., joten ehdit ostaa lahjan. Tuskin ne synttärit uudenvuodenpäivänä on.
Sitä se Kouvolan tuki alueella eläminen teettää ja kannattaa jättää se kamala Kouvola-tukka vääjäämättä/leikkaamatta niin säästyy rahaa
Tietysti menet. Askartelet jonkun lahjan. Kyllä jotain materiaalia löytyy kotoa tai luonnosta, kun uhraa muutaman hetken suunnitteluun.
Vierailija kirjoitti:
kerrot pojalle että sitten 15v saa vituneeukaasi ja opetat naimaan näin moni kummi täti tekee sehän on heidän tehtävänsä,
Ap on mies. Käy kalliilla salilla ja maksaa kallista bussikorttia. Syö paljon lihaa.
moni täti opettaa naimaan sehän on kummi tätien tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Anna lahjaksi aikaasi, arvokkaampaa kuin mikään muu. ' Lahjakortti' vaikka lettukesteille luoksesi ja siskosi saa omaa aikaa. Kyseessä siskosi lapsi, ei kai voi olla vaikeaa siskollesi tilannetta selittää tarvittaessa.
Nimenomaan. Lahjoitat sitä mitä sinulla on, mutta siskosi perheeltä puuttuu, eli aikaa.
Eikö se lahja voisi olla joku aineeton lahja sen lapsen kanssa? Joku hauska tekeminen / elämys lapselle?
Vierailija kirjoitti:
Konala taas vauhdissa,get a job
Työtä ei aina saa.
On todella vaikea tilanne, kun joudut pohtimaan, miten selittää taloudellinen ahdinko läheisillesi, erityisesti tilanteessa, jossa haluaisit juhlistaa siskonpoikaasi. Tässä muutamia neuvoja tilanteen hoitamiseen:
1. Ole rehellinen siskollesi
Puhu avoimesti siskosi kanssa ennen juhlia. Selitä, että tällä hetkellä olet taloudellisesti vaikeassa tilanteessa ja että Kela on leikannut toimeentulotukeasi virheellisesti. Tällaiset asiat voivat tuntua raskailta jakaa, mutta läheisesi todennäköisesti ymmärtävät ja arvostavat rehellisyyttäsi. Voit esimerkiksi sanoa:
"Haluan ehdottomasti tulla juhlimaan siskonpoikani syntymäpäivää, mutta minun on kerrottava, että tilanteeni on tällä hetkellä niin tiukka, etten pysty tuomaan lahjaa. Tämä on minulle vaikeaa, mutta haluan silti olla paikalla hänen päivänään."
2. Lapselle selittäminen
4-vuotias ei vielä täysin ymmärrä raha-asioita, mutta hän voi ymmärtää arvon rakkaudelle ja huomiolle. Lahjan sijaan voit antaa hänelle jotain merkityksellistä:
Vietä hänen kanssaan erityistä aikaa juhlan aikana.
Piirrä hänelle kortti tai askartele jotain pientä, kuten kuvakirje, jossa kerrot, miten paljon hän merkitsee sinulle.
Voit sanoa lapselle yksinkertaisesti: "Minulla ei tällä kertaa ole lahjaa, mutta tiedätkö mitä? Olen täällä sinua varten ja haluan pitää hauskaa kanssasi. Se on minulle tärkeintä."
3. Itsetehty lahja tai ele
Jos sinulla on askartelu- tai leipomistarvikkeita, voit tehdä itse jotain pientä ja edullista.
Kortti: Kirjoita ja koristele itse syntymäpäiväkortti, jossa kiität häntä siitä, että hän on osa elämääsi.
Leipominen: Jos sinulla on jauhoja, sokeria ja kananmunia, yksinkertaiset keksit tai muffinssit voivat toimia lahjana.
Leikkihetki: Tarjoa lahjaksi erityinen leikkihetki tai retki myöhemmin, kuten yhdessä leikkimistä tai kävely puistossa.
4. Kela-asian hoitaminen
Jos tuki on leikattu väärin perustein, kannattaa ottaa mahdollisimman pian yhteyttä Kelaan ja tehdä oikaisuvaatimus. Voit pyytää apua vaikka kunnan sosiaalitoimelta, diakoniatyöltä tai oikeusaputoimistolta. Monissa kunnissa myös sosiaalityöntekijät voivat auttaa toimeentulotukiasioissa.
5. Älä jää yksin tunteidesi kanssa
Tällaiset tilanteet voivat herättää syyllisyyttä ja häpeää, mutta muista, että se ei ole sinun vikasi. Taloudelliset vaikeudet eivät vähennä arvoasi ihmisenä tai läheisenä. Läheisesi todennäköisesti arvostavat läsnäoloasi enemmän kuin mitään materiaa.
6. Viestin ydin
Tärkeintä on olla läsnä ja näyttää siskonpojallesi, että välität. Lapsi muistaa todennäköisesti enemmän sen, miten hauskaa teillä oli yhdessä, kuin sen, saiko hän sinulta lahjan.
Miten niin ei jää? Hoidan yhden lähellä asuvan sukulaisen asioita ja todellakin jää se reilut 500 asunnon, sähkön, veden, kotivakuutuksen ja terveydenhuoltokulujen jälkeen. Sinulla on joko jostain syystä leikattu tukia (oletko aiemmin huijannut ja peritään nyt takaisin?) vai asutko ylikalliissa asunnossa? Tämä sukulainen asuu isossa kaupungissa uudehkossa (rakennettu 2020) 30m2 yksiössä hyvällä paikalla. Tietysti, jos tuilla pitää asua ihan ydinkeskustassa tai kaksiossa.... Sinulla on joku syy, ettet saa tuota minimiä.