Lue keskustelun säännöt.
Pilkallinen puhetyyli
29.12.2024 |
Kamalaa kun on herännyt huomaamaan (lapsuuden)perheemme puhetyylin toisillemme. Sellainen naljaileva, pilkkaava tapa puhua ihan kaikesta. Ei mitään lämpöä. Tiedän että se on pohjimmiltaan hyväntahtoista, mutta ei siitä kiva olo tule. Sitten kun joskus rohkaistuu avautumaan vaikka jostain vaikeasta asiasta tuen toivossa, kaikki ovat ihan hiljaa. Ja muutamaan kertaan oma lapseni on sanonut minun äidilleni eli mummolleen että rakastaa tätä, ja äitini kiusaantuneena ei vastaa ja vaihtaa äkkiä puheenaihetta.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Todella hyvä juttu, että olet havahtunut asiaan. Sen tajuaminen tekee kipeää ja erityisesti silloin, jos itse tajuaa toteuttaneensa lapsuudenkodin naljailukulttuuria. Omaksuin itse aikoinani outoja ja loukkaavia kommunikointimalleja omasta lapsuudenkodistani mutta onneksi heräsin päälle kolmekymppisenä siihen, kuinka järjettömiä ne oppimani mallit oikeasti olivat.
Vaikka käytös olisi pohjimmiltaan hyvää tarkoittavaa, niin karu totuus on se, että aikeet eivät pyhitä tekoja. Hyväntahtoisuuden taakse ei voi mennä piiloon ja jatkaa sieltä muiden nolaamista ja loukkaamista. Silloin se ei ole hyväntahtoisuutta ollenkaan.