Meidän lapsiperheen autoton elämä tuntuu olevan ongelma kaikille muille paitsi meille
Niin, lähipiiri (erityisesti minun vanhemmat) jankuttavat koko ajan että milloinkas ostatte auton. Asutaan 3km päässä pienen kaupungin keskustasta, kuljetaan kaikki matkat pyörällä, lapset istuvat pyöräkärryssä. Meillä on kummallakin sekä kesä- että talvipyörät ja sekä aikuisille että lapsille sopivaa ulkovaatetta, lasten kärry on katettu joten siellä pysyy kuivana sateessakin. Miksi tämä risoo niin monia?
Kommentit (138)
Asuinpaikka ja elämäntyyli ratkaisevat, tarvitseeko autoa vai ei. Itse päätin valita sellaisen asuinpaikan, että työpaikka on kävelymatkan päässä. Näin edes vuorotyössä ei tarvitse autoa ollenkaan. Lapsia ei vielä toistaiseksi ole, mutta jos on saavat ihan itse kulkea joukkoliikenteellä sinne minne on tarve mennä (tässä kaupungissa se toimii hyvin ja laajasti).
Autoilu on sen verran kallis harrastus, että jos sen voi jättää väliin, niin on varaa kyllä kulkea julkisilla, taksilla ja vaikka vuokra-autolla melko monta matkaa vuodessa, ennen kuin keskivertoautoilun todelliset vuosikulut tulevat täyteen. Eikä tarvitse keneltäkään ruikuttaa kyytejä vaan voi hoitaa sen puolen ihan oma-aloitteisesti omien tarpeiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ne olettaa että kun lapset siinä iässä että alkavat harrastaa jotain, tarvitsevat autokuskausta. Pikkukaupungissa huonot bussiyhteydet.
No siihen on vielä aikaa, lapset nyt 3v ja 1v. Ja sitten kun tuon aika tulee niin mietitään uudestaan, ei tämä autottomuus mikään uskollisuusvala kuitenkaan ole. AP
No tässähän sulla on vastaus kyselyihin. Next
Harrastukset muotoutuvat sen mukaan, onko sitä autoa vai ei. Jos ei autoa ole, niin sitten ei ehkä harrasteta veneilyä, mökkeilyä eikä lintujen bongausta. Harrastukset ja muu elämä muotoutuu sen mukaan, mikä sopii omaan arkeen.
Sitten kun se auto jossain välissä tulee hankittua, niin homma lähtee käsistä. Tulee mökki ja vene ja kaikki vapaa-aika pyöritään jossain rautakaupassa ostamassa milloin mitäkin tarviketta mökin kunnossapitoon ja ehkä veneeseen viritetään apumoottori ja tuet vavoille ja hankitaan Suomen laajin valikoima erilaisia kalastusvehkeitä.
Tietty traileri pitää hankkia, että pääsee välillä veneilemään muihin vesistöihin. Ja auton katolle hankitaan suksiboksi, johon saadaan laitettua perheen lasketteluvälineet tai Tallinnasta ostetut oluset. Fillareita varten hankitaan auton perään teline ja lomareissulla kuljetaan fillarit auton perässä ja kajakki katolla.
Se auto on vain porttihuume, joka mahdollistaa sen, että harrastukset lähtevät leviämään ja kaikki paikat täyttyvät erilaisista harrastusvälineistä, ellei ole mahdollista rakentaa niille erillistä varastoa.
Kannattaa tehdä sukulaisista ja tuttavissa lista jossa on auton malli, ikä ja hinta-arvio. Järjestyksessä käyttää heitä kyyditsemiseen niin ei tarvi kovin usein samalta ottaa kyytiä tai lainaan autoa. Meillä miehen kanssa on noin 50 nimen lista jota kierrätämme. Välillä nimiä poistetaan jos huonoja kokemuksia tai jos alkavat vaatia maksuja ja otetaan uusia tilalle.
Tuosta kyytien pyytelystä: mulla on kyllä sellainen kokemus, että autolliset tuttavat enimmäkseen tarjoavat niitä kyytejä, kun kerron että olen kävellen tai julkisilla liikenteessä. Lähisukulaisen kanssa käydään joka kerta kun ollaan siellä kylässä: sukulainen tarjoaa kyytiä rautatieasemalle, kun taas minä haluan käyttää bussia, vaikka pysäkille "joutuukin" kävelemään pari kilometriä. Sama juttu toisessa kyläpaikassa, jossa käyn säännöllisesti.
Olen tottunut kävelemään, muutama kilometri ei tunnu missään ja julkista liikennettä käyttämällä ei jää kenellekään kiitollisuudenvelkaan. Olen mieluummin myös riippuvainen julkisen liikenteen aikatauluista kuin kenenkään autollisen aikatauluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon niiden vanhempien tarvitsee kuskata teitä autoillaan X-D
Joo joo ei tietenkään yhtään.
No minne tässä pitäisi autolla päästä? Prismaan matkaa 1,5km ja lasten päiväkotiin 3,5km. Ei meillä ole syytä mennä minnekään kauas autolla ikinä. Äidilläni ei edes ole autoa. AP
Kuka kaikki raskaat paketit kuskaa?
Mitkä ihmeen raskaat paketit? AP
Ette siis koskaan osta tai tilaa mitään?
Pyykinpesukone tuli viimeksi ihan kotiinkuljetuksella liikkeestä. AP
me asutaan kerrostalossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minne tässä pitäisi autolla päästä? Prismaan matkaa 1,5km ja lasten päiväkotiin 3,5km. Ei meillä ole syytä mennä minnekään kauas autolla ikinä. Äidilläni ei edes ole autoa. AP
Myös auton omistajat joutuvat tilaamaan ne raskaat paketit kotiinkuljetuksella. Ei jääkaappi tai sohva mahdu auton takaluukkuun.
Mulle tulee joka viikko paketteja joten tulis kalliiksi tilata ne suoraan kotiin ja olla vielä kotona kun posti ne tuo. Paljon helpompaa ottaa se paketti samalla kun käy kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös auton omistajat joutuvat tilaamaan ne raskaat paketit kotiinkuljetuksella. Ei jä
Kauheaa jos jonkun elämä pyörii tavaroiden ympärillä, jee jee taas uutta romua postista ihanaa!
Meillä sama. Ei ole autoa tarvittu, asutaan kaupungissa ja hyvät julkiset. Ja ei, ei pyydetä koskaan kyytejä tai lainaan. Mihin sitä tarvitsisi? En edes muista milloin olin viimeksi auton kyydissä.
Itse asiassa melkein kellään tutuista ei ole autoa. Helppoa ja halpaa. Pyörä on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama. Ei ole autoa tarvittu, asutaan kaupungissa ja hyvät julkiset. Ja ei, ei pyydetä koskaan kyytejä tai lainaan. Mihin sitä tarvitsisi? En edes muista milloin olin viimeksi auton kyydissä.
Itse asiassa melkein kellään tutuista ei ole autoa. Helppoa ja halpaa. Pyörä on keksitty.
Tulee ihan surullinen olo näiden ihmisten puolesta. Ilmeisesti ikinä ei käydä missään luonnon keskellä esimerkiksi patikoimassa tai mökkeilemässä. En ole tajunnut että Suomestakin löytyy sellaisia.
Olen kortiton/autoton, enkä ole todellakaan "pummaamassa" muilta autokyytejä, eniten se on ollut niin päin et minulle tarjottu/annettu autokyytejä, jos olenkin kehdannut erittäin harvoin/vähän kyytiä kysellyt, niin se on ollut järkevä syy, eikä mikään tyyliin "voitko viedä miut 1km päähän kauppaan&apteekkiin"? Että kaikki ei ole auton kyytejä pummaavia henkilöitä kuten täällä väitetään. Itsellä on aika korkea kynnys kysyä kyytejä, en halua vaivata enkä saada mitään "pummin" leimaa, joka sekin voi tulla äkkiä joidenkin mieliin, hyvässä lykyssä jo yhdestäkin kyydistä. Maksan kyllä kyydistä, jos kuski niin sanoo, että en ilmaiseksi oleta pääseväni auton kyytiin.
Ja ottelut ovat aina teidän "takapihalla" vai??
Kaikki ei todellakaan ole mitään auton kyytejä kyttääviä pummeja. Ja miksi valitetaan et "joutuu" olemaan kaikenmaailman tutuille hovikuskina, tehän autoilijat itse olette mahdollistaneet tuon, kun ette osaa rajoja laittaa kyyteihin. Tässä oli mietteitä aiheesta..
Vierailija kirjoitti:
Asuinpaikka ja elämäntyyli ratkaisevat, tarvitseeko autoa vai ei. Itse päätin valita sellaisen asuinpaikan, että työpaikka on kävelymatkan päässä. Näin edes vuorotyössä ei tarvitse autoa ollenkaan. Lapsia ei vielä toistaiseksi ole, mutta jos on saavat ihan itse kulkea joukkoliikenteellä sinne minne on tarve mennä (tässä kaupungissa se toimii hyvin ja laajasti).
Autoilu on sen verran kallis harrastus, että jos sen voi jättää väliin, niin on varaa kyllä kulkea julkisilla, taksilla ja vaikka vuokra-autolla melko monta matkaa vuodessa, ennen kuin keskivertoautoilun todelliset vuosikulut tulevat täyteen. Eikä tarvitse keneltäkään ruikuttaa kyytejä vaan voi hoitaa sen puolen ihan oma-aloitteisesti omien tarpeiden mukaan.
Anteeksi mutta naurattaa ihan huolella niin naivi vastaus =D ei ole teillä lapsia vielä ei = DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta naurattaa ihan huolella niin naivi vastaus =D ei ole teillä lapsia vielä ei = DD
Siis mikä tuossa oli naivia mielestäsi?
Myös auton omistajat joutuvat tilaamaan ne raskaat paketit kotiinkuljetuksella. Ei jääkaappi tai sohva mahdu auton takaluukkuun.
Sellaiset auton takaluukkuun mahtuvat paketit voi tilata myös kotiinkuljetuksella. Tulee paljon halvemmaksi kuin auton ostaminen mokoman takia.