Sain tänään kuulla
että poikani (4 v.) vaatteita oli kauhisteltu: "kamalan pelottavia vaatteita pienellä lapsella, nehän pelkää tuollaisia, ei sais laittaa lapselle pelottavia vaatteita."
vanhempi ihminen siis kommentoinut kun lapsella spider man- vaatteita päällä.
minkäs sille teet ett poika hulluna kyseisiin vaatteisiin ja tykkää tosi paljon...
Kommentit (8)
jotka poika itse valinnut. kieltääkö pitäis kun on niin "kamalia", vaikka poika itse tykkää hirveästi. eikä tietenkään tartte kehua jos ei pidä... mutta tämä "vanhempi ihminen" oli siis lapsen mummo joka oli sitä mieltä ettei tuollaisia saa lapselle ostaa ja oli ottamassa vaatteita pois ja sanoi et ostaa tilalle uusia... poika oli mummolla hoidossa ja isän hakiessa poikaa oli mummo sanonut näin.
-ap
ja puuttumista teidän elämään. Ehkä anopilla on jotain hampaankolossa sua vastaan ja ärsyyntyminen ilmenee näin. Anna lapsen pitää hämmärivaatteitaan, toivottavasti miehesikään ei anna äitinsä sotkeutua lapsenne pukemiseen.
mitään minua vastaan enkä tiedä miksi nytkään olisi. ja mies ihmetteli myös tätä eikä antanut mummon ottaa "kamalia" vaatteita ja ostaa uusia tilalle.
itse en pidä spiderman.a mitenkään hirveenä, eikä minua haittaa että poika tykkää siitä.
eikä lapsi saa päättää kaikista asioista itse mutta tottakai saa itsekkin valita joskus sellaisia vaatteita kun haluaa.
vallasta sen verran, että miksi ei saisi valita omia vaatteitaan, jos ovat aisanmukaiset? Mielummin lapsi päättää vaatteista, kuin anoppi.
Rakkautta ja rajoja on tämän päivän mantra ja hyvä sellainen, mutta ei se tarkoita diktaduuria. Huvittaa, kun täällä toitotetaan joka asiaan, että lapsi ei päätä, vanhemmat päättää.
Ei tuo mantra kaikkeen ole sovellettavissa: myös lapsilla on mielipiteitä, ja niitä voi ja pitää kunnioittaa. Jos ap:n lapsi tykkää spiderman-kuteista, niin miksi ei saisi valita niitä päälleen? Eri juttu, jos kieltäytyisi pukemasta lämpimästi ulos - silloin vanhemman täytyy asettaa ne rajat. Mutta on hyvä antaa lasten päättää asioista siinä määrin missä siitä ei ole haittaa/vaaraa.
Minunkin isoäitini on muutaman kerran arvostellut vaatteitani liian synkiksi. Olenkin sitten yrittänyt valita mummolavierailulle aina jotain värikästä, ettei mummolla tulisi paha mieli. En minäkään esimerkiksi tykkää siitä, että pienillä lapsilla on pääkallovaatteita.
oma mummini kauhistelee kun pojan 3v vaatteissa on pääkalloja ( lenkkareissa) ja saappaissa merirosvoja :) hyvät nauruthan tuosta vain saa ;) tärkeintä että tamineet on sopivat ja lapsi tykkää. lapsen toiveita tulee myös minun mielestäni kuunnella.
siis joku aatteli että lapsesi pelkää omia vaatteitaan?