Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytys muualla kuin oman alueen sairaalassa?

27.02.2007 |

Onko tietoa?

Jos päivän matkan aikana toiselle paikkakunnalle, synnytys käynnistyy,voinko vaan kävellä paikallisen synnärin ovesta sisään ja paukauttaa että tulin synnyttämään?Täytyykö olla joku maksusitoomus tai vastaava?

Ollaan viikonloppuna lähdössä päivän teatterimatkalle tampereelle ja asia alkoi mietityttää.Rv:t silloin 37+

Kysyn asiaa toki vielä neuvolasta torstaina mutta alkoi jo mietityttää ja olis kiva kuulla jos jollain tietoa/kokemus!!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen päätti syntyä n. kaksi vuotta sitten talvilomareissulla 250km päässä kotikaupungistamme rv37+1 ilman mitään ennakkovaroituksia. Minut oli tehty synnytystapa-arvio reilu vuorokausi ennen synnytyksen käynnistymistä, eikä mitään viitteitä ollut siihen, että lapsi voisi syntyä piakoin. Siksi lähdettiin reissuun. Aika rajulta kuulostaa kyllä tuollainen matkustuskielto tai maksuilla uhkailu minusta!!

Kun synnytys käynnistyi, soitin paikalliselle synnärille ja kysyin, mitä teen kun supistelee ja lapsivettäkin tihkuu. Käskivät tulla näytillle. Alkuun siellä olivat sillä asenteella, että meidät laitetaan matkalle kotiin (ruuhka-aika heillä), mutta kun supistukset olivat suht säännöllisiä ja synnytys näytti etenevän, siirsivät meidät odottelemaan synnyttäneiden osastolle (salit täynnä) ja sieltä sit synnytyssaliin. Itse en ois ollut kyllä halukas lähtemään autoon istumaan tai edes ambulanssiin makaamaan moneksi tunniksi niiden jo säännöllisten ja kipeiden supistusten kanssa.

Tyttö syntyi sitten siellä. Joutui aluksi vielä tehohoitoon keuhkojensa vuoksi. Viikon verran meitä siellä pitivät ja sitten kysyivät meidän omalta sairaanhoitopiirilta saavatko maksusitoomuksen jatkohoitoon siellä. Koska meidän oman sairaalan teholla oli tilaa, niin eivät antaneet maksusitoumusta, vaan tahtoivat siirtää meidät tänne. Tyttö tuli ambulanssilla keskoskaapissa edeltä ja me omalla autolla perässä. Viikonlopun yli neitoa hoidettiin täällä teholla, minkä jälkeen kotiutettiin. Kalliiksi tuli siis meidän synnytysreissu omalle kunnalle. Itse maksettiin siis vain normaalit päivämaksut; minun 5vrk, jotka vietin synnyttäneiden osastolla odotellen vauvan voinnin paranemista tai mahdollista siirtoa kotipaikkakunnalle ja vauvan 7vrk, jotka oli tehohoidossa. Loput vauvan hoitopäivät olivat ilmaisia (alle 18-vuotiaille on maksukatto sairaalavuorokausissa 7/vuosi, sen ylimenevät ovat ilmaisia). Tosin tehohoito on tuhottoman kallista sen tarjoajalle saa sitä missä päin Suomea tahansa!! Joten oltais oltu kallis paukku, vaikka täällä oisinkin synnyttänyt.

Ihan järkytyin, kun luin, että oisivat voineet meillä maksattaa nuo hoidot, siksi että minun ois pitänyt tajuta pysyä kotona kuukautta ennen la:ta, vaikkei mitään ongelmia raskauden aikana ollutkaan! Onneksi eivät sentään!!

Vierailija
2/8 |
13.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa minustakin kuitenkin todella epäreilulta, tuo joidenkin kuntien asettama " matkustuskielto" .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen sairaala on velvollinen potilaan tutkimaan ja katsomaan mikä on tilanne kun supistuksissa tuleva tulee ulkopaikkakuntalaisena. Mutta jos tilanne ei ole akuutti ja vauvalla ja sulla kaikki kunnossa niin siirtävät vielä omaan sairaalaan. Eli tilanteen mukaan toimivat. Jos taas vaikka runsas verenvuoto tai pitkällä oleva synnytys niin eihän niissä tilanteissa ketään siirretä vaan synnytetään/hoidetaan vaiva siellä missä ollaan.

Olen kuullut että joku on yrittänyt tähdätä naapurikunnan sairaalaan tarkoituksella ja synnytys ollutkin alkuvaiheessa ja ei muuta kun ambulanssilla omaan sairaalaan. Näin minun käsittääkseni. Etukäteen ei kellään mitään maksusitoomuksia voi olla mukana. Niissä on aina joku lääketieteellinen syy että oma sairaala ei voi hoitaa ja lääkäri tekee sen sitoomuksen että pääsen esim isompaan sairaalaan oman pienen sairaalan sijasta. Yleisin syy taitaa olla ennenaikaiset synnytykset ja esim aluesairaalat eivät hoida kovinkaan ennenaikaisia kun lastenlääkäriä ei aina saatavilla.

-vitve-

Vierailija
4/8 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos olen muualla rv 36 jälkeen, niin oman paikkakunnan sairaalan ei ole pakko maksaa synnytystäni muualla, koska mun pitää ymmärtää synnytyksen mahdollisuus noilla viikoilla.

Olisin siis itse halunnu synnyttää muualla, mutta että olisin saanut kaupunkini sen maksamaan, syntyä olis tarvinnu ennen rv 36. Ei syntytnyt ei.

En tiedä onko faktaa vaiko ei.

Vierailija
5/8 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sen paikkakunnan sairaala hoitaa synnytyksen ja kotikunta maksaa. Mitään liikkumiskieltoa ei siis asetettu :) Meillä oli perhe kahdella paikkakunnalla vielä paria viikkoa ennen LA:ta, joten sen vuoksi selvitin asiaa. Loppujen lopuksi synnytin kuitenkin onnellisesti omassa sairaalassa.

Tässä tapauksessa paikkakunnat olivat neljän tunnin päässä toisistaan, eli ehkä jos etäisyys olisi ollut lyhyempi niin olisivat lähettäneet ambulanssilla kotiin.

Vierailija
6/8 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin voinut vastata sulle tuonne " meidän omaan" maaliskuistenkin pinoon, mutta täältä varmaan helpompi plokata.

Itse olin lähdössä anoppini syntymäpäiville 3h päähän omasta sairaalasta kun kakkosta odotin.Selvitin asiaa omalta neuvolaterkalta ja hän sanoi tietävänsä yhden tapauksen, jossa isoilla viikoilla äiti oli lähtenyt reissuun ja joutuikin synnyttään ulkopaikkakunnalla.Oma kunta ei ollut maksanut synnytystä, koska äidin olisi pitänyt tietää että synnytys saattaa käynnistyä.Siispä maksajaksi terkan mukaan oli joutunut perhe itse.Mieletöntä mielestäni, mutta ilmeisesti perusteltua.

Mutta etkös lähtenyt teatterimatkalle " vain" tunnin matkan päähän omasta sairaalastasi?Pari ekaa supistusta ja eikun menoksi omaan sairaalaan...tosin sulla taisi olla nopeita synnytyksiä???

Kysypäs asiaa omalta terkalta/kunnalta, saat varmimman vastauksen, eikä näitä Olen kuullut -juttuja.

uupu ja käärö pian viikon

Vierailija
7/8 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

2h matkan päähän ollaan menossa ja bussilla!!!!

Viimeisin syntyi 55 minuutissa että eipä taida keretä!

Mutta jos ei oireita synnytykseen viittaavasta lauantai aamulla,otan ja lähden=)Synnytän sitten siellä missä satun olemaan jos niin käy.

Eiköhän kaikki mene hyvin päin ja tuskin synnytys käynnistyy.Lapset kun niin odottavat teatteria!

Vierailija
8/8 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Angina pectoris- potilailtahan täytyisi kieltää matkustelu kokoaan, koska infarkti voi tulla milloin vain ja liotus tai pallolaajennus- tai ohitusleikkauskulut täytyisi silloin myös periä potilaalta. Luetteloa voisi jatkaa loputtomiin, epileptikot, aneurysman omaavat jne..

Hoitotakuu takaa akuuttia hoitoa vaativien välittömän hoitoonpääsyn. Synnytys kuuluu näihin ja kunnan/kaupungin on se maksettava, mahd. sairaanhoitopiirin muuttumisesta huolimatta.

Muutenhan kaikki odottavat äidit olisi määrättävä täyteen matkustuskieltoon tiettyjen rv:jen ylittymisen jälkeen.

Lila75