Lääkkeiden hintakatto paria euroa vaille täynnä. Voinko hakea
apteekista ennen vuoden vaihtumista kaikki mitä resepteilläni saan, ja ne maksaa 2,5€ kpl?
Olenko ymmärtänyt oikein?
Kommentit (25)
Itse kävin tänään hakemassa kaikki saatavilla olevat lääkkeet.
Sukulaiseni käyttää paljon lääkkeitä, mutta maksukatto ei täyty koskaan. Nytkin jää joku vähän yli 100 euroa vajaaksi. Joudun siis aina hakemaan apteekista nuo sukulaiseni lääkkeet niin tiedän. Nyt tosin sukulaiseni kallein lääke vaihdettiin paljon halvempaan kun apteekissa farmaseutti sitä suositteli.
Joo jos on kulunut tarpeeksi kauan (keskimäärin 79 päivää) siitä kun olet viimeksi hakenut lääkettä.
Siinä on se aikaraja, eli jos liian aikaisin hakee lisää lääkkeitä niitä ei korvata
Onko kaikissa lääkkeissä aikaraja, siis että jos olen just hakenut, niin en saa nyt vielä kelakorvausta? Kuitenkin multa usein kysytään siellä että otatko yhden paketin vai useamman kerralla. Eikö silloinkaan saisi korvauksen kuin yhdestä? En ole koskaan siis ottanut useampaa kerralla niin en tiedä.
Just tänään kävin hakeen 400 euron lääkkeet 17,50 eurolla.
yleensä kerralla saa 3kk:n lääkkeet, eli riippuen annostuksesta ja paketin koosta, voi ottaa useammankin paketin kerralla. Apteekki osaa kyllä neuvoa tässä.
Vierailija kirjoitti:
yleensä kerralla saa 3kk:n lääkkeet, eli riippuen annostuksesta ja paketin koosta, voi ottaa useammankin paketin kerralla. Apteekki osaa kyllä neuvoa tässä.
RIippuu ihan lääkkeestä. Esim. Imnovanea saa rasian kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikissa lääkkeissä aikaraja, siis että jos olen just hakenut, niin en saa nyt vielä kelakorvausta? Kuitenkin multa usein kysytään siellä että otatko yhden paketin vai useamman kerralla. Eikö silloinkaan saisi korvauksen kuin yhdestä? En ole koskaan siis ottanut useampaa kerralla niin en tiedä.
Aiemmin ostetut pitää käyttää melkein kaikki ennen kuin saa korvauksen uudesta pakkauksesta, siinä on tietty aikaraja jonka apteekki osaa sanoa. Korvausta voi saada enintään jonkin tietyn ajan kestävästä lääkemäärästä, taisi olla 3 kk lääkemäärästä. Annostuksesta ja pakkausten koosta sitten riippuu saako ostaa kuinka paljon kerralla.
1 kuukauden lääkkeet saa viikko ennen loppumista hakea.
2 kuukauden lääkkeet saa 2 viikkoa ennen loppumista hakea
3 kuukauden lääkkeet saa 3 viikkoa ennen loppumista hakea
Tässä nämä aikarajat jolloin saa korvauksen, aiemmin jos haet kuin aikarajojen puitteissa niin et saa kyseisestäå lääkkeestä korvausta.
Kannattaa tilata lääkkeet jonkun apteekin verkkopankista. Silloin saa puhelinsoiton apteekista ja voi keskustella siitä, mitä lääkettä saa jo ostaa, ja mitä ei -- ei tarvitse mennä turhaan apteekin tiskille asti.
Tarkista kuitenkin ensin OmaKannasta, että reseptit ovat voimassa. Vuodenvaihteen pyhien takia reseptien uusiminen kestää.
Joistakin lääkkeistä voi myös olla puutetta Suomessa.
Itse hankin aina vuoden lopulla lähes kaikki reseptilääkkeet, jotka saan ostaa. Sitten ei tule isoja lääkemenoja heti tammikuussa vaan hankinnat jakautuvat alkuvuoden kuukausille paremmin.
Mulla on kaikista säännöllisistä lääkkeistä vuoden tai kahden resepti. Mitens niitä saa hakea?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tilata lääkkeet jonkun apteekin verkkopankista. Silloin saa puhelinsoiton apteekista ja voi keskustella siitä, mitä lääkettä saa jo ostaa, ja mitä ei -- ei tarvitse mennä turhaan apteekin tiskille asti.
Tarkista kuitenkin ensin OmaKannasta, että reseptit ovat voimassa. Vuodenvaihteen pyhien takia reseptien uusiminen kestää.
Joistakin lääkkeistä voi myös olla puutetta Suomessa.
Itse hankin aina vuoden lopulla lähes kaikki reseptilääkkeet, jotka saan ostaa. Sitten ei tule isoja lääkemenoja heti tammikuussa vaan hankinnat jakautuvat alkuvuoden kuukausille paremmin.
Ai niin, unohdin lisätä, että joidenkin apteekkien nettisivulta voi tarkistaa hinnan ja siitä saatavan Kela-korvauksen ja sen toimitusvälin eli saako lääkettä tilata jo nyt.
Reseptilääkkeistä voi mennä myös ns. toimitusmaksu, mutta jos on Kela-korvattava, tuostakin saa sen Kela-korvauksen.
Jos on vuoden resepti, niin voiko ne hakea vaikka kaikki kerralla?
Vierailija kirjoitti:
Jos on vuoden resepti, niin voiko ne hakea vaikka kaikki kerralla?
Voit hakea, mutta saat kelakorvauksen vain 3 kk lääkkeistä. Ja niitä voi hakea lisää vasta tietyn ajan kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
RIippuu ihan lääkkeestä. Esim. Imnovanea saa rasian kerrallaan.
Sekin riippuu siitä mitä lääkäri on siihen reseptiin kirjoittanut.
Mulla tulee katto täyteen jo vuoden ekalla ostolla. Kerran kirpaisee.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaikista säännöllisistä lääkkeistä vuoden tai kahden resepti. Mitens niitä saa hakea?
Kela korvaa max 3kk lääkkeet kerrallaan, ja vasta kun edellisestä lääkkeiden hausta on tarpeeksi aikaa (eli ei enää kovin paljoa lääkkeitä jäljellä kotona). Jos ilman korvausta haluaa ostaa niin saa vaikka kuinka paljon kerralla, jos ois vaikka lähdössä ulkomaille ja siksi haluaisi ostaa enemmän niin on mahdollista. Paitsi jos on joku pkv/huumausaine kyseessä.
USassa leviää ihmisiin tarttuva lintuinfluenssa. Kymmeniä sairastunut.
Joo