"Ruokatavat" uusiksi, mutta miten?
Välillä sitä lukee niistä ihmisistä, jotka on laittanut ruokatavat uusiksi ja karistaneet kiloja. Ymmärrän kyllä idean, jotenkin. Itse vain jo ylipäätänsä ruuan tekeminen yhdelle on ärsyttävää ja koskaan ei keksi mitä tekisi jne. Sitä menee sit helpoimman kautta eli jotain nopeaa ja täyttävää eli rasvaista
Mitä oikeasti, ihan kirjaimellisesti, ne ihmiset sitten syövät, jotka ovat muuttaneet omia ruokatottumuksia. Mistä edes lähteä liikkeelle ja mista kaikki uudet ruokareseptit jne.
En vain saa omia aivojani ns. ulos laatikosta.
Kommentit (13)
Pysyvimmät muutokset on pieniä. Virhe tulee siinä, että yrittää muuttaa kaiken yhdessä rytäkässä, esim uudenvuodenlupauksena tms.
Tee yksi muutos: lisää vaikka iso annos kasviksia joka aterialle. Kun se on vakiintunut, tee jokin toinen muutos. Ja sitten vielä yksi. Vuoden päästä sulla on vakiintunut paremmat tavat puoleksi huomaamatta.
Tuo helpomman kautta osu ja upposi. Itse elän noin 90% ajasta kahvin ja jauhelihakastike+spagettia, koska aamukahvin keittää rutiininomaisesti pois lukien ne päivät, kun joutuu heräämään aivan liian aikaisin=kiire ja 🍝 nyt vain on mun bravuuria johon on helppo turvautua. Tosin viime aikoina olen syönyt pinaattipastaa näin vaihtelun vuoksi, mutta ymmärrän enemmän kuin hyvin sen tunteen, kun ruoan laittaminen on vain niin puuduttavaa, että on helpompaa mennä tutun ja turvallisen kautta
N25
Netistä löytyy helppoja terveellisiä ruokia yhdelle. Senkus sieltä kattele ideoita. Tykkää tai ei tykkää,tai muokkaa reseptiä oman maun mukaan.
Rupesin keittämään aamupalaksi kaurapuuroa pakastemarjoilla. Lounaaksi keitän kvinoaa ja syln avokadoa. Päivälliseksi keitän perunaa ja bataattia, wokkaan paprikaa ja kesäkurpitsaa kanan kanssa.
Eli: rupesin tietoisesti lisämään marjoja, kasviksia ruokavalioon ja tekemään niistä ruokaa
Katsomalla netistä, kirjoista eri ruoka-ohjeita ja ohjelmoimalla aivonsa normaalimpaan tilaan että, hei ruuanlaittohan on oikeasti rattoisaa hommaa. Siinä ohessa voi kuunnella musiikkia ja kokeilla eri juttuja tekniikoita. Ottaa missio. Haluan huippuosaajaksi tässä asiassa ja hoikistuakin.
Ruuanlaitto on hermolepoa jonka palkinto on hyvä ruoka ja edullinen. Itse oon sortunut Kiinalaiseen ruokaan nyt. Sekä Japanilaiseen.
Netti pursuaa ja kirjat eri ohjeita, että mistä kaikki uudet ruokareseptit? Niistä. Jos joillekin ruuanlaitto on lähtökohtaisesti ärsyttävää, mielestäni se on joku outo asennevamma.
Yksinkertaista. Hiilarit minimiin tai pois, kasviksia, salaatteja tilalle, pun liha pois, tilalle kana, kala, lisää veden juontia ja liiku enemmän. Olo on heti kevyempi ja parempi.
Kaikki alkaa suunnittelusta. Käyttäkää tekoälyä apuna. Sitten suunnitelman mukaan ostoslista ja kauppaan, mitään muuta ei osteta kuin se mitä listassa lukee. Joulunakin laihduin kilon, vaikka söin hyvin.
Ihan pienillä askelilla. Jätä vaikka joka toinen juustoviipale pois. Laita vähemmän rasvaa. Osta sika-nauta jauhelihan sijaan naudan jauhelihaa. Kinkkuleike broilerileikkeeksi. Jätä yksi suklaapala syömättä jne.
Mitä ap nyt sitten syöt? Moni yksin asuva laihduttaja harrastaa ateriapreppausta eli tekee hyvää ruokaa useamman annoksen valmiiksi rasioihin jääkaappiin.
Kannattaa valita hyviä lempiruokia ja laittaa kunnolla siihen proteiinia ja sitten syödä salaatin kanssa. Ruoka voi olla mitä vain. Kanakastiketta, jauhelihakastiketta, laatikoita ym. Pitää vain pitää huoli, että sitä ruokaa on ja salaatti tehty valmiiksi, jotta nälän tullessa ei sorru herkkuihin.
Aamupala porkkana, pari kananmunaa, muutama juustosiivu, pähkinää.
Normaali lounas mutta kasvikset ensin, sitten proteiini.
Iltapäivällä ruokaisa salaatti, pähkinöitä.
Syöminen loppuu noin 4 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Kuulostaa varmaan kauhealta mutta kaikkeen tottuu. Näin meillä.
Tärkeintä on lisätä tavaraa ruokavalioon. Eli ala vaikka syömään kaurapuuroa aamuisin. Epäterveelliset karsiutuu automaattisesti kun vaan saa tuota kunnon tavaraa ujutettua sinne, kohta ei tee edes mieli.
Itse pääsin hyvään alkuun 8viikkoa.fi valmennuksen avulla. Laihduin normaalipainoon vuodessa lähtötilanteesta BMI 30. Tästä on jo viisi vuotta aikaa ja olen pysynyt saavutetussa painossa.
Moni ostaa valmennuksen. Itsekin nyt ostin muutos.net valmennuksen. Alkaa tammikuussa. En pysty yksin, joten tarvin yhteisön ja ohjeet tueksi. Joskus olen kokeillut superdieettiä ja ketovalmennusta. Hiilihydraattihimo on valtava. Rasvalla ja kasviksilla ei liho kukaan.