Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä alkoi kohdallasi perimenopaussi ja millä oireilla?

Vierailija
27.12.2024 |

Entä sitten varsinainen menopaussi?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytmihäiriöt. Sydän alkoi lyödä tuhatta ja sataa esim. aamulla, kun heräsit.

Hyvää huomenta vaan.

Vierailija
22/29 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat (niukat js huolettomat) loppu kuin seinään 56 v.  Ei mitään. 😄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mutta oireet alkoi 47,5-v ihan yhtäkkiä. Unettomuus, nivelkivut sormissa ja varpaissa, jalkapohjien kivut, hikoilu, oalelu, ahdistus. Oikeasti luulin että olen vakavadti sairas ja en selviä tästä. Kaikki mahdollinen tutkittiin lääkäreissä eikä mitään selvinnyt. Viimeisenä menin gynelle joka otatti verikokeet eikä hänen mielestään ollut vaihdevuosilla mitään tekemistä asian kanssa. Parin kk päästä menin eri gynelle joka laittoi reseptin estrogeenigeelille.

Vierailija
24/29 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluneen vuoden aikana on tullut nukuttua huonosti, välillä kuumia aaltoja öisin ja välillä muuten vain heräilyä. Puhti ja fokus loistaa välillä poissaolollaan. Mielialat vaihtelevat melkein kuin teininä ja kiertokin vaihtelee enemmän kuin aiemmin (ei ihan kellontarkka ole ollut koskaan). Ikää 46.

Vierailija
25/29 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 48v, kun kierto alkoi lyhentymään ollen 24-26pv, sitten muutama kk ennen 49v päivää oli 2 kiertoa niin, että olivat 3vkoa myöhässä ja nyt oli tasan 3kk tauko ja täytin juuri 49v. Seuraavien pitäisi alkaa ensivkolla, saa nähdä miten käy, tulevatko taas myöhässä ja miten paljon. Satunnaisia hikoilupuuskia ollut, mutta vain satunnaisia ja niistäkin jo puolisen vuotta. Raajakolotuksia on paljon, olen jäykempi ja kolottaa todella inhottavasti. Silmät on kuivat, tosin olleet jo ennen tätä.

En käytä hormoneja, en ole ikinä käyttänyt, kuukautiskiertoni ollut aina säännöllinen ja kestänyt n.4-5pv.

Vierailija
26/29 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 50-vuotias ja kierto edelleen säännöllinen. Ei hikoilua tai muuta fyysistä oiretta. Mutta itken ihan JOKA saamarin asiasta - niin ilosta kuin surusta - ja mielialat heittelee täysillä. Ja PMS-oireet ovat ihan kamalat. En ole enää ihan oma itseni, hormonitasot ovat ilmeisesti alkaneet heitellä sinne sun tänne. 

Vierailija
27/29 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 48 vee, ja heräilen yöllä vuoroin tuskanhikeen ja palelemiseen, menkat tulee kun tykkää, tukka ohentunut ja painoa tullut lisää puolessa vuodessa n. 5 kiloa. Good times. 

Vierailija
28/29 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

38 vuotta. Jatkuvasti itketti aivan kaikki. Itkin niin paljon ja kaikkialla, että ihmiset kysyi läheisiltäni olenko päästäni ihan terve. Kaikki vain elämässä oli niin liikuttavan kaunista, olin vain niin pohjattoman kiitollinen kaikesta, siis aivan kaikesta että itkin, ja itkin, ja itkin. Itkin pari vuotta.

Vierailija
29/29 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PREmenopaussi

Ei ole. Tai ei tuokaan nyt oikeastaan väärin ole, mutta kyllä se virallisesti on perimenopaussi, ihan kuten aloituksessa on. Samalla tavalla kuin esimerkiksi ennen leikkausta puhutaan perioperatiivisesta hoidosta, ja leikkauksen jälkeen postoperatiivisesta hoidosta.