IS: K-ryhmä loi oman tekoälynsä K.AI, haluttaisiin laittaa menemään pidemmälle kuin laki sallii!
Tekoäly K.AI tarjoaa asiakkaille ruokareseptejä ja henkilökohtaisia etuja, se myös valvoo asiakkaita kaupassa ja narauttaa myymälävarkaita. Alkuun se rekisteröi myös tuotteiden koriin laittamisen varkaudeksi, mutta nyt se on kehittynyt. Laki ei salli K.AI tekoälylle kasvojentunnistuksen käyttöönottoa, vaikka K-ryhmässä tähän olisi halukkuutta.
Kukaan ei olisi varmasti arvannut, että näin se Terminator-tulevaisuus hiipii yllemme, banaanilavojen ja Pirkka makaroonipussien välistä.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000010927871.html
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät tiedä että tekoäly valvoo heitä kaupassa ja epäilyksen alle voi joutua tekoälyn vuoksi nekin jotka ei tee mitään rikollista ja heistä lähtee ilmoitus. Tekisim mieli melkein boikotoida K kauppoja tekoälyvalvonnan vuoksi. K ryhmä on tuonut Kiinan Suomeen yksityissektorille. Puuttuu vaan että tekoälyvalvonta jatkuu kotia asti.
En tiedä, onko K-kaupassa vai S-ryhmän kaupoissa, mutta just luin, että näillä kaupoilla on jotain vakoilusysteemejä, jotka ilmoittavat potentiaalisista myymälävarkaista. Kohteeksi voi joutua kuka vaan. Toissapäivänä Prismassa huomasin myyjän seuraavan minua, eikä ollut eka kerta. Myös turvallisuusvartija on kytännyt minua sermin takaa, hän on kuulemma saanut aiemmin huomautuksenkin tästä toiminnastaan. Ne myyjäthän tulee ihan vainoharhaisiksi, jos niille tuollainen vakoiluhommakin
Täytyykin jonottaa kiltisti sitten tavallisilla kassoilla jatkossa. Prisman itsepalvelukassojen luona tapahtui viimeksi tuo kyyläys, samoin se turvallisuusvartija oli siellä. Vältän muutenkin Prismaa nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät tiedä että tekoäly valvoo heitä kaupassa ja epäilyksen alle voi joutua tekoälyn vuoksi nekin jotka ei tee mitään rikollista ja heistä lähtee ilmoitus. Tekisim mieli melkein boikotoida K kauppoja tekoälyvalvonnan vuoksi. K ryhmä on tuonut Kiinan Suomeen yksityissektorille. Puuttuu vaan että tekoälyvalvonta jatkuu kotia asti.
En tiedä, onko K-kaupassa vai S-ryhmän kaupoissa, mutta just luin, että näillä kaupoilla on jotain vakoilusysteemejä, jotka ilmoittavat potentiaalisista myymälävarkaista. Kohteeksi voi joutua kuka vaan. Toissapäivänä Prismassa huomasin myyjän seuraavan minua, eikä ollut eka kerta. Myös turvallisuusvartija on kytännyt minua sermin takaa, hän on kuulemma saanut aiemmin huomautuksenkin tästä toiminnastaan. Ne myyjäthän tulee ihan vainoharhaisiksi, jos niille tuollainen vakoiluhommakin
Itselleni kävi ihan Suomessa niin, että olin epähuomiossa hevi-osastolla punninnut väärin. Ja kun skannasin tuotetta itsepalvelukassalla, alkoi sireeni huutaa ja valo välkkyä punaisella. Myyjä tuli sitten siihen katsomaan ja onneksi vahinko oli tapahtunut kalliimpaan päin, eli olin ostamassa tuotetta kalliimman hinnalla, niin hän uskoi, että se oli todella vahinko enkä tahallaan punninnut väärin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo auta mitään. Sähkös pois tai hakkeri asialle niin elämä jatkuu.
Big Tech siirtyi juuri käyttämään ydinvoimaa, vähemmän häiriöitä kontrolliin.
Vierailija kirjoitti:
Voisi protestiksi kyttäykselle poistaa kaikki ruokasovellukset ja lopettaa kanta-asiakasohjelmien käytön ja maksaa käteisellä
Onneksi en ottanut plussakorttia maksukorttiin, kun sitä kovasti markkinoivat pankista ennen joulua. Enkä siis ota enkä näytä erillistä plussakorttia kassalla. Prisma tai s-pankki eivät vielä ole kyselleet s-kortin liittämistä muihin pankkikortteihin.
Vierailija kirjoitti:
Voisi protestiksi kyttäykselle poistaa kaikki ruokasovellukset ja lopettaa kanta-asiakasohjelmien käytön ja maksaa käteisellä
Minulla ei ole mitään noista eikä tule. Jos et maksa tuotteen käytöstä, olet itse se tuote.
Yksi asia kyylätä ja toinen myydä ihmisten dataa ties minne ja mihin tarkoituksiin.
K-kauppias raivoissaan alapeukuttaa ketjua, vai laittoiko tekoälyn asialle?😂
Vierailija kirjoitti:
😂😂
Vierailija kirjoitti:
Yleensä K-kauppaan liittyvät keskustelut poistetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo auta mitään. Sähkös pois tai hakkeri asialle niin elämä jatkuu.
Big Tech siirtyi juuri käyttämään ydinvoimaa, vähemmän häiriöitä kontrolliin.
Terminatorissa robotit alkoivat toimia aurinkovoimalla ja akuilla, niin niiltä ei voinut vaan vetää töpseliä seinästä kuten kurittomalta kodinkoneelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä K-kauppaan liittyvät keskustelut poistetaan
Ihmisten valvonta, kyyläys ja sananvapauden rajoittaminen yleensä kulkeekin kauniisti käsi kädessä.
Miksei saada tuotekoodeilla aikaan hälytystä aina kun maksamaton tute poistuu kaupasta.
Aikoinaan ulko sillä oli itsepalveluksessa, Joss oli vaa'at molemmin puolin. Kassa hälyytti, jos tuotteen paino ei vastannut tyypillistä taiteen painoa. Kassa reagoi myös, ja osa vaaka puolet oli eripainoisia.
Outoa on myös se, että vaikka kaikki ihmisten valvonta, valvontakamerat, kyyläysteknologiat ja hälyttimet on lisääntyneet ja kehittyneet valtavan paljon, on myymälävarkaudet myös lisääntyneet valtavan paljon, varsinkin ruuan varastaminen. Selkeästi valvonnan lisääminen ei ratkaise tätä ongelmaa.
Entä jos ne valvontateknologioihin käytettävät miljardit käytettäisiin ihmisten työllistämiseen reiluilla sopimuksilla ja palkoilla eikä nostettaisi koko ajan elämisen perustarpeiden hintoja?
Vierailija kirjoitti:
Miksei saada tuotekoodeilla aikaan hälytystä aina kun maksamaton tute poistuu kaupasta.
Aikoinaan ulko sillä oli itsepalveluksessa, Joss oli vaa'at molemmin puolin. Kassa hälyytti, jos tuotteen paino ei vastannut tyypillistä taiteen painoa. Kassa reagoi myös, ja osa vaaka puolet oli eripainoisia.
Onhan niitä hälytarroja, esim Lidl ryhtynyt hälyttämään kokonaisia hyllyjä ruokaa kaupassa.
Syy tälle kaikelle on se, että niin kauan kun ihmisiä kiinnostaa enemmän nämä Jussi nakuilee -tyyppiset uutisjutut, kuin heidän oikeuksien rajoittaminen arkielämässä, nämä yritykset tulee vaan viemään tätä touhua pidemmälle koko ajan.
arpooko se isotissisemmät ei tarvii k-kaupustelijan niitäkään kouria plop plop plop plop
Enpä taida ostaa Keskon kaupoista enää yhtään mitään. Eihän sieltä tule tammikuusta 2025 lähtien edes niiden tarjouslehtistä kotiin. Mene nettiin ja katso sieltä! Ei ole ollenkaan yhtä kätevää kuin perinteisen, paperimuotoisen tarjouslehden kanssa. Olen kokeillut. Ehkä olen ollut väärässä paikassa, mutta sieltä tulee vain pitkä lista kaikenlaisista tuotteista ja niiden (tarjous)hinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Enpä taida ostaa Keskon kaupoista enää yhtään mitään. Eihän sieltä tule tammikuusta 2025 lähtien edes niiden tarjouslehtistä kotiin. Mene nettiin ja katso sieltä! Ei ole ollenkaan yhtä kätevää kuin perinteisen, paperimuotoisen tarjouslehden kanssa. Olen kokeillut. Ehkä olen ollut väärässä paikassa, mutta sieltä tulee vain pitkä lista kaikenlaisista tuotteista ja niiden (tarjous)hinnoista.
Olen laittanut jo boikottiin. Heillä on kalleimmat kaupat, heikoin asiakaspalvelu paikoittain ja tuotevertailuissa ne K-ryhmän omat halpamerkit on myös yleensä aina häviäjiä. Lidl ja S-ryhmä menee ohi. Ja nyt sitten vielä tekoäly vakoilee asiakkaita. En keksi yhtään syytä tehdä ostoksia tuolla.