Olenko lapsellinen, kun pahoitin mieleni lahjattomuudesta?
En saanut ainuttakaan pakettia, äitini vaan totesi, ettei hän keksinyt mitään lahjaa. Rahasta ei ole pulaa. Minulle tuli vain sellainen tunne, etten ole minkään arvoinen kenellekään.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on suvussa tapana, että joululahjoja ostetaan vain lapsille. Aikuiset nauttivat hyvästä ruoasta ja joulun tunnelmasta.
Tätä taustaa vasten vaikutat lapselliselta. Enkä usko, että olisit ollut tyytyväinen kahvipakettiin tai suklaarasiaankaan, vaikka niin väität.
Saitko kuitenkin syödä jouluruoat ilmaiseksi?
Ilmaiseksi? Minä ostin ja laitoin ne jouluruuat.
Ei Ap, vaan toinen jolle kävi samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on suvussa tapana, että joululahjoja ostetaan vain lapsille. Aikuiset nauttivat hyvästä ruoasta ja joulun tunnelmasta.
Tätä taustaa vasten vaikutat lapselliselta. Enkä usko, että olisit ollut tyytyväinen kahvipakettiin tai suklaarasiaankaan, vaikka niin väität.
Entä sitten? Olen vuosia ostanut ja valmistanut jouluruoat sekä hankkinut lapsille joululahjat. Näin tekevät miljoonat ihmiset ympäri maailmaa.
Miksi tällaista pitää kysyä? No et ole lapsellinen. Törkeää jättää ilman lahjaa, jos lahjattomuudesta ei ole sovittu. Se, että mietit asiaa kertoo siitä ettei kenties ole ainoa asia jossa sinua ei huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Hankitaanko jossain perheissä aikuisillekin lahjoja??
Onko olemassa perhe jossa aikuset ovat niin tylsiä etteivät hanki minkäänlaisia lahjoja? Olen kuvitellut lahjojen olevan melko universaali kulttuurillinen ilmiö, mutta ilmeisesti jossain metsässä ei niistäkään perusteta. Elämä on pelkkää selviytymistä ja kunhan on ruokaa mahassa ja katto pään päällä, muu on turhaa.. sellainen asenne tulee mieleen. Eli ankean elämän tulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten? Olen vuosia ostanut ja valmistanut jouluruoat sekä hankkinut lapsille joululahjat. Näin tekevät miljoonat ihmiset ympäri maailmaa.
Saamatta itse yhtään mitään? Noinkohan 🤔
Meillä päin opetetaan lapsille käytöstavat, antavat vanhemmilleen lahjat, kummeille ja isovanhemmille vähintään tekevät kortit jne. Tietysti vanhemmat antavat toisilleen myös lahjat. Isot tai pienet.
Lahjattomia, esim. Persut, on paljon. Ovat persuudestaan jopa ylpeitä joka varmistaa lahjattomuuden. Mutta ei nille käy Viimeisellä Tuomiolla huonosti sillä "autuaita ovat hengellisesti vajavaiset". Ei tosin tiedä lasketaanko sosio- ja psykopatia autuuteen ?
Te jotka annatte lapsille lahjat, mutta aikuiset eivät saa mitään. Miksi opettamalla opetatte lapset huonotapaisiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko olemassa perhe jossa aikuset ovat niin tylsiä etteivät hanki minkäänlaisia lahjoja? Olen kuvitellut lahjojen olevan melko universaali kulttuurillinen ilmiö, mutta ilmeisesti jossain metsässä ei niistäkään perusteta. Elämä on pelkkää selviytymistä ja kunhan on ruokaa mahassa ja katto pään päällä, muu on turhaa.. sellainen asenne tulee mieleen. Eli ankean elämän tulos.
Ei aikuisille enää kukaan hanki lahjoja. Alesta kukin ostaa, mitä tarvitsee. Lapsille hankitaan joululahjoja, ei aikuisille.
Mä en ymmärrä tuota, ettei aikuisia muistettais millään tavalla. Edes tosiaan lempparisuklaata, kahvipaketti.. tai jotain itsetehtyä. Lapsuudenperheen kanssa ei vietetä joulua yhdessä, joten musta on ihanaa saada ja antaa jotain.
Veli antoi sinappia, toinen kylmäsavulohta, mä tein piparkakkutalot ja systeri hoiti konvehdit. Äidille yleensä ostetaan jotain kimpassa, kuten nyt uusi paksumpi olkkarin matto, jota oli ihastellut. Niin ja äiti pitää kaikki sukissa ja lapasissa. Ostellaan lankoja ympärivuoden systerin ja kälyjen kanssa, ettei harrastus tule kalliiksi.
Jos on taloudellisesti huono vuosi, niin sitten sanoo. Kukaan ei odota mitään, mutta huoltopaketti tulee kuivamuonalla ja jouluherkuilla.
Apn harmituksen ymmärrän täysin. Olisi kiva hypistellä edes niitä konvehteja.
Minä olen ryhtynyt ostamaan itselleni joululahjoja. Tänä vuonna hankin joulutorilta ihanat lämpimät villasukat, uuden kalenterin, kirjan ja suklaata. Ehkä vähän lapsellista, mutta piristää kummasti. Jos muut eivät arvosta, voin arvostaa itse itseäni. Syntymäpäivänä käyn usein kahvilassa syömässä palan kakkua ja ostan korun tai jotakin muuta kaunista, mitä en muuten ostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuisille enää kukaan hanki lahjoja. Alesta kukin ostaa, mitä tarvitsee. Lapsille hankitaan joululahjoja, ei aikuisille.
No tietysti hankkii.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa paljon perheitä joissa ei ole lapsia. Meillä esimerkiksi on vain pelkkiä aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Minullekin tuli samanlainen olo. Kukaan ei halua nähdä vaivaa, miettiä yhtään mikä minua voisi ilahduttaa. Kun oikeasti olisin ilahtunut vaikka suklaalevystä tai kynttilästä. Mitään kallista en tarvitse.
Itse siivosin elämästäni tällaiset ihmiset. Lähes yksin olen ollut, mutta sekin parempi kuin ainainen kynnysmatto muille.
Eikö siis kyse vain lahjoista, vaan ylipäätään jos tarvitsin apua, ei ketään näkynyt mailla halmeilla. Minun toki oletettiin olevan aina saatavilla, kun jeesiä tarvitsi.
Meillä kaikki saa jouluna lahjoja. Aikuiset yleensä jotain syötävää (suklaata, herkkukorin, karkkia tai viskiä), koska tavaroita on kaikilla jo tarpeeksi. Lapset on jo teinejä, joten he on velvoitettuja ostamaan lahjat sekä toisilleen että meille vanhemmille (saavat tätä varten rahaa, koska ideana on tapakasvatus).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet melko yksin ajatuksesi kanssa.
Sen vielä ymmärrän että jotkut sopivat keskenään ettei hankita lahjoja, mutta että KUKAAN ei hanki.. taidat elää vähän tynnyrissä? Kerron täten sinulle että kuulut vähemmistöön ystävä hyvä
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, kun et koskaan saa mitään, niin silloin ajatustasolla jopa se suklaalevy olisi lähes liikutuksen tuova lahja. Kun joku muisti minut.
Äitisi ei keksinyt mitä ostaa, miksi hän ei kysynyt mitä toivot?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tuota, ettei aikuisia muistettais millään tavalla. Edes tosiaan lempparisuklaata, kahvipaketti.. tai jotain itsetehtyä. Lapsuudenperheen kanssa ei vietetä joulua yhdessä, joten musta on ihanaa saada ja antaa jotain.
Veli antoi sinappia, toinen kylmäsavulohta, mä tein piparkakkutalot ja systeri hoiti konvehdit. Äidille yleensä ostetaan jotain kimpassa, kuten nyt uusi paksumpi olkkarin matto, jota oli ihastellut. Niin ja äiti pitää kaikki sukissa ja lapasissa. Ostellaan lankoja ympärivuoden systerin ja kälyjen kanssa, ettei harrastus tule kalliiksi.
Jos on taloudellisesti huono vuosi, niin sitten sanoo. Kukaan ei odota mitään, mutta huoltopaketti tulee kuivamuonalla ja jouluherkuilla.
Apn harmituksen ymmärrän täysin. Olisi kiva hypistellä edes niitä konvehteja.
Meillä on sovittu, että lahjoja ei osteta aikuisille. Sinun ei tarvitse ymmärtää. Suosittelen tätä kaikille, jotka haluavat kiireettömän, stressittömän ja vähemmän kaupallisen joulun.
Kyllä meillä ainakin. Itsetehtyjä, oivaltavia, kierrätyksestä, kirjoja, herkkuja.