Miksi mulla laski veroprosentti, mutta tuttavilla nousi?
Kivahan se on, että laskee, mutta silti outoa, kun tuloni ovat aivan samat aina.
Kommentit (12)
Mullakin laski, mutta huomasin että verottaja oli jostain kumman syystä laskenut tulorajaani. Joten joutuu tekemään muutosverokortin.
Ei noussut tuttavien palkka, se on 100% varma.
Sulla ollut tänä vuonna liian korkea veroprosentti eli saat veronpalautusta. Sitähän verottaja ei halua, joten laskivat nyt prosenttiasi.
Sulla on varmaan tuloraja siinä sitten väärin. Niin on mullakin joka kerta ja joudun tilaamaan uuden.
Joka vuosi lasken verohallinnon laskurin avulla veroprosentin uusiksi heinäkuussa, koska tulot vaihtelevat. Sitten haen uuden verokortin. Ei se mitään noituutta ole, miten ennakonpidätys määräytyy.
Mullakin laski veroprosentti ollen nyt 2,5 %.
Lapsella nousi verotettavan tulon raja, joten tuskin tänä vuonnakaan ylittää 0% rajaa.
Toisella lapsella oli tarkistettu opintotuki, ja se nousi kaksinkertaiseksi vanhempien pienten tulojen vuoksi.
Ihan tavallinen perhe ollaan, kaksi työssäkäyvää vanhempaa, nuoret opiskelijoita. Hyvin näyttää valtio hyvinvoinnistamme huolehtivan, tyytyväisiä ollaan.
Mulla oli perusprosentti 13,5, mutta 1.1.2025 alkaen 18.
.
.
.
.
.
Nousi, koska edellisellä verokortilla oli huomioitu kotitalousvähennys.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin laski, mutta huomasin että verottaja oli jostain kumman syystä laskenut tulorajaani. Joten joutuu tekemään muutosverokortin.
Mulla oli sama veroprosentti kuin tänä vuonna mutta tuloraja alhaisempi kuin mitä edes tänä vuonna tienaan. Pakko itsekin nostaa veroprosenttia jossain vaiheessa vuotta. Vielä ei viitsi, kun pitää odottaa ensin tieto siitä, millainen indeksikorotus tulee ja mistä kähtien se maksetaan. Vaikuttaa kuitenkin kokonaisansioon sen verran.
Työmatkakuluja saa vähentää verotuksessa tänä vuonna vain 7000, kun viime vuonna 8400 ja lisäksi omavastuu nousi.
"Budjettiriihi sinetöi kotitalousvähennyksen rajun leikkauksen."
Eikö ihmiset osaa seurata tulorajojaan? Se perustuu aina edellisen vuoden tuloihin lisättynä indeksikorotuksella. Jos se laskee eikä palkka alene niin se on ollut liian korkea. Itse olin 2022 lomautettuna vähän aikaa. Tulot olivat pienemmät kuin 2021 ja verokortin tulorajakin oli seuraavana vuonna alakanttiin. Tilasin uuden kortin.
Koska tuttavillasi nousi palkka.