Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seuraavan kerran kun laitat kädet taskuihin kaupassa saatat päätyä kauppiaan silmätikuksi

Vierailija
27.12.2024 |

https://yle.fi/a/74-20132499

Kymmenissä K-ryhmän kaupoissa on käytössä tekoälyohjelma, joka tunnistaa myymälävarkaudet valvontakameroiden kuvista ja lähettää tallenteen epäilyttävistä tilanteista suoraan kauppiaan puhelimeen.

Tekoälyohjelman avulla kaupan henkilökunta voi keskittyä muihin tehtäviin, kun järjestelmä vähentää näpistelyistä johtuvaa hävikkiä ja auttaa varaston hallinnassa.

Järjestelmä aiheutti aluksi vääriä hälytyksiä, mutta se on kehitetty tunnistamaan rehelliset asiakkaat paremmin, esimerkiksi erottelemaan ostoskorin käytön.

Kommentit (44)

1/44 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä joskus kokeilla 😁

Vierailija
2/44 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saattas tekoäly joka kerta lähettää vartijat kimppuuni,kun kesken kauppareissun liki aina otan käsilaukusta huulirasvaa huulille ja laitan takas laukkuuni. Tekoäly luulee, että varastin huulirasvan. Kaupoissa joskus on tosi kuiva ilma. Usein alan kaupassa yskimään,vaikkei muuten ikinä yskitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä se haittaa, kun olen rehellinen asiakas, enkä varasta mitään.

Vierailija
4/44 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako tekoäly myös erotella asiakkaat tietynlaisen vaatetuksen perusteella? 

Vierailija
5/44 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas kaivan laukusta lukulasit, jos on tarpeen tutkailla jotain. Puhelimenkin saatan kaivaa tai nenäliinan. Varmaan näytän epäilyttävältä, kun niitä tungen sitten takaisin laukkuuni.

Vierailija
6/44 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jo törkeää kyttäystä. Otan monesti kaupassa lompakon laukusta/repusta jo ennen kassalle menoa ettei siinä tarvitse kaivaa. Suurin osa on rehellisiä ihmisiä. Kauppiaat ottavat jättikatteet ja voitot keinitekoisilla hinnannousuilla, eikä tuottajille makseta juuri mitään. Nyt sitten asiakkaat maksavat tämän kyttäämisenkin kulut. Nämä kamerat aktivoituvat myös, kun asiakas liikkuu kaupassa epätavallisesti. Eli jos on iso tai vieras kauppa pääset syynättäväksi etsiessä tuotteita, kerran tuli "satunnais" tarkastus vieraassa kaupassa itsepalvelukassalla kun ensin etsin tuotetta. 

Jos kerta varkaat on aina näitä samoja, porttikielto ja kytätköön vartiat niitä. Ei näin, että päädyt vieraan ihmisen puhelimeen kyylättäväksi vain koska käyt kaupassa. 

Vierailija
7/44 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa mua. En varasta. 

Vierailija
8/44 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten täytyy penkoa laukkua usein,laittaa käsiä taskuun, avata takin vetskaria,penkoa lompakkoa, siinäpä katseltavaa..  voin pälyillä epäilyttävästi myös joka suuntaan ja taas kaivella lompakkoa, raottaa takkia, tosi epäilyttävää. Ai,mut mulla on se ostoskori. Ei ole enää epäilyttävää. Hahaa.

Vierailija
9/44 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama.

Vierailija
10/44 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, mulla on puhelin takin taskussa. Katotaan mitä tapahtuu. 😁

Vierailija
11/44 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kauppalista puhelimessa jota kaivan esiin taskusta tai käsilaukusta ja laitan takaisin, eli olen epäilyttävä. Lukulasit täytyy myös toisinaan kaivaa esiin laukusta ja tihrustaa jotai tuotetta tarkemmin. 

Vierailija
12/44 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppiaalla lienee liikaa löysää aikaa kun ehtii katsella läpi videoita ennenkuin epäilty varas poistuu kaupasta, luulisi että isossa kaupassa noita tulisi paljon.

Vierailija
13/44 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina talvitakin taskussa kädet kaupassa jos ei koria tule otettua. Ei ole tullut jouduttua vaikeuksiin ainakaan vielä.

Vierailija
14/44 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksessä on laiton järjestelmä? Profilointi on syrjintää. Se perustuu henkilön käyttäytymisestä tehtäviin oletuksiin.

Syrjintä on kielletty riippumatta siitä, perustuuko se henkilöä itseään vai jotakuta toista koskevaan tosiseikkaan tai oletukseen.

Vierailija
15/44 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kaivan laukusta jatkuvasti silmälaseja lukemiseen ja puhelinta kauppalistan selailuun, joten tervetuloa ihmettelemään. En anna kuin poliisille lupaa tarkistaa mun kamoja läpi, joten siinä sitten odotellaan, kun virkavalta tulee paikalle tarkistamaan mun laukun tyhjäksi kauppiaan omalsuudesta.

Vierailija
16/44 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen lukuladien kaivelija 😀 Ja puhelimessa ostoslista, ja viestejä luen kaupassakkn. Kaivelen nenäliinaa, ja kädien desinfiointipyyhettä sen jälkeen. Ja sitten taas puhelinta. Kekoälyllä riittää hommia mun kanssa 😂

Vierailija
17/44 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kitistään vielä jostain etnisestä profiloinnista. Mitähän muita asetuksia tässä AI:ssä on? Veikkaampa, että tumma paahto päätyy herkemmin syyniin, rahtihameesta puhumattakaan.

Vierailija
18/44 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama. Kaivan taskusta ostoslistaa. Tai paperia, jos nenä valuu. Tai jos puhelin ilmaisee itseään.

Ei ole tapana varastaa kaupasta. Kerran epäiltiin myymälä varkaaksi ja ihan hölmönä ihmettelin mitä se etsii. Pyysi näyttämään ranteita.

Joku rouva oli osoittanut sormella. Vartija näytti jotain roskaa. Ja edelleen hämmentyneenä kysyin. Mikä tuo on. Hyllystä tipahtaneen roskan vuoksi siis tuo epäily.

Joku rihkamakoru, joita en edes katsele.

Vierailija
19/44 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tästäkään systeemistä pahemmin huudeltu. Tuo systeemi tulee leviämään vielä joka kauppaan.

Vierailija
20/44 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä systeemi. Etenkin rahtihameet tuo varmaan tunnistaa helposti, sillä varas käy juuri sinunkin lompakollasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme