Seuraavan kerran kun laitat kädet taskuihin kaupassa saatat päätyä kauppiaan silmätikuksi
Kymmenissä K-ryhmän kaupoissa on käytössä tekoälyohjelma, joka tunnistaa myymälävarkaudet valvontakameroiden kuvista ja lähettää tallenteen epäilyttävistä tilanteista suoraan kauppiaan puhelimeen.
Tekoälyohjelman avulla kaupan henkilökunta voi keskittyä muihin tehtäviin, kun järjestelmä vähentää näpistelyistä johtuvaa hävikkiä ja auttaa varaston hallinnassa.
Järjestelmä aiheutti aluksi vääriä hälytyksiä, mutta se on kehitetty tunnistamaan rehelliset asiakkaat paremmin, esimerkiksi erottelemaan ostoskorin käytön.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä systeemi. Etenkin rahtihameet tuo varmaan tunnistaa helposti, sillä varas käy juuri sinunkin lompakollasi.
Niin no tämä: hameet ja kulmahousut ohjelmoidaan siihen systeemiin sisään...
Miksi vain K-ryhmä käyttää tuota systeemiä kaupoissaan?
Kun laitan käden taskuun tai laukkuun, teen näitä: Etsin nenäliinaa koska on voimakas allergia ja kylmä ärsyttää limakalvoja (jos ei pyyhi nenää se vuotaa kuin noita-akalla ja syntyy kiusallisia tilanteita), käsidesiliinaa, matkapuhelinta, kauppalappua, kosken avaimenperän päätä jne. Yritän yleensä silti välttää koskettelua, jos suinkin. Lisäksi kärry tuntuu jo tahmakkaalle muiden jäljiltä ellei joku ole pyyhkinyt sitä, kauppa ei tee sitä aina. Jos siis hyllyllä mietin samalla mitä otan, yleensä kauempana hyllystä toisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas kaivan laukusta lukulasit, jos on tarpeen tutkailla jotain. Puhelimenkin saatan kaivaa tai nenäliinan. Varmaan näytän epäilyttävältä, kun niitä tungen sitten takaisin laukkuuni.
Hälytys hälytys, täällä varastetaan käytettyä nenäliinaa ja vanhaa puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
No saattas tekoäly joka kerta lähettää vartijat kimppuuni,kun kesken kauppareissun liki aina otan käsilaukusta huulirasvaa huulille ja laitan takas laukkuuni. Tekoäly luulee, että varastin huulirasvan. Kaupoissa joskus on tosi kuiva ilma. Usein alan kaupassa yskimään,vaikkei muuten ikinä yskitä.
Ehkä jatkossa voit laittaa sitä huulirasvaa jo kaupan ulkopuolella, kun tiedät että kaupassa on kuiva ilma.
Huomasin kaupassa että pari myymälävarasta lappasi suoraan kassiin / reppuun paljon tölkkejä tai mitä lie muuta. Eivät näperrä taskuaan tai ole pikkulaukkua. Ja menivät ulos samantien ja ei kassan kautta. Tietysti voi olla sitten joku joka vetää takkiin. Mutta ei siellä kukaan ollut pysäyttämässä, oli vain hentoja kassatyttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa mua. En varasta.
Kyl hauttaq, jos suotta joudut napatuksi. Poikaystäväni oli vanhempineen marketissa ja vartija oli erittäin töykeä ja kohteli huonosti, kun väitti poikkikseni varastaneen kengät. (Vaikka ei ollutkaan)
Mun luultiin kerran kauan sitten matkustavan liputta junassa. Hyvin töykeät konnarit tulivat pahantuulisina vaatimaan näyttämään lippu (Vaikka olin sen aiemmin jo näyttänyt). Eivät edes anteeksi pyytäneet.
Mää huomasin, miten Alkossa tyyppi laittoi ison pullon takkinsa sisään ja meni ulos.
Miten muka kauppiaalla riittää tuohon aikaa? Eikö siellä ole vartijoita, jotka joka tapauksessa katselevat jatkuvasti niitä valvontakameroita?
Mulla on usein ostoslista puhelimessa. Ja tungen puhelinta edestakaisin taskuun kaupassa käydessäni. Itsekin miettinyt, että varmaan voi näyttää epäilyttävältä videovalvonnassa. Kertaakaan ei ole pyydetty näyttämään repun sisältöä siltikään. Kärreissä tosi usein myös toisen kaupan ostokset. Koska käydään jotain tarjoustuotteita esimerkiksi ostamassa toisesta kaupasta.
Ilmankos myymäläetsivät seuraavat minua! Rintsikat olkaimet valuvat ja kohentelen niitä hyllyjen välissä.
Suuren marketin osastolle menin etsimään liukuestettä maton alle. Osastolla ei ollut muita. Kovasti etsin käytävillä katsellen molempiin suuntiin vuoroin. Oikealla puolella olevia hyllyjä ja vasemmalla puolella olevia hyllyjä kävellen kokoajan eteenpäin. Vaihdoin käytävää seuraavaan ja sitä seuraavaan.
Tästä nyt sitten tuli varmasti vaikutelma, että kovasti pälyilen ympäriinsä. Ja muutaman metrin päähän taakseni tuli todellakin minua seuraava tyyppi. Oli jännästi takaviistossa töllistelemässä. Noh pysähdyin siinä sitten katsomaan kynnysmattoja. Liukuestettä ei löytynyt. Tyyppi tsiigaili muutama metri takaviistossa.
Lähdin siitä sitten ruokaosastolle saman tien ja jätin liukuesteen etsimisen sikseen.
Just. Tekoälyttömyyshän se toimii. Digi digi. Ei perkele.
Häiritsee alahyllyt, koska usein joutuu olemaan takamus pitkällä alhaalla kaivamassa jotain ja valvontakamera loimottaa zoomilla. Entä ylähyllyt josta ei ylety ja tukevaa jakkaraa ei ole. Kauppojen koko on liian pieni jos kaikki joudutaan laittamaan näin. Miten iäkäs saa mitä tarvitsee vai kysyvätkö he muilta apua.
Mähän laitan kädet taskuun vähän väliä kun siellä on puhelin.
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos myymäläetsivät seuraavat minua! Rintsikat olkaimet valuvat ja kohentelen niitä hyllyjen välissä.
Mene salille tai osta oikeankokoiset liivit.
Vierailija kirjoitti:
Häiritsee alahyllyt, koska usein joutuu olemaan takamus pitkällä alhaalla kaivamassa jotain ja valvontakamera loimottaa zoomilla. Entä ylähyllyt josta ei ylety ja tukevaa jakkaraa ei ole. Kauppojen koko on liian pieni jos kaikki joudutaan laittamaan näin. Miten iäkäs saa mitä tarvitsee vai kysyvätkö he muilta apua.
Etkö pääse kyykkyyn? Itse pyydän lähistöltä pitkän apua jos en ylety ylähyllylle, mutta alahyllyt menevät ihan vaan kyykkäämällä
Joka paikkaan tuo tekoäly tunkee ja kaikesta huolissaan olevat ihmiset luonnollisesti näkisivät hyvänä että se kyttäisi kaikkia kaiken aikaa...
Vierailija kirjoitti:
Joka paikkaan tuo tekoäly tunkee ja kaikesta huolissaan olevat ihmiset luonnollisesti näkisivät hyvänä että se kyttäisi kaikkia kaiken aikaa...
Agenda2030: "Et omista mitään, sinulla ei ole yksityisyyttä, olet onnellinen"
Kaikenlainen kyttääminen yritetään hyväksyttää ihmisillä johonkin turvallisuuteen vedoten.
On tämä niin törkeää, nämä systeemit pitäisi kieltää ja kauppiaskin jo haikailee kasvontunnistuksen käyttöönottoa...