Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tsunami dokkari tv 4

Vierailija
26.12.2024 |

Au tämä olikin romanttinen suhdetarina. 

Kommentit (680)

Vierailija
361/680 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän näistä molemmista näkee, että jotain on mennyt rikki, eikä ole koskaan täysin korjaantunut. Hienoa, että löysivät toisensa ja saavat tukea toisiltaan.

Vierailija
362/680 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ajatella omalle kohdalle tuollaista menetystä, hyi kauheeta. Onneksi ei tarvikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/680 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailen näiden rohkeutta kertoa kokemuksistaan. Itselleni tsunami on henkilökohtaisesti tosi lähellä, koska olin perheeni kanssa Khao Lakissa jouluna 2004. Meidän perheestä tosin kukaan ei kuollut, mutta jätti kyllä ikuiset muistot, olin silloin 14v.

Vierailija
364/680 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän näistä molemmista näkee, että jotain on mennyt rikki, eikä ole koskaan täysin korjaantunut. Hienoa, että löysivät toisensa ja saavat tukea toisiltaan.

Minusta tämä mies vaikutti oikein avoimelta tyypilyä, olen jostain aiemminkin lukenut tai nähnyt hänen haastatteluja aiheesta. Tässä dokumentissa jäi mieleen miten hän korosti sosiaalisten suhteiden merkitystä elämän jatkamisessa ja esimerkiksi miten oli silminnähden ilahtunut vieraillessaan vanhalla työpaikallaan.

Vierailija
365/680 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihailen näiden rohkeutta kertoa kokemuksistaan. Itselleni tsunami on henkilökohtaisesti tosi lähellä, koska olin perheeni kanssa Khao Lakissa jouluna 2004. Meidän perheestä tosin kukaan ei kuollut, mutta jätti kyllä ikuiset muistot, olin silloin 14v.

Ei kadonneiden listalla ollut yhtään 14 vuotiaita perheen kanssa.

Vierailija
366/680 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka mitään kadonneiden listoista on puhunut?

Vierailija
367/680 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kadonneitten listasta pystyy päättelemään mitä kullekin perheelle tapahtui.

Vierailija
368/680 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kadonneitten listasta pystyy päättelemään mitä kullekin perheelle tapahtui.

Ei kaikki kadonneet, tollo. 

Vierailija
369/680 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni näistä av-ulisijoista selviäisi pää kasassa siitä, mitä nämä ihmiset ovat kokeneet?? Todella vaikeassa paikassa ovat olleet. Onneksi ovat löytäneet toisensa! Kaikkea hyvää heille.

Vierailija
370/680 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostais tietää mistä tuli toi päätelmä että tsunamissa kadonnut täällä kirjoittelee. 

Oli minunkin kaveriperhe siellä, eikä hetkeen tietysti saatu tietoa miten on käynyt, ei ihan yhteydet pelanneet. 

Vierailija
371/680 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joistain kommenteista paistaa läpi kateus. Se on ihan käsittämätöntä. Miten kateus voi olla niin hallitseva osa ihmisen mieltä, että kadehtii tsunamissa perheensä menettäneitä?

Olen perheeni kanssa kerran joutunut evakuointitilanteeseen lomamatkalla Kreikassa nopeasti levinneen metsäpalon alta, ja sellainen ei hetkessä unohdu. Kukaan ei kuollut mutta se kokemus jäi pitkäksi aikaa kummittelemaan mieleen. Se oli todella pelottavaa, kun palojätettä lenteli päin näköä ja ilma oli polttavan kuumaa.

Kun kerroin siitä kaveriporukassa yksi nainen totesi: "Ettekste just sitä ennen ollu jo jossain Kanarialla?" Siinä kaikki. Paljasti samalla itsensä ja luottamus meni. 

Vierailija
372/680 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostais tietää mistä tuli toi päätelmä että tsunamissa kadonnut täällä kirjoittelee. 

Oli minunkin kaveriperhe siellä, eikä hetkeen tietysti saatu tietoa miten on käynyt, ei ihan yhteydet pelanneet. 

30.12. mennessä lähes kaikki oli tavalla tai toisella ilmoittautuneet Suomeen.

Vierailija
373/680 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni näistä av-ulisijoista selviäisi pää kasassa siitä, mitä nämä ihmiset ovat kokeneet?? Todella vaikeassa paikassa ovat olleet. Onneksi ovat löytäneet toisensa! Kaikkea hyvää heille.

Niinpä.

Vierailija
374/680 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meistä kukaan ollut kadonneiden listalla. Olimme jo takaisin Suomessa samaan aikaan kun kadonneiden lista julkaistiin.

Vierailija
375/680 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen ihminen tokaisee haudalla: Pitäkää hauskaa.

Hänen äidinkieli on ruotsi, ota se huomioon. Minäkin aina moikkaan sukulaisia ja ystäviä heidän haudoilla käydessäni, toivotan hyvät joulut kun sytytän kynttilän jne. Ei siinä mitään sen kummallisempaa ole. 

Minä teen näin myös. Synttäreinä itkettää eniten.

Vierailija
376/680 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikella rahastetaan. Itse en siellä ollut, mutta olen sellainen että kaameissa tilanteissa unohdan mitä oikein tapahtui. Hyvä jos näillä on kaikki kirkkaana mielessä, että ihan filmiin riittää muistelemista.

En halua katsoa tämän laatuista "viihdettä"

Vierailija
377/680 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsonut useamman dokumentin ja youtube-pätkän tästä tsunamista. Lisäksi lukenut kirjoja ja kuunnellut podcasteja.

Tsunamiaallot käyttäytyi eri tavalla eri paikoissa. Ensimmäinen aalto oli usein suhteellisen pieni, eikä tehnyt suurta tuhoa. Ei se aiheuttanut ihmisissä pelkoa, paikallisissikaan. Vähän kastui varpaat. Monet, paikalliset mukaan lukien, sekoitti sen vuoroveteen. Vasta seuraava aalto teki yleensä kunnolla tuhoa. Ja kolmas. Ei se aalto myöskään tullut kaikkialle seinän kokoisena, vaan aika vaarattoman näköisenä ja pienenä, ja silti teki tuhoa.

Mitä tulee Khao Lakiin, kyllähän moni lähti sitä aaltoa pakoon, kun kuuli äänen (kohinan). Se oli siinä vaiheessa jo myöhäistä. Vesi otti Khao Lakissa vallan kahden kilometrin säteellä - kahden kilometrin! Ei siinä ehtinyt kasaamaan perhettä kokoon ja päästä koko porukka kahden kilometrin päähän. Korkeampia rakennuksia oli tosi rajatusti, ei ollut juuri paikkoja, jon

Todella hyvin kirjoitettu. Kiitos. Näille näsäviisaille, jotka kyllä olisivat tienneet, että tappava tsunami sieltä on tulossa ja juosseet karkuun.... se ei ollut ihan niin yksinkertainen juttu.

Vierailija
378/680 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikella rahastetaan. Itse en siellä ollut, mutta olen sellainen että kaameissa tilanteissa unohdan mitä oikein tapahtui. Hyvä jos näillä on kaikki kirkkaana mielessä, että ihan filmiin riittää muistelemista.

Apua, nyt pomppasi.

Ihminen ei ihan vähällä unohda sitä että menettää koko perheensä.

Vierailija
379/680 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin, enkä todellakaan unohda vaikka olin lapsi enkä edes menettänyt siellä ketään.

Vierailija
380/680 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joistain kommenteista paistaa läpi kateus. Se on ihan käsittämätöntä. Miten kateus voi olla niin hallitseva osa ihmisen mieltä, että kadehtii tsunamissa perheensä menettäneitä?

Olen perheeni kanssa kerran joutunut evakuointitilanteeseen lomamatkalla Kreikassa nopeasti levinneen metsäpalon alta, ja sellainen ei hetkessä unohdu. Kukaan ei kuollut mutta se kokemus jäi pitkäksi aikaa kummittelemaan mieleen. Se oli todella pelottavaa, kun palojätettä lenteli päin näköä ja ilma oli polttavan kuumaa.

Kun kerroin siitä kaveriporukassa yksi nainen totesi: "Ettekste just sitä ennen ollu jo jossain Kanarialla?" Siinä kaikki. Paljasti samalla itsensä ja luottamus meni. 

Paljasti miten itsensä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä