Välikausihaalari, vai toppahaalari tähän säähän?
Yleensä syyskuun puolessa välissä olen käyttänyt vielä välikausihaalaria, mutta nyt ulkona on niin pahuksen kylmä päivisin. Itse ainakin palelen.
Miten te muut?
Ollaan etelä-Suomessa.
Kommentit (19)
ja hänellä tulee toppapuku käyttöön jossain -5 asteessa. Hassua sen takia kuvitella, että jollain olisi jo nyt toppapuku käytössä, mutta niin ovat lapset erilaisia tuon palelevuuden suhteen. Täällä on myös tuullut viime päivinä tosi kylmästi ja itse olen ollut ulkona jäässä, mutta samainen poika viilettää ulkona ohutvuorisissa housuissa ja vk-takki auki. Alla T-paita ja ohut pitkähihainen trikoopaita. Käsiin ei huolisi mitään, mutta siinä vaiheessa, kun ovat kylmät (jos edes ovat), pyydän laittamaan sormikkaat käteen.
onhan sinne päiväkotiin mentävä ja lähdettävä pois. ja me kyllä ulkoillaan pakkasellakin... että minä ainakin säästän ne toppa- ja villahaalarit tonne pakkasille.
ja niiden alla sisävaatteet, tytöllä alusvaatteet, sukat,trikoot ja paita. kovalla tuulella olen laittanut ohuen trikoo takin väliin. ikää 2,5v
poitsulla on haalarin alla sisävaatteet: vaippa,body,sukat ja housut.. tuulella myös hänelle lisään ohuen takin alle. ikää 1,3v ja lapaset ja hattu.asutaan Helsingissä. ei täällä nyt vielä mikään villahaalari keli ole, saatikka toppahaalari. Millä ihmeellä ne lapset tarkenee -20 asteen pakkasella jos nyt toppavaatteet laitatte päälle.
En nyt ihan +10 asteessa laittaisia ainakaan uutta muhkeaa toppahaalaria, mutta ensiksikin -20 asteen pakkasia ei montaa kertaa talveen osu. Toiseksi villahaalari ja toppuku kaksien pitkälahkeisten sisävaatteiden päällä riittää varmaan tuolloin. Eikä -20 asteessa esim. päiväkodeissa tuntitolkulla ulkoilla. Joten oikeastaan -20 asteen keleillä ei varsinaisesti tarvitsekaan tarjeta.
mutta asiasta voi olla montaa mieltä.
Oma lapseni paleltuisi, jos ohuessa haalarissa lähettäisin sen hoitoon, joten lämmintä on laitettava päälle.
Matkoihin ei meillä mene varttia kauempaa ja niin lyhyessä ajassa ei paljon ehdi paleltua.
Jos viimevuotiset toppapuvut mahtuis, laittaisin ne. Uusia en viitsi kun ovat vielä paksuja. En halua kuluttaa ennenaikojaan ohuiksi tai puhki paljaalla asfaltilla ja soralla.
ja päällä lapsella fleecetakki ja "pehmeät farku/ tai muut keskipaksut (ei topatut) housut
Välikausihaalari odottaa vielä kaapissa. Sitten kun on 5- -5 astetta on tuo päällä
alla t-paita + trikoopaita ja pitkät kalsarit. Oulun korkeudella asutaan.
Mutta lapset on niin erilaisia, että eiköhän jokainen pueta omamme niinku parhaaksi katsotaan. Vaikka sit toppapukuun kesäkuussa jos tarvii!
ja päällä lapsella fleecetakki ja "pehmeät farku/ tai muut keskipaksut (ei topatut) housut
Välikausihaalari odottaa vielä kaapissa. Sitten kun on 5- -5 astetta on tuo päällä
kohta saat kimppuusi sen raivohullun "välikausi"-sanaa inhoavan tyypin. Se oli jo aivan pelottava fanaattisen kevät-syksy-haalaripaatoksensa kanssa. No, joillakin elämä on vaikeampaa kuin toisilla ;).
Villapukua alle vaan!
ja välikausihaalari päälle näillä keleillä.
Sitten kun mittari laskee +5 tienoille niin siirrytään toppapukuun.
Toppahaalarilla ja sisävaatteilla tarkenee tuonne -5 keleihin asti. Jos tuulista voi tarvita pari kerrosta pitkähihaista alle.
-5 kylmemmällä toppahaalarin alle puetaan villapuku.
ja Helsingissä asutaan. Ei ole poika palellut eikä hikoillut tuo puku päällä. Kävelee paljon, mutta istuu myös hiekkiksellä ja syö hiekkaa:)
ja välikausihaalari päälle näillä keleillä.
Sitten kun mittari laskee +5 tienoille niin siirrytään toppapukuun.
Toppahaalarilla ja sisävaatteilla tarkenee tuonne -5 keleihin asti. Jos tuulista voi tarvita pari kerrosta pitkähihaista alle.
-5 kylmemmällä toppahaalarin alle puetaan villapuku.
uskaltaskohan kysyä mitä lapsellasi on päällä vaikka +22 asteella. Ei hurjaa tuulta
Onko se vuoritettu esim. ohuella fleecellä? Eli onko kolmenlaisia pukuja: ohuita haalareita, joissa kangasvuori, sitten välikaudeksi kevyttopattu puku ja kolmanneksi pakkaspuku?
alle +20 on pitkät housut ja t-paidan päällä huppari.
alle +15 siirtyy välikausipukuun ja +10 asteessa sinne välikausipuvun alle tulee jo villaa tai fleeceä.
Varustuksesta voi päätellä, että on palelevainen lapsi.
8
välikausipuku, paksummat sormikkaat ja pipot. Alla sukkikset, t-paidat ja pitkät housut ja pitkähihaiset paidat. Jos on lähempänä kymmentä astetta niin sukkikset jää pois. Niin ja sukat on joka tapauksessa.
Alle nollan ku alkaa mennä niin sit joko villaa tai toppapukua. Ja Oulun korkeudella meki asutaan.
esikoinen liikkuu paljon, eli kevyttoppatakki ja välikausihousut riittää, alla pitkähihainen ja sukkahousut
kuopus palelee, mietin et laitanko hälle huomenna päiväkotiin välikausiasun+ villahaalarin vai toppapuvun...
ja niiden alla sisävaatteet, tytöllä alusvaatteet, sukat,trikoot ja paita. kovalla tuulella olen laittanut ohuen trikoo takin väliin. ikää 2,5v
poitsulla on haalarin alla sisävaatteet: vaippa,body,sukat ja housut.. tuulella myös hänelle lisään ohuen takin alle. ikää 1,3v ja lapaset ja hattu.
asutaan Helsingissä. ei täällä nyt vielä mikään villahaalari keli ole, saatikka toppahaalari. Millä ihmeellä ne lapset tarkenee -20 asteen pakkasella jos nyt toppavaatteet laitatte päälle.
Jos välikausihaalarin alla on fleece- tai villapuku, niin eikö se ole vähintään yhtä lämmin kuin toppapuku ? Itseasiassa toppapuku saattaa olla viileämpi vaihtoehto.
Riippuu lapsen iästäkin. Taapero joka ei paljon liiku ja tarvii enemmän päälle.
Joka tapauksessa näillä keleillä tarvitaan jo pipo ja sormikkaat.