Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi tuputtaa jouluruokaa!

Vierailija
26.12.2024 |

Ollaan siis miehen ja lasten kanssa hänen äidillään joulunvietossa, ja pöytä on katettuna koreaksi monta kertaa päivässä. Ja pöytäkeskustelun sisältönä, että maistapas tuota ja maistapas tätä ja mikset ota enempää ja onko se pahhoo, taekka erlaesta ko ite tekemäs. Näkee, että paha mieli odottaa ovella. Minua taas ahdistaa kun en saa ruokarauhaa. Ja ruoan jälkeen kuuluu ihmettelevää mutinaa, olenko lapsetkin kasvattanut nirsoiksi kun eivät kaikkea maista.

Älkää ymmärtäkö väärin, pidän kaikista perinteisistä jouluruoista ja myös anopin tekeminä, etenkin kun on alusta asti itse tehnyt ja oikein kieltää minua osallistumasta, kun lopultakin saan lomaa - hän kyllä vasta eläkkeelle jäätyään jaksaa tehdä. Mutta: En minä jouluna yhtään sen enempää syö kuin normaalisti! Ei minulle kasva jouluksi ylimääräistä mahaa syödä kerralla kolmea kukkurallista lautasellista! En halua mitään tukalaa ähkyä, vaan maistella kaikkea hyvää mitä on tarjolla. Eilenkin söin aamulla vain sen verran että jaksettiin lasten kanssa aamupäivällä pulkkamäkeen. Olen koettanut selittää nämä myös anopille, mutta ei tunnu menevän perille.

Syytöksiä syömishäiriöstäkin satelee, vaikka olen normaalipainoinen (166/58), ja syön ihan kaikkea. 

Mieheni sentään suostuu ottamaan toisenkin kauhallisen lanttulaatikkoa. Anoppi sitten kehuu pojille, että katsokaas kuinka isi syö, tehkää sama niin kasvatte isoiksi. Pojille maittaa lähinnä kinkku ja muutaman lusikallisen ottavat laatikoita, onneksi aamulla myös riisipuuroa menee hyvin. Ja kaikkea makeaa menee, mutta esim. kaloille yököttelevät jos yrittää. Mieheni aterian jälkeen puhisee ja öhisee tuskissaan ja availee vyötä, mutta se on hänen asiansa ja saa minun puolestani syödä miten haluaa. Ja onpa edes joku, johon anoppi on tyytyväinen.

Miksei meillä kaikilla voi olla ruokarauha ja kehorauha? 

En tiedä, miten voisin enää ymmärrettävämmin anopille selittää, että en ole jouluna laihdutuskuurilla ja että ruoka on hyvää ja juuri sitä mitä jouluksi haluan, mutta en vain halua  tukalaa ylitäyttä oloa jälkeenpäin, joten tyydyn maistelemaan kaikkea. Että ei se määrä, vaan maku.

Kiitos että sain tässä välissä avautua. Kinkku ja laatikot tuolla jo tuoksuvatkin, kohta se alkaa taas.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sanota, että ei halua lisää, koska se vaan pahentaa tilannetta. Kannattaa tehdä etukäteen käsikirjoitus, miten toimii. Tässä pari vaihtoehtoa:

- Lääkäri on ehdottomasti kieltänyt syömästä kerralla enempää kuin tämän verran.

- Minä olen jo syönyt sitä, oli hyvää, säästetään toisillekin.

Vierailija
22/22 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä appiukko tekee tuota. Tai anoppikin, mutta hänellä tuputtaminen ei mene överiksi vaan on enemmänkin sellaista kohteliasta eikä mikään päähänpinttymä. Appeni kohdalla mikään määrä syötyä ruokaa ei tunnu riittävän. Söi vieras miten paljon tahansa, niin hän päivittelee, mikä on kun ei maistu, ja esiintyy loukkaantuneena. Itse syö kuin nälkäkurki, mikä tekee näytelmästä todella irvokkaan.

Minä ja mieheni olemme normaalipainoisia, itse olen jopa hoikka, mutta silti appi on tölvinyt painostamme aiemmin. Todella sairasta, että ihminen, jonka mielestä meidän pitäisi laihduttaa, yrittää itse syöttää meitä kuin olisimme jouluporsaita. Tosin hänellä ei ole kaikki inkkarit kanootissa muutenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme