Miksi kasvojen iho tummuu iän myötä?
Olen ollut joskus tosi vaalea, mutta nykyään iho on ainakin pari astetta tummempi myös talvella.
N42
Kommentit (50)
Käytätkö runsaasti alkoholia? Juopoillahan on tumma naama.
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö runsaasti alkoholia? Juopoillahan on tumma naama.
Todella vähän.
Ap
Se on tämä monikulttuurinen maailma. Onkin jännä, että millä näytät muutaman vuoden päästä.🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen suojannut ihoni auringolta, joten ei ole tuota ongelmaa.
N53
Ei johdu auringosta, kun en oleile ulkona silloin, kun uv-indeksi on korkea.
Ap
Eihän tuo mihinkään riitä. Käytän suojakerrointa 50 helmikuusta marraskuuhun koko ajan. Kesällä suojaan kasvoni lisäksi lipalla tai lierihatulla, jos en pääse varjoon.
N53
Vanhuudenheikkouden takia saa turpaansa useammin kuin nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen suojannut ihoni auringolta, joten ei ole tuota ongelmaa.
N53
Ei johdu auringosta, kun en oleile ulkona silloin, kun uv-indeksi on korkea.
Ap
Eihän tuo mihinkään riitä. Käytän suojakerrointa 50 helmikuusta marraskuuhun koko ajan. Kesällä suojaan kasvoni lisäksi lipalla tai lierihatulla, jos en pääse varjoon.
N53
Ai mikä ei riitä? Ei se suojakerroin tee muuta kuin blokkaa osan uv-säteilystä ja jos indeksi on 0, niin silloin ei ole mitään blokattavaa.
Ap
Vanhat naiset menettävät nuoruuden hehkun ja ihosta tulee veltto ja harmahtava.🥺😫
Jos se liittyy samaan kun monilla vaaleilla lapsillakin tummuu hiukset aikuisena.
Onko ylipainoa tai käytätkö paljon sokeria?
Diabetes voi saada ihon tummumaan paikoitellen.
Käytän estrogeeniä vaihdevuosioireisiin ja gyne kehotti suojaamaan ihon koska hormonihoito lisää ruskettumista ja voi aiheuttaa maksaläiskiä. Taitaa pitää paikkansa, sillä olin nuorena todella kalpea enkä ruskettunut koskaan, poltin vain ihoni. Nyt viiskymppisenä olen hieman "päivettynyt", etenkin kasvoista. Eli iho on jonkin verran tummempi kuin ennen. Ulkoilua en ole lisännyt ja käytän 50-suojakertoimista aurinkovoidetta edelleen suurimman osan vuodesta aina, jos oleskelen ulkona auringon paistaessa. Alkoholia en käytä.
Nuorena valitsin aina vaaleimman mahdollisen meikkivoiteen, eikä aina ollut edes tarpeeksi vaalea. Nyt saan valita talvisinkin jo vaaleimmasta pari astetta tummempaa. Oon 41.. ja oon kans miettinyt et mistä johtuu.
Tee testi luultavasti olet nek.......u
Vierailija kirjoitti:
Voisiko liittyä hormoneihin?
Mulla ainakin nännipihat vaaleni ihon värisiksi menopaussin jälkeen.
Kasvojen iho taas on ehkä asteen tummunut.
Asuin parikymmentä vuotta etelän auringossa, jolloin rusketus säilyi ympäri vuoden. Vaikka muutin Suomeen eläkkeellä jo vuotta sitten, olen edelleen hieman päivettynyt talvellakin.
Saippua voi auttaa, jos ei ruskettumisesta kyse!
Kehossa vähemmän nestettä suoloja.
Puhutko kasvojen ihon tummumisesta vai koko vartalon ihon sävyn muuttumisesta?
Vierailija kirjoitti:
Puhutko kasvojen ihon tummumisesta vai koko vartalon ihon sävyn muuttumisesta?
On se varmaan kauttaaltaan tummempi, mutta vartalon ihossa ei huomaa samalla tavalla, kun siinä ei ole meikkivoiteen sävy muuttunut.
Ap
Läski tummuu jos aukoo päätään väärälle tyypille.