Vieläkö teillä käytetään valokatkaisijoita?
Meillä ei ole tarvinnut enää muutamaan vuoteen ajatella kun syttyvät ja sammuvat tarvittaessa.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Meidän mies rakensi jonkun kotiautomaatiojärjestelmän ja nyt olohuoneen valot sammuu kun sulkee jääkaapin oven.
Ollut näin jo kuukauden ja mies sanoo korjaavan ihan just
Muuttuukö myös raivokkaaksi rakastajaksi aina kun robottiruohonleikkuri leikkaa pihaa? Yleensä tyypillistä.
Vierailija kirjoitti:
Paikoissa, jossa halutaan säästää rahaa, yleensä käytetään noita ärsyttäviä automaattivaloja. Kotona haluan itse päättää, mitkä valot ovat päällä ja kauanko.
Et ymmärrä että ne toimivat kotona täysin eri tavalla kuin julkisissa tiloissa, joissa on säästetty rahaa. Kuten ei ymmärrä näeköjään moni muukaan ymmärtämätön. Mutta hyvä että on mielipde "näkemättä paskaa" kuitenkin olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikoissa, jossa halutaan säästää rahaa, yleensä käytetään noita ärsyttäviä automaattivaloja. Kotona haluan itse päättää, mitkä valot ovat päällä ja kauanko.
Et ymmärrä että ne toimivat kotona täysin eri tavalla kuin julkisissa tiloissa, joissa on säästetty rahaa. Kuten ei ymmärrä näeköjään moni muukaan ymmärtämätön. Mutta hyvä että on mielipde "näkemättä paskaa" kuitenkin olemassa.
Aivan miksi pitää esim. valojen palaa tyhjissä portaikoissa käytävissä mieti vuositasolla sähkönkulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapuritaloyhtiössä on tällainen KNX-järjestelmä, jossa vastikkeet nousseet. Eivät ole pitäneet, järjestelmä ei toimi ja kovalla rahalla pitää etsiä huoltomiehiä, jotka osaisivat korjata ja huoltaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on ilmeisesti vain lattiavalaisimia, jotka toimivat pistoke pistorasiaan ja rasiasta pois -periaatteella, kun johtojen katkaisimet ovat hajonneet. No, toimivathan ne helposti noinkin.
Jaksat varmaan edelleen ihmetellä myös kääntyviä etupyöriä autoissa.
Sinä riemuidiootti et ilmeisesti edes älyäisi tehdä tuota johtoniksiä, jos piuhan katkaisin sattuisi hajoamaan kesken kaiken, roudaat roskiin muuten täysin toimivan valaisimen. Muuten, näiden piuhakatkaisinten korjaus maksaa usein enemmän kuin itse lattiavalaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Juujuu. Polttelet sitten mieluummin valoja turhaan, koska se ei "tuhoa luontoa". On se jännä miten joidenkin pitää koettaa kääntää kaikin voimin kaikki paskaksi."
Miksi polttelisin valoja turhaan, jos pystyn sammuttamaan ne poistuessani huoneesta oven vieressä olevasta katkaisijasta? Eli missä kohdassa tuossa on se turha käyttö? Me vanhanaikaisesti elävät saamme ihan itse päättää, koska valot syttyvät ja sammuvat, te modernit ihmiset olette laitteiden armolla. Jos järjestelmä päättää sytyttää valot olohuoneessa, niin se tekee sen, olitpa paikalla tai et. Kaukosäädin taskussa ei ole sen modernimpaa kuin ovenpielen valokatkaisija.
Ei se mitään päätä turhaan, eikä ole kaukosäätimiä. Mutta ne kääntyvät etupyörät ihmetyttävät sinua edelleen?
Mikä säästö syntyy siitä, että automatiikka sammuttaa lamput, kun poistun huoneesta verrattuna siihen, että itse sammutan valot? Aika harvoin se automatiikka sammuttaa valoja samantien, kun huone tyhjenee eikä se toisaalta tiedä, että olen palaamassa takaisin ja niin valot räpsyvät edestakaisin, koska säästö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, voitko kuvailla tarkemmin, miten sitten toimivat? Muuta kuin, että on liiketunnistin, jonka perusteella valo on päällä/pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Juujuu. Polttelet sitten mieluummin valoja turhaan, koska se ei "tuhoa luontoa". On se jännä miten joidenkin pitää koettaa kääntää kaikin voimin kaikki paskaksi."
Miksi polttelisin valoja turhaan, jos pystyn sammuttamaan ne poistuessani huoneesta oven vieressä olevasta katkaisijasta? Eli missä kohdassa tuossa on se turha käyttö? Me vanhanaikaisesti elävät saamme ihan itse päättää, koska valot syttyvät ja sammuvat, te modernit ihmiset olette laitteiden armolla. Jos järjestelmä päättää sytyttää valot olohuoneessa, niin se tekee sen, olitpa paikalla tai et. Kaukosäädin taskussa ei ole sen modernimpaa kuin ovenpielen valokatkaisija.
Ei se mitään päätä turhaan, eikä ole kaukosäätimiä. Mutta ne kääntyvät etupyörät ihmetyttävät sinua edelleen?
Mikä säästö syntyy siitä,
Et sammuta. Koska olet köyhä homo :D
Miten laiskoja ihmisistä pitää tulla jos ei jaksa laittaa valoja päälle/pois tarvittaessa.
Naapurilla on automatiikka, jonka pitäisi tunnistaa eri toimintoja. Valitettavasti se ei ota huomioon ihmisen subjektiivista tarvetta, joten koko ajan saavat olla säätämässä esim. keittiössä valaistusta sopivaksi, kun lapset tekevät siellä läksyjään. Vielä ei tekoäly tunnista, että nyt keittiössä on Maija 8 v lukemassa eikä perhe aamupalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, voitko kuvailla tarkemmin, miten sitten toimivat? Muuta kuin, että on liiketunnistin, jonka perusteella valo on päällä/pois?
Eri tavoilla eri tiloissa. Tunnistaa esim henkilömäärän ja sijainnin huoneiston eri osissa ja koko kiinteistöllä. Vessaan riittää yksinkertaisempikin logiikka.
Vierailija kirjoitti:
Naapurilla on automatiikka, jonka pitäisi tunnistaa eri toimintoja. Valitettavasti se ei ota huomioon ihmisen subjektiivista tarvetta, joten koko ajan saavat olla säätämässä esim. keittiössä valaistusta sopivaksi, kun lapset tekevät siellä läksyjään. Vielä ei tekoäly tunnista, että nyt keittiössä on Maija 8 v lukemassa eikä perhe aamupalalla.
Tunnistaa kyllä jos Maijan 8v, iskä osaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä siitä, että sähköt katkeavat tämän tästä, vaikka istun huoneessa. Manuaalinen sähköveronkäyttö on turvallisempi ratkaisu.
Eipä ole kertaakaan käynyt niin. Kehitys on kehittynyt.
Mulle on useamman kerran käynyt niin, että harrastuksen yhteydessä vessassa käydessä valot ovat sammuneet kopista. Olen ilmeisesti istunut liian monta hetkeä liikkumatta pytyllä. En edes ole istunut siellä kauaa, puhutaan ehkä minuutista, joten minusta ne ovat turhan nopeita sammumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kännykällä niitä hoitelen kuten kaiken muunkin.
Juu juu ja olemattoman tietoturvan takia Vladislavit ja Hui-Hai Pingit pitää huolen lopuista. Tosiaankin valot syttyy ja varsinkin sammuu ihan "omia aikojaan".
Kun ostin asunnon, niin sinne oli valmiiksi asennettu kaukosäätimellä toimivat valot (paitsi vessassa), joissa myös eriasteiset himmennykset. Makuuhuoneessa ne on kivat herätessä ja nukkumaan mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan miksi pitää esim. valojen palaa tyhjissä portaikoissa käytävissä mieti vuositasolla sähkönkulutusta.
Ei sinne ennenkään liiketunnistimia tarvittu. Seinällä oli sopivin välein valokatkaisijoita, joista sai valot päälle tietyksi ajaksi. Kun aika oli kulunut umpeen, valot sammuivat. Sitten voi taas painaa valokatkaisijaa uudestaan, jos haluaa lisää valoa.
En oikein ymmärrä, mitä vikaa tuossa systeemissä on. Halvempi rakentaa ja helpompi ylläpitää kuin joku hienoelektroninen liiketunnistin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä siitä, että sähköt katkeavat tämän tästä, vaikka istun huoneessa. Manuaalinen sähköveronkäyttö on turvallisempi ratkaisu.
Eipä ole kertaakaan käynyt niin. Kehitys on kehittynyt.
Mulle on useamman kerran käynyt niin, että harrastuksen yhteydessä vessassa käydessä valot ovat sammuneet kopista. Olen ilmeisesti istunut liian monta hetkeä liikkumatta pytyllä. En edes ole istunut siellä kauaa, puhutaan ehkä minuutista, joten minusta ne ovat turhan nopeita sammumaan.
Moderneissa kodeissa ei enää käytetä"niitä". Ei tarvitse heilutella käsiä pitkällä kakalla.
Meilä ainakin käytösä hämärät kytkimet. Eli sähkön katkaisijat ovat tarpeettomina. Valot on siis meilä ainapäälä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne ennenkään liiketunnistimia tarvittu. Seinällä oli sopivin välein valokatkaisijoita, joista sai valot päälle tietyksi ajaksi. Kun aika oli kulunut umpeen, valot sammuivat. Sitten voi taas painaa valokatkaisijaa
Ei savumerkeissäkään mitään vikaa ole. Niitä ei vaan enää käytetä koska ovat vanhanaikaista tekniikkaa.