IS: Pörssisäätiön toimitusjohtaja sairastui vakavasti: Kaikkia rahoja ei kannata jättää vanhuuden varalle
"Pörssisäätiön toimitusjohtaja Sari Lounasmeri pohti, pitäisikö mennä leikkaukseen Yhdysvaltoihin."
"Joulunalusviikolla leikkauksesta on kulunut kuukausi. Lounasmeri on erittäin kiitollinen kirurgeille ja muille häntä hoitaneille ja kehuu julkista terveydenhoitoamme."
Eli hoito julkisella järjestyi ilmeisen nopeasti? Ei tarvinnut mennä Ameriikkaan asti.
Mikä oli siis tämän jutun funktio? No pikaisia paranemisia kuitenkin Sarille.
Kommentit (13)
Suomessa on syöpäsairaala. Ihan vinkiksi.
Eikö onnistunut privaattina työterveydessä?
Eikö korvannut vakuutus?
oisikohan olla, että tässä julkisessa systeemissä on hyvätkin puolensa?
Ne vaan huomaa vasta, kun itse saa niitä palveluita, jotka maksaisi muuten miljoonan.
Jotenkin oudosti tämä kääntyi osakesäästämisen ja sijoittamisen ylistykseksi, vaikka hoito tulikin julkiselta palelulta?
En tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on syöpäsairaala. Ihan vinkiksi.
Olga Temonen parannettiin syövästä Saksassa.
Tarkoitus kai oli muistuttaa, ettei kaikkea ylimenevää rahaa tarvitse säästää ja sijoittaa vanhaksi asti. Eli voi käyttää osan rahoista myös itseensä jo aiemmin.
Minä olen luonteeltani nuuka, säästäväinen ja sijoitusorientoitunut. Niinpä olen päättänyt, että normaalista elämästä yli jääneistä rahoista sijoitan puolet ja tuhlaan puolet. Ostan, mitä haluan, matkustelen jne. Muutenhan voi käydä niin, että elämykset jäävät toteutumatta ennen kuin kuolema korjaa.
Pointti oli varmaan, että rahaa voi huolettomammin käyttää elämiseen ja pörssiin, kun julkinen systeemi kantaa kuitenkin vastuun ja kustannukset todellisen kriisin kohdatessa.
Eli pätee se kapitalismin perusperiaate, että voitot ovat yksityisiä, mutta tappiot voidaan sosialisoida.
Minä taas ajattelisin niin että säästän kaiken minkä voin, muutoinhan ei olisi varaa edes pohtia lähtisikö Penkkeihin leikkaukseen?
Vierailija kirjoitti:
Se on jännää että kapitalistillekin kelpaa sosialistinen hoiva, kun henki on kyseessä.
Ei tarvinnut pistää koko omaisuutta likoon Amerikan malliin, ja taloa pantiksi.
Vähän jäi kyllä epäselväksi, mitä tällä yritettiin tässä viestiä.
Kai hänellä on oikeus siihen kun on maksanut enemmän veroja kuin 99% suomalaisista. Vai onko verorahat vain niille "kaikista heikoimmassa asemassa" oleville ja ainoastaan tulonsiirtoja varten?
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin oudosti tämä kääntyi osakesäästämisen ja sijoittamisen ylistykseksi, vaikka hoito tulikin julkiselta palelulta?
En tajunnut.
Jos maksaa koko ikänsä veroja, niin sitä toivoisi voivansa hädän hetkellä saada jotain vastinetta sille. Anoako ja ylistääkö pitäisi, että pääsee julkiselle sitten hoitoon, ja hoitajat valitsevat armollisuuttaan kenet hoitaa?
No nyt kun on itse saanut hoitoa julkisella, niin onkin taas hyvä ylistää markkinataloutta, privatisointia ja julkisen alasajoa?
Vierailija kirjoitti:
Eikö onnistunut privaattina työterveydessä?
Eikö korvannut vakuutus?
oisikohan olla, että tässä julkisessa systeemissä on hyvätkin puolensa?
Ne vaan huomaa vasta, kun itse saa niitä palveluita, jotka maksaisi muuten miljoonan.
Huvittaa ne pikkuporvarit jotka kannattaa terveydenhuollon yksityistämistä mutta entäpä jos se vakuutus ei korvaakaan? Sitten ollaan heti julkisella mankumassa.
Se on jännää että kapitalistillekin kelpaa sosialistinen hoiva, kun henki on kyseessä.
Ei tarvinnut pistää koko omaisuutta likoon Amerikan malliin, ja taloa pantiksi.
Vähän jäi kyllä epäselväksi, mitä tällä yritettiin tässä viestiä.