IT-alalle kaavaillaan 70 tunnin työviikkoja, onko sinusta vastaamaan kilpailuun?
Kannattavuus vaatii tuottavuuden nostamista, Intiassa se hoidetasn näin.
https://www.tivi.fi/uutiset/tv/06ce2b5a-c9cd-412b-b498-6c304b463c5e
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Sairas maa. Olen itse työskennellyt intialaisten kanssa ja täytyy sanoa, että heillä työmoraali menee jo liiallisuuksiin. Toisaalta intiassa on niin paljon väkeä, ettei kukaan siellä ole todellakaan korvaamaton. Siellä laatu korvataan määrällä, mikä näkyi omassa työssänikin erittäin hyvin. Olin tavallaan suomalaisille tehdyn työn laadunvarmistajana ja usein jouduin itse tekemään uudestaan samoja juttuja, mitä intialaiset olivat jo valmiina pitäneet.
Varmasti tekevät pitkää päivää, mutta töissä se menee siihen, että rivi riviltä kerrot sinne Intiaan, mitä pitää koodata. En tiedä, mitä säästöä siinä syntyy. Jos jätät heidät oman onnensa nojaan, he eivät yksinkertaisesti tee mitään, ainakaan mitään järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairas maa. Olen itse työskennellyt intialaisten kanssa ja täytyy sanoa, että heillä työmoraali menee jo liiallisuuksiin. Toisaalta intiassa on niin paljon väkeä, ettei kukaan siellä ole todellakaan korvaamaton. Siellä laatu korvataan määrällä, mikä näkyi omassa työssänikin erittäin hyvin. Olin tavallaan suomalaisille tehdyn työn laadunvarmistajana ja usein jouduin itse tekemään uudestaan samoja juttuja, mitä intialaiset olivat jo valmiina pitäneet.
Varmasti tekevät pitkää päivää, mutta töissä se menee siihen, että rivi riviltä kerrot sinne Intiaan, mitä pitää koodata. En tiedä, mitä säästöä siinä syntyy. Jos jätät heidät oman onnensa nojaan, he eivät yksinkertaisesti tee mitään, ainakaan mitään järkevää.
Tämä on myös oma kokemukseni intialaisista. Luistavat töistä minkä ehtivät ja kaikki pitää neuvoa kädestä pitäen
Oman kokemuksen mukaan jos teknologiajohtajana on KTM tai muu liikemies ilman teknistä osaamista, aletaan ulkoistaa IT:tä Intiaan näihin hikipajoihin, tajuamatta yhtään, mitä ollaan tekemässä. Excelissä näyttää hyvältä säästöt, totuus on se, mitä lukee ylhäällä, kalliiksi käy.
Vierailija kirjoitti:
Ai noin vähän viikkotunteja. Yrittäjänä minulla oli 12-18 tunnin päiviä 7 päivää viikossa.
Ite taas teen nelipäiväistä työviikkoa 6 tunnin työpäivillä. Alallani tällainen onnistuu ainoastaan yksinyrittäjänä.
Ihan tavallisen 4 viikon kesäloman myös pidän.
Joutuuko ne ilmaista harjoittelua siellä tekevät tekemään sitä jatkossa 70 tuntia viikossa? Ilmaisia harjoittelijoitahan sielläkin käytetään hyväksi.
Samoin siellä on erilainen mentaliteetti. Siellä ei alemmassa asemassa oleva kyseenalaista lainkaan, jos laitetaan tekemään jotain tyhmäää tai mahdotonta, suomalaiset jääräpäät uskaltaa kyllä sanoa pomolleen, ettei tätä nyt näin saada toimimaan käytännössä mitenkään.Sitten yritetään tehdä sitä sutta ja sekundaa, kun joku käytännöstä vieraantunut suomalais-johtaja on keksinyt, että tällainen muutos pitäisi saada aikaan.
Jospa ne Intiaan ulkoistetut IT-palvelut sitten jatkossa saisivat sen viiden minuutin homman valmiiksi alle viikossa.
Intian ongelma on järjetön tehottomuus, joka arvetenkin johtuu osin kulttuurista ja käsittämättömistä työoloista sekä melko heikosta osaamisesta.
Eipä se työn tuottavuus työtunteja lisäämällä parane. Kun työtunnit nousevat yli 40h/viikko, laskee tuottavuus kuin lehmän häntä.
Vierailija kirjoitti:
Jospa ne Intiaan ulkoistetut IT-palvelut sitten jatkossa saisivat sen viiden minuutin homman valmiiksi alle viikossa.
Intian ongelma on järjetön tehottomuus, joka arvetenkin johtuu osin kulttuurista ja käsittämättömistä työoloista sekä melko heikosta osaamisesta.
Isompi ongelma kuin aika on se, ettei työn tulokseen voi luottaa ollenkaan. Eikä mihinkään sovittuun voi myöskään luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai noin vähän viikkotunteja. Yrittäjänä minulla oli 12-18 tunnin päiviä 7 päivää viikossa.
Oletko jotenkin yksinkertainen? Sinä työskentelet itsellesi. Se ei ole sama asia.
Intiasta tulee osaavia IT-heppuja varmasti, mutta he ovat muuttaneet USA:han ja Länsi-Eurooppaan, tai työskentelevät isoilla teknologiajäteille Intiasta käsin.
Suomelle jää ne tusinatekijät, IT-strategia suomalaisilla yrityksillähän on, että mahdollisimman halvalla tehdään ja keskitytään "ydinliiketoimintaan". Ymmärtämättä, että IT on läsnä ydinliiketoiminnassa lähes kaikissa yrityksissä nykypäivänä.
Ja silti sun yritys on aina miinuksella, parhaimpina vuosina teet nollatuloksen