IT-alalle kaavaillaan 70 tunnin työviikkoja, onko sinusta vastaamaan kilpailuun?
Kannattavuus vaatii tuottavuuden nostamista, Intiassa se hoidetasn näin.
https://www.tivi.fi/uutiset/tv/06ce2b5a-c9cd-412b-b498-6c304b463c5e
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko että ne "pitkät" päivät on täysin tauotonta ahkerointia? Noilla menee puolet päivästä pelkkään velttoiluun.
Veltot potkitaan pihalle.
Palkat myös puolitetaan. Jos et suostu niin tilallesi tulee tekoäly ja tulee joka tapauksessa.
Saahan sitä ehdotella. Harva yritys tarvitsee tuota ja harva maksaisi palkkaa 70h/viikko.
Ai noin vähän viikkotunteja. Yrittäjänä minulla oli 12-18 tunnin päiviä 7 päivää viikossa.
Sairas maa. Olen itse työskennellyt intialaisten kanssa ja täytyy sanoa, että heillä työmoraali menee jo liiallisuuksiin. Toisaalta intiassa on niin paljon väkeä, ettei kukaan siellä ole todellakaan korvaamaton. Siellä laatu korvataan määrällä, mikä näkyi omassa työssänikin erittäin hyvin. Olin tavallaan suomalaisille tehdyn työn laadunvarmistajana ja usein jouduin itse tekemään uudestaan samoja juttuja, mitä intialaiset olivat jo valmiina pitäneet.
Tekoäly vie työt ensimmäisenä IT-alalta.
Aikoinaan tehtiin paljon enemmänkin IT-alalla.
Vierailija kirjoitti:
Ai noin vähän viikkotunteja. Yrittäjänä minulla oli 12-18 tunnin päiviä 7 päivää viikossa.
Niinhän tuolla omistajallakin on, työntekijöille riittää 70h viikossa.
Tuommoista jaksaa oikeasti tehdä ehkäpä kuukauden jonkin projektin kuumassa vaiheessa. Sen jälkeen tarvitsee pitkän lepoajan tai vaikka viikon loman.
Toisaalta tuossa vaiheessa yleensä seuraavan päivän aamulla korjataan edellisen illan virheitä. Ei oikeastaan mitään hyötyä oikeasti. Asiakkaasta voi näyttää tehokkaalta.
Suomessa ongelma on toisenlainen: Täällä työntekijät haluaisiat edes sen 40h/viikko mutta ainut mitä tarjotaan on max 20h/viikko, tai töihin kutsutaan jos tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko että ne "pitkät" päivät on täysin tauotonta ahkerointia? Noilla menee puolet päivästä pelkkään velttoiluun.
Ei potkita eikä edes pystytä tuota valvomaan.
Niin. Joskus yritin tukea 28 intialaisen koodaajan sakkia hoitamaan hommansa, jostai saivat ehkä viidenneksen valmiinsi 43 työpäivässä, eikä valmistumisesta tietoakaan. Tekivät juuri niitä 11-12h duunipäiviänsö.
Sitten tehtiin itse, minä ja viisi suomalaista heppua. Lupasin holmman valmiiksi kymmenessä päivässä, vähän lipsui, 11 päivää, noin 9.5h duunipäiviä.
Kuukauden liksa bonuksena "maailmanpelastuksesta". Kiitos kaukomaiden koodisankareiden.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole elämää ollenkaan?
On paljon nopeampi tehdä työ itse kuin että sen ensin neuvoo intialaisille, sitten vastailee kysymyksiin, odottaa ja odottaa, tarkistaa työn tulokset ja korjaa lopulta työn itse. Poikkeuksiakin on, mutta tämä on normaalein tyyli.
Kuulostaa täysin EK:n ja Kokoomuksen touhuilta, joilla tehokkuutta mitataan työpaikalla vietetyn ajan perusteella. MIllään tuloksilla ei ole niin väliä, kuten hallituksen touhuista saadaan nähdä. Pääasia on harjoittaa lastikulttia ja talousastrologiaa matkimalla yksittäisiä asioita eri maista, kuten Tanskan alhainen irtisanomissuoja ja luulemalla että näillä yksittäisillä keinoilla saadaan talous nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmästä päästä kärsii koko perhe
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän tuolla omistajallakin on, työntekijöille riittää 70h viikossa.
Eläkkeellä oleva lähes kasikymppinen äijä. Syntynyt Brittiläisessä Intiassa keskiluokkaiseen ja kastijärjestelmän yläpäässä olevaan perheeseen alueella jossa edelleenkin on 30% lukutaidottomia.
Ei ole omistaja, yksi seitsemästä perustajasta. Johtanut firmaa viimeksi vuonna 2002. Ja tätä aloittaja pitää IT-alan uudistuksia kaavailevana nerona? Tuottavuuden kasvu ei tarkoita työtuntien lisäämistä.
Menestynyt miljardööri, mutta menneiden aikojen mies, joka voisi keskittyä vaikka niiden kotiseutujensa köyhien, likaisten ja surkeiden auttamiseen alkuun. Ja apropos, Infosys on isoimpia firmoja, joille helpohkoja mutta aikaa/työtä vaativia hommia on halvalla ulkoistettu ja joiden töitä (esim. testausta) automaatio on korvannut jo vuosikymmenen ajan.
Näitä käppänöitä kuunnellaan liikaa valitettavasti vähän kaikkialla. Koska kyllähän se 15 tunnin työ on parempi kun paiskii 70 tuntia saman homman eteen.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Joskus yritin tukea 28 intialaisen koodaajan sakkia hoitamaan hommansa, jostai saivat ehkä viidenneksen valmiinsi 43 työpäivässä, eikä valmistumisesta tietoakaan. Tekivät juuri niitä 11-12h duunipäiviänsö.
Sitten tehtiin itse, minä ja viisi suomalaista heppua. Lupasin holmman valmiiksi kymmenessä päivässä, vähän lipsui, 11 päivää, noin 9.5h duunipäiviä.
Kuukauden liksa bonuksena "maailmanpelastuksesta". Kiitos kaukomaiden koodisankareiden.
Mitä olen itse kuullut, kuraa tulee ja suomalaiset korjaavat jäljet. Silti työt halutaan siirtää heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, muuten sä oisit saannu kenkää jo aikoja sitten