Minun jouluni ei ole kristillinen
Joulun aika on ihana. Minulla on paljon led kynttilöitä tuomassa tunnelmaa. Joulukuusi valoineen on ollut olohuoneessa jo pari viikkoa. Ruokaan panostetaan, sitä syödään rauhassa hyvän viinin kanssa. Pelaamme näin joulun pyhinä paljon lautapelejä ja katsomme myös leffoja. Ei ole kiire mihinkään.
Mutta minulle joulu ei ole lainkaan kristillinen juhla. En ajattele niitä asioita, en edes kuulu kirkkoon. Tykkään ajatella, että vietän sitä perinteistä valon juhlaa, jota vietettiin ennen kuin kristinusko päälleliimasi siihen jotain jeesusjuttuja.
Miten ja miksi te vietätte joulua?
Kommentit (50)
Näin, joulu ei alunperin ole mikään kristillinen juhla. Kirkko liimasi sen vanhan joulun, (jul), päälle, koska ihmiset eivät lakanneet viettämästä vuoden tärkeintä juhlaa juhannuksen lisäksi, samalla keksittiin, että juhannus onkin johannes kastajan muistopäivä, ja sitäkin saa täten viettää. Kyllä olisi ollut vaikea pakottaa suomalaiset/pohjoismaalaiset uskoon, ellei olisi saanut viettää edes perinteisiä juhlapäiviä.
Jokainen viettäköön millaisen joulun tahtoo. Minun puolestani siitä saa nauttia niin ateisti, muslimi, kuin harras kristittykin hyvillä mielin ja omilla perinteillään, miten lystää, kunhan on rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto.
Vierailija kirjoitti:
Meinaat että 1000 vuotta sitten juhlittiin pohjois-amerikkalaista cocacolapukkia?
Missä aloittaja niin sanoi?
Tuo on tosiaan hyvä huomio, että joulu ja juhannus "hyväksyttiin" keksimällä niille uudet merkitykset, eli jeesuksen syntymä ja Johannes kastan päivä. Kumpikin ajankohtana täysin hatusta tempaistuja
Talvipäivänseisauksen valon juhla, kynttilät paikallaan.
Kukin valitsee puolensa. Jeesus tai saatana.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se satuolentojen kanssa ole niin väliä.
Ei minunkaan joulu ole kristillinen, eihän se edes alunperin ole kristillinen juhla, vaan pakanajuhla milloin juhlittiin sitä että talven pimein hetki on taitettu.
Vietämme Vapahtajamme syntymäjuhlaa
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisen uskistolleron elämä on yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
näh, otan mielummin kissani puolen.
Vierailija kirjoitti:
Äkkiä lisää tatuointeja.
Mitä tatuoinneilla on tekemistä tämän aiheen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan joulu ole kristillinen, eihän se edes alunperin ole kristillinen juhla, vaan pakanajuhla milloin juhlittiin sitä että talven pimein hetki on taitettu.
Jota tosin about kukaan ei ole juhlinut lähes tuhanteen vuoteen. Paitsi nyt 2000-luvulla perussuomalaisen etnonationalismin aikana, kun on alettu kaivaa odineita sun muita "aitoja" hahmoja haudoistaan.
Niin ne juhlat muuttuu aikojen saatossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jota tosin about kukaan ei ole juhlinut lähes tuhanteen vuoteen. Paitsi nyt 2000-luvulla perussuomalaisen etnonationalismin aikana, kun on alettu kaivaa odineita sun muita "aitoja" hahmoja haudoistaan.
Juhlittiin niitä ennen kristinuskon pakottamista, muinais- ja pakanauskonnot/uskot olivat kauan ennen kristinuskoa mikä väkisellä tuotiin tänne ja valloitti nämä muinaisjuhlat joita juhlittiin kuunkierron ja vuodenaikojen mukaan.
Tässä työtön kirkosta eronnut sinkkumies raapii pallejaan ja katsoo tehistä. Eilen tein lumityöt ja kävin kaupassa.
En todellakaan vietä millään tavalla. Kova tarve sulla tuntuu hihhuloinnille olevan, vaikka jeesuksen siitä irrottaisit.
Vierailija kirjoitti:
Näin, joulu ei alunperin ole mikään kristillinen juhla. Kirkko liimasi sen vanhan joulun, (jul), päälle, koska ihmiset eivät lakanneet viettämästä vuoden tärkeintä juhlaa juhannuksen lisäksi, samalla keksittiin, että juhannus onkin johannes kastajan muistopäivä, ja sitäkin saa täten viettää. Kyllä olisi ollut vaikea pakottaa suomalaiset/pohjoismaalaiset uskoon, ellei olisi saanut viettää edes perinteisiä juhlapäiviä.
Jokainen viettäköön millaisen joulun tahtoo. Minun puolestani siitä saa nauttia niin ateisti, muslimi, kuin harras kristittykin hyvillä mielin ja omilla perinteillään, miten lystää, kunhan on rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto.
On ihan perustietoa koulun uskonnontunneiltakin, ettei joulu ole alunperin kristillinen juhla.
Kukin viettäköön joulua miten tahtoo tai olkoot viettämättä. Itse olen uskova, eikä täällä kotona ole mitään jouluista.
Meinaat että 1000 vuotta sitten juhlittiin pohjois-amerikkalaista cocacolapukkia?