Törni-sukunimi
Iltiksessä oli kiinnostava juttu Turkuun muuttaneesta nuoresta ukrainalaisnaisesta, joka opiskelee sikäläisessä yliopistossa suomen kieltä. Juuri hänen kaltaisiaan maahanmuuttajia Suomi tarvitsee! Jäi vain ihmetyttämään se, että hän Lauri Törniä fanittavana otti sukunimeen Törnin. Törnihän on aikaisemmin ollut suojattu sukunimi, mutta käsittääkseni nykyisin kaikki suomalaiset sukunimet ovat suojattuja. Miten siis voi olla mahdollista, että henkilö, jolla ei ole mitään Törniin liittyvää sukutaustaa, voi ottaa sen sukunimekseen. Voisinko minä vaihtaa halutessani sukunimekseni Mannerheimin?
Kommentit (47)
Kannattaa lukea se juttu, niin ei tarvitse ihmetellä.
Minusta ihan törkeä juttu, että ottaa toisen nimen tuolleen. Ei todellakaan kerro mistään kunnioituksesta, päinvastoin. Toivottavasti hän menee naimisiin ja ottaa miehensä nimen.
Tällä palstalla ei ole tapana lukea juttuja, ainoastaan kommentoida niitä.
Vierailija kirjoitti:
Koska hän vaihtoi nimensä Ukrainassa, jossa lainsäädäntö asiassa on löysempi. Luitko jutun?
En tiennytkään, että Ukrainassa myönnetään suomalaisia sukunimiä. Jaetaanko siellä myös Suomen passeja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska hän vaihtoi nimensä Ukrainassa, jossa lainsäädäntö asiassa on löysempi. Luitko jutun?
En tiennytkään, että Ukrainassa myönnetään suomalaisia sukunimiä. Jaetaanko siellä myös Suomen passeja?
Hohhoijaa...täysin sama asia
Vierailija kirjoitti:
Luin jutun - useampaankin kertaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jep, huomattu on.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Moni öyhötyskeskustelu olisi paljon köyhempi jos ihmiset jaksaisivat lukea muutakin kuin otsikon.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos haluan vaihtaa sukunimekseni Mannerheimin, minun pitää vain käydä Ukrainassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos haluan vaihtaa sukunimekseni Mannerheimin, minun pitää vain käydä Ukrainassa?
Tai missä tahansa muussa maassa, joissa sukunimensä voi vapaasti vaihtaa mihin nimeen haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile. Sillä tavalla asia selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vain toinen pyuoli palstalaisista toimii noin. Lähes toinen puolikas lukee, mutta ei ymmärrä lukemaansa. Innokkaasti nämä molemmat ryhmät silti kommentoivat avauksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Moni öyhötyskeskustelu olisi paljon köyhempi jos ihmiset jaksaisivat lukea muutakin kuin otsikon.
Sinusta on siis täysin järkeenkäyvää, että Ukrainassa voi ottaa itselleen minkä tahansa sukunimen mistä päin maailmaa tahansa? Jos on näin, olisi todella kiinnostavaa tutustua Ukrainan lainsäädäntöön laajemminkin.
Maailmassa on paljon maita, joissa sukunimen vaihtaminen toiseksi on hyvin yksinkertaista. Sinun pitää ap vain hankkia sellaisen maan kansalaisuus, ja simsalabim, voit ryhtyä Mannerheimiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile. Sillä tavalla asia selviää.
Voi tietysti olla, että suomalaisia sukunimiä jaellaan vain ukrainalaisille...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerä porvoo. Mee pois.
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa on paljon maita, joissa sukunimen vaihtaminen toiseksi on hyvin yksinkertaista. Sinun pitää ap vain hankkia sellaisen maan kansalaisuus, ja simsalabim, voit ryhtyä Mannerheimiksi.
Simsalabim, miksi joku tekisi noin? Miksi joku vaihtaa nimensä Törniksi?
Vierailija kirjoitti:
Niin, muuttuihan Mannerheimkin, simsalabim, mustaksi.