HUHTIKUUSSA 2006 SYNTYNEIDEN VAUVOJEN ÄIDIT!
Hei vaan teille kaikille, joilla on noin kymmennen kuukauden ikäinen vauveli! Ajattelin ihan vaan mielenkiinnosta kysellä, että millaista arkea teillä eletään...Oletteko kotona vauvojenne kanssa vai oletteko jo palanneet työelämään?Imetättekö vielä lastanne? Entäpäs vauvanne, millaisia taitoja hän on jo oppinut? Kuinka yöt sujuvat?
Itselläni on kymmenen kuukauden ikäinen pojan pallero, ja tämän vuoksi olisin kiinnostunut kuulemaan, kuinka teillä muilla saman ikäisten vauvojen perheillä arki sujuu... :)
Kommentit (13)
Heippa vaan Hukka ja muut!
Ja ensi alkuun kiitoksia kun olette kirjoitelleet omasta arjestanne:)
Minulla itselläni on siis 10 kuukauden ikäinen pojan pallero, joka liikkuu ryömimällä ja oppi ihan tässä muutama päivä sitten nousemaan seisomaan tukea vasten,joten nyt noustaan sitten koko ajan pystyyn kaikkea vasten! Poitsilla on kaksi hammasta, nekin puhkesivat viime viikolla, joten paljon uusia juttuja on pojalle nyt tullut todella lyhyellä aikavälillä:) Sanoja sanoo oikestaan aina tunnistettavasti kaksi kappaletta: äitä ja pappa(elikkästä mun isä). Lamppu tuntuu olevan pu. Yöt vauvelimme nukkuu omassa huoneessaan häkkisängyssä, ilta yhdeksästä tuonne 7.30 asti. Tissillä ollaan vielä tosi monta kertaa päivässä, eikä minulla ole vielä mitään aikomusta vieroittaa tissistä...Katsotaan sitten tuolla kesän päälle vieläkö haluaa tissittelyä jatkaa. Ajattelisin että itse alan vierottaa viimeistään 1½ vuoden paikkeilla...Itse olen ollut tähän asti hoitovapaalla, ja nyt tarkoituksenani on alkaa tehdä opettajan sijaisuuksia aina kun niitä satun saamaan. Tänään menemmekin tutustumaaan hoitopaikkaan, jonne poika menee niiksi päviksi hoitoon kun minulle tulee sijaisuuksia...Minusta on mukavaa että voin olla vielä itse pääasiallisesti kotona poikani kanssa, mutta kuitenkin silloin tällöin käydä myös töissä ja irtautua hieman tästä kotielämästä:)
Meillä on huhtikuun alkupuolella syntynyt typykkä, joka on nyt repäissyt liikkumisessaan harppauksen eteen päin. Eli alkanut konttaamaan:) Jätti ryömimisen vallan väliin, tähän asti liikkunut lähinnä takaperin ja pyörimällä. Vielä ei ihan nouse tukea vasten, mut kovaa treeniä sillä saralla. Tukea vasten on seissyt jo pitkään, jos erikseen laitetaan, ja ottaa pari huojuvaa sivuaskelta siinä. Kehitystä tuntuu tulevan nyt kovasti, kun vasta pari viikkoa sitten oppi vatsaltaan työntämään itsensä istumaan, siitä sitten lähes saman tien konttausasentoon ja siitä eteen päin, hitaasti mutta varmasti:)
Hoitovapaalla olen syksyyn, toivottavasti mammantytöstä tulee reipas tarhalainen:) Nyt on tosiaan tissikin ruvennut maistumaan uudestaan ja etenkin öisin, vaikka tarkoitus on ollut luopua yösyötöistä. Ajattelin imettää noin vuoden ikään, ja jos nyt pikapuoliin pääsis eroon yösyötöistä, välillä niitä on nimittäin tunnin välein ja se ei ole kiva se. Parin viikon flunssaputkesta jäi öihin levottomuus ja myös hampaat, joita nyt 5, teettää aina muutaman huonon yön.
Pottailu on sujunut mielestäni hienosti. Aina kun potalle laittaa niin sinne jotain tulee, kakat yleensä kolme kertaa päivässä, jos ollaan kotosalla. Tuntuu, et tyttö on jotenkin ymmärtänyt minkä takia siinä istutaan. Ja ehkä tilannetta on auttanut se, että ei ole innostunut liikkumisesta, on malttanut istua potalla.
Päikkärit on parantuneet kun siirryttin kaksiin uniin kolmista. Nyt ottaa puolitoista tuntia päivällä ja kolme varttia iltapäivällä. Ruokailee hyvällä halulla viisi kertaa päivässä ja on kyllä kerryttänyt massaakin mukavasti reilu 70cm varteensa, noin 9,5kg.
Tyttö on kyllä ilopilleri hyvällä tuulella, mutta osaa näyttää tahtonsakin voimakkaasti, tuntuis olevan tempperamenttia melkoisesti.
terv.merimantsu
Meillä on 28.4.06 syntynyt Akseli-poika. Olen opiskeluista kotona vielä kevään ja kesän Aksun kanssa ja syksyllä poika sitten menee hoitoon.
Aksu konttaa huimaa vauhtia ja kävelee tukia pitkin sekä uusimpana villityksenä taaperokärryn kanssa paikasta toiseen. 10kk-neuvolaa täällä ei ole, mutta 8kk mitat oli 7400g ja 69,7cm.
Imetys loppui meillä jo loppukesästä joten korvikkeella ollaan menty siitä eteenpäin. Tarkoituksena olisi alkaa antaa lehmänmaitoa nyt vähitellen korvikkeen joukossa. Jugurttia ja raejuustoa syödään jo. Soseista ei oikein millään meinaa mennä karkeat soseet... mutta enpä ole niiden kanssa mitään paniikkia ottanutkaan kun hampaitakaan Aksulla ei ole vielä yhtään.
Yöt on vähän levottomia edelleen kuten on ollut koko ajan. Kolmen tunnin pätkissä suunnilleen nukutaan tällä hetkellä. Aksu syö n. kahden-kolmen aikaan yöllä ja sitten toisen kerran aamuyöstä.
Pottailua ei olla vielä aloitettu, mutta potta on kyllä tutustumisen kohteena olohuoneessa =D
Ja sitten eriteaiheinen kysymys... Onko kenenkään muun kymppikuisella kakka enää löysää? Meillä kun Aksu ei oikeestaan missän vaiheessa oo kakannut kunnolla kiinteää vaan kakka on ihan löysää. Maitoakin kyllä menee helposti 600-800ml vielä päivässä joten olisikohan sillä vaikutusta?
Meillä on 19.4. syntynyt tyttö. Tällä hetkellä olen hoitovapaalla elokuun loppuun. Toissä päivänä oli ylimääräinen neuvola ja paino oli 7,9 kg ja pituus 72.8 cm, painoa ei ollut tullut grammaakaan edellisestä käynnistä noin kuukausi sitten, mutta pituutta oli tullut 1,4 cm. Onko muuten muilla kokemuksia, että paino olis laskusuhdanteinen?
Hampaita on yhteensä 6, alhaalla kaksi ja ylhäällä neljä. Noin kuukausi sitten lopetin yösyötöt, kun tyttö oli rinnalla tunnin välein. Nyt muutamana yönä heräilyt ovat taas lisääntyneet, mutta onneksi tutti auttaa nukahtamaan heti uudestaan. Ensimmäisen kerran olen syöttänyt sitten noin kuuden aikaan aamulla. Päivällä syötän rinnasta noin neljä kertaa yhteensä. Illalla tyttö menee nukkumaan noin yhdeksän aikoihin ja herää aamulla noin seitsemän kahdeksan aikoihin. Päiväunet kestää noin 3-4 tuntia kerrallaan, yleensä riittää yhdet päiväunet, mutta esim. eilen otti tunnin tirsat puoli kymmenen aikaan.
Meillä mennään eteenpäin vasta ryömimällä. Sängyssä saattaa heijata konttausasennossa, mutta ei lattialla. Ymmärrettäviä sanoja en ole kuullut, etupäässä mam-mam-mammaa ja muutamia muita, mutta paljon on kuitenkin asiaa...
Musiikista meilläkin tykätään. Heti kun jostain kuuluu musiikkia niin alkaa hartioiden ja pepun heilutus. Saman liikkeen saa tosin aikaan myös imuri ja pyykinpesukone :).
Kenellä on muuten hoitoonlaitto ajankohtainen niin oletteko hakemassa päiväkotiin vai perhepäivähoitajalle? Me ajateltiin hakea päiväkotiin, mutta saas nähdä onnistuuko.
Pikku-Milli kyseli kakan löysyydestä. Meillä kakka alkoi kiinteytyä sen jälkeen kun oltiin jonkin aikaan syöty jo kiinteitä. Nykyään löysää ei tule ollenkaan. Maitomäärästä en tosin osaa sanoa mitä meillä menee, kun rinnasta tulee. Minkalaisia ruokamääriä teidän pienokaiset myuuten syö?
Jaahas, nyt tytsy heräs päiväunilta.
Kakkakysymykseen, että meidän pojalla kakka kovettui ja harveni heti kiinteitä aloteltaessa. On aikamoinen työ pitää sitä pehmeänä, kun kakka tulee 3-4 päivän välein. Eli hyvä vaan, jos jollain on löysää. Ei tietenkään ihan ripulia pitäisi enää tässä iässä olla...
Mites touhukkaita teidän päivät ovat? Meillä oli tänään aika normaali päivä eli aamupalan jälkeen käytiin mll:n kerhossa pari tuntia, sitten nukkumaan ja kotona, kun heräsi, imuroin (vauva rintarepussa) koko kämpän ja sitten laitettiin yhdessä vaippapyykkiä kuivumaan. Ehdittiin vielä vähän leikkiä ennen välipalaa ja sitten taas unille. Nyt illalla lähdetään vielä jossain pyörähtämään. Me käydään lähes joka päivä jossain ja puuhastellaan paljon kotosalla (ompelua, siivoamista, remonttia..). Kai se vauva tottuu jo raskausaikana oman äitinsä rytmeihin..=)
Meidän vauva on ulkona lähes aina vaunuissa ja usein lähden juuri uniaikaan ulos. Muutaman kerran ollaan menty pulkalla, muttei se oikein jaksa istua. Leikkiikö teidän vauvat jo ulkoleikkejä?
Hei, olisi kiva kuulla tosiaan muidenkin kuulumisia. Tässä meidän:
Meillä tyttö 10,5 kk ja palaan töihin osa-aikaisesti tytön ollessa vuoden ikäinen. Tällä hetkellä tyttö on vielä rintamaidolla, hapanmaitotuotteita ollaan syöty kuukauden päivät ja maitoon ollaan vähän totuteltu. Imetys jatkunee noin vuoteen asti ainakin.
Tyttö ryömii ja nousee tukea vasten pystyyn, mutta ei konttaa eikä liiku seisoessaan tukea vasten. Hän taputtaa ja vilkuttaa innokkaasti, osoittaa esineitä/ ihmisiä ja tapailee erilaisia tavuja. Joitain sanoiksi tulkittavia tavujakin meidän vanhempien mielestä jo on ;)
Öistä noin yksi viikossa on levollinen, muutoin säädetään erilaisten asioiden kimpussa heräillen (istutaan tai ollaan konttausasennossa sängyssä, nähdään painajaisia, tehdään hampaita ja halutaan lähelle). Yöt kestävät noin 11 tuntia klo 20-07, mutta välillä herätään 1-4 kertaa niin, ettei rauhoitu ilman rauhoittelua. Päivisin on nukuttu nyt parin viikon ajan pääasiassa yhdet unet 1,5-3 tuntia noin klo 12 eteenpäin.
Hereilläollessa tyttö on yleensä hyväntuulinen, mutta turhautuu myös helposti, jossei ole riittävästi virikkeitä. Lisäksi syli on ollut viime aikoina aikalailla lempipaikka, eli haluaa olla lähellä, tämä läheisyydenkaipuu iskee yleensä yhtäkkiä kesken leikkien ja hän kiitää lahkeeseen kiinni.
10 kk vanha poika konttaa ja nousee esim. sängylle itse ja tukee vasten on seisoskellut tovin. Syödään rintamaitoa ja vielä yölläkin ainakin kerran....meillä yövieroitus alkamassa ja päivisin ajattelin imettää tuohon 1 vuoden ikään. Enään ei suostu omassa sängyssä nukahtamaan ( ennen nukahti yksin), vaan itketään kunnes päästään äitin ja isän sänkyyn mönkimään itsensä uneen tai tissille : / Päivisin kanssa tylsistyy helposti, jos ei ole mitään uutta tekemista tai muuten äiti jaksa pelleillä. Ruoka sairauden jälkeen ollut aikamoista tuputtamista mutta 5 kertaa päivässä syödään.Jugurttia ollaan maisteltu kerran. Itse jos saa ruoka käteen se harvoin menee suuhun, vaan se murennetaan kovalla nyrkin puristuksella ja heitetään menemään...kaksilla päikkäreillä mennään valillä yhdillä. Äittä/ papa / puu/mamma/mmään=syömään ja muita pikkujutta kerrotaan äitin iloksi...
Nyt odotellaan etä päästäisiin ulos juoksentelemaan leikkikentälle....
Meidän poikavauva konttailee ja askeltaa tukea vasten. Yrittää kovasti sanoa meidän kissan nimeä aina sen nähdessään, välillä ääntää sen ihan tunnistettavasti. Portaita tykkää kiipeillä ja olla piilosilla sekä hippaa. Neljä hammasta on ja kohta puhkeaa kaksi lisää. Osoittelee sormella ja vilkuttelee... Tykkää näpertää stereoita ja kaukosäätimiä sekä ottaa leluja korista ja laittaa koriin.
Vauva syö A-jogurttia ja piimää, sekä noin 4-5dl soseita/puuroja/ vrk. Tissimaitoa haluaa yötä myöten.. eli heräilee noin 4-10 kertaa/yö. Viime öinä on itkeskellyt ilmeisesti puhkeavia hampaita. Eli väsyttää, mutta käyn välillä yksittäisiä päiviä töissä ja vakityöhön palaan ensi syksynä. Poika nukahtaa illalla tissille klo21.30 ja herää klo7.30, päivällä nukkuu 2x 1,5h vaunuissa ulkona. Poika on niin tissin perään, että milloinkohan itse vierottautuu...
Meidän vauvaa ovat hoitaneet isän ja mun lisäksi isovanhemmat ja täti. En usko, että tyytyisi vieraan hoidettavaksi, mutta ois kyllä kiva löytää joku vakihoitaja. Sitten pääsis aviomiehen kanssa yhdessä urheilemaan tai jotain.
Ronja1982:
kirjoita myös teidän arjesta ym
Meillä on myös huhtikuussa 06- syntynyt poika.
Olen vielä hoitovapaalla.
Poika on ihanan aurinkoinen tapaus! Konttaa, sekä kävelee ja seisoo tukea vasten. Käy potalla. Nousee suorille jaloille potalta. Heiluttaa ja osaa muutamia tavuja, joilla on selkeä merkitys, ainakin meidän vanhempien mielestä :-)
Rytmiä tuntuisi olevan veressä. Näprää mielellään lelujaan, omassa rauhassa.
Hampaita on kuusi.
Kovat on pojalla ruokahalut, ainakin mitä tulee vauvanruokiin.
Raejuustoa syö mielellään. Piimä ja tavallinen maito ei oikein ole vielä uponnut.
Imetän vielä aamuisin ja illalla.
Yöt nukutaan omassa huoneessa, n. klo 20:30-8. Yleensä yhden kerran käyn tutin viemässä. Yösyöttöjä ei ole tarvittu sitten viime kesän.
Toki yöt ovat olleet levottomia, kun on hampaita ollut tulossa.
Kaiken kaikkiaan ihastuttava poika!
Täällä myös huhtikuun lopulla syntynyt tytön tylleröinen!
Hoitovapaalla olen todennäköisimmin 2008 syksyyn asti.
Alina on pieni mutta pippurinen 10kk. neiti. Konttaa, seisoo ja kävelee tukia pitkin. Sanoo tavuja, kuten äittä, mamma, pappa ja höpöttelee muutenkin paljon. Rakastaa kukkuu-leikkiä ja musiikkia. Ilmaisee mielipiteensä asioista melko ponnekaasti niin ettei kenellekään jää varmasti epäselvyyksiä. ;)
Hampaita on kuusi ja kauhulla odotetaan koska tulee taas lisää (=unettomia öitä). Lempeä unikoulu on vihdoin 1,5kk. sitkeän harjoittelun jälkeen alkanut tuottamaan tulosta. Imetän siis illalla ja seuraavan kerran 05 aamulla, jolloin otan tytön viereen jatkamaan unia. Päivisin imetetän vielä enkä ole suunnittelemassa vielä lähiaikoina imetyksen lopettamista.
Mitäs muuta...Päiväunia nukkuu kahdet lyhyet pätkät ja unille käy noin 20-20.30 ja herää 07-07.30. On niin kiire tuolla neidillä tehdä kaikenlaista, ettei kerkiä nukkumaan kunnolla päivisin. ;)
Ihana pieni tahtotyttö!
Meidän arkemme poikkeaakin näköjään muiden touhuista. Minä olen tammikuussa palannut osa-aikaisena työelämään ja Niklas käy 3-vuotiaan isosiskonsa kanssa perhepäivähoidossa. Hoitopaikka on sama jossa Peppi on ollut kymmenkuisesta, hoitovapaani aikana satunnaisia päiviä kuussa. Jos en olisi saanut molempia lapsia kyseiselle hoitajalle, olisin jäänyt lasten kanssa kotiin pidemmäksi aikaa. Anyway, lapset viihtyvät hoidossa hyvin joka on tärkeintä.
Ruokahommelit päivästä riippuen joko sujuu tai sitten ei suju. Purkkiruokaa poika ei ole syönyt lainkaan, kotona tehty perusruoka maittaa. Hedelmistä uusin tuttavuus on mandariini ja sepäs vasta on herkkua, ensin pitää irvistää, mutta lisää pitää saada h e t i. Ruuan kanssa olemme totutelleet pikkuhiljaa tavalliseen maitoon, mutta pulloon laitamme vielä korviketta. Tissuttelu on meillä lopetettiin muutama kuukausi sitten, aloin toimittaa virkaa enemmän puruleluna kuin ravinnonlähteenä...
Niklas on vilkas poika ja tällä hetkellä vauhdin hurma vie voiton järjestä. Koko ajan pitää kiivetä ylös ylös ylös, mutta kun pääsee pystyyn poika irroittaa kädet, eikä todellakaan osaa seistä ilman tukea. Pää kolisee siis koko ajan. Mietittiin tosissaan miehen kanssa sitä kypärää, mutta onhan se nyt jotenkin aika nolon näköinen vehje. Konttaaminen on vielä hidasta, ryömimällä pääsee kovempaa eli suprise suprise (!) Niklas ryömii.
Musiikista nauttii myös tämä ukko, keinuttaa itseänsä puolelta toiselle musiikin tahdissa ja taputtaa. Maanantaisin meillä on iltapäivällä vaavinkainen ja se on todellakin mieleistä touhua. Sen jälkeen (klo16) isin ja pojan yhteinen lenkkitunti, sillä minä jatkan tunnin hyppärin jälkeen taaperoisiin isosiskon kanssa. Äidin muskari maanantai =)
Niklas herää vielä kerran yössä juomaan pullollisen maitoa noin yhden maissa, muuten uniaika on klo 20-07 päivästä riippuen 1-3 päiväunet. Kotosalla Niklas nukkuu päiväunet ulkona ja yöunet samassa huoneessa isosiskon kanssa.
Mutta taidanpa mennä laittautumaan unille minäkin, kaksi ihanaa kotipäivää taas tiedossa. Nyt sitä hamuaa jokaisen sekunnin niistä päivistä jotka saa olla kokonaan kotona lasten kanssa.
Peppinetta, Niklas ja Peppi
Kolme hammasta, kaksi alhaalla ja yksi ylhäällä. Osaa kävellä hyvin ilman tukea. Oppi kävelemään jo ennen kuin ehti täyttää 10kk. Osoittelee ja ääntelee kovasti joista on välillä tuntunut tulevan ihan oikeita sanoja mieleen, mutta ei voi kuitenkaan sanoo et oikeesti tulis yhtään selvää sanaa. Hirmu vauhti ja vouhotus päällä. Ei meinaa malttaa edes päiväunia nukkua. Yöt kuitenkin melko rauhallisesti 20-8 nukkuu. Pottailussa tunnustan että olen omaa laiskuuttani jättänyt asian tuonnemmaksi. Mutta oikeasti pitäisi alkaa sitäkin harjoittamaan. Hoitovapaalla olen ja tarkoitus olisi olla niin kauan kunnes poika 3 vuotta täyttää. Ellei sitten sattuisi olemaan pikkukakkonen...
En ole imettänyt aikoihin, en oikeasti edes muista enään milloin lopetinkaan. Olisin imettänyt jos se olisi ollut helpompaa, mutta meni niin vaikeaksi. Mutta hyvin on poika korvikkeella kasvanut. Maitotuotteita ollaan nyt maisteltu. Rinta pojalla on usein punaisena ja kuivaa, ärtyy kun kuolaa niin paljon. Usein vaan paitaa vaihtaa ja antaa olla välillä ilman paitaa ja rasvaa. Sitten siltä varalta että iho ärsytys onkin jostain ruuasta niin pitää tarkkailla. 10kk neuvolassa oltiin 30.1-07 siellä pituus 79,7 ja paino 11420g 46,5 pipo. Että iso poika meillä, mutta ihmekkös tuo kun on isot vanhemmatkin. Mukava lukea muista saman ikäisistä kuulumisia. Hyvää jatkoa perheillenne.
Meillä on 18.4. syntynyt Martta-typykkä. Ollaan edelleen kotona, tosin itse olen virallisesti työtön. Mitat Martalla oli 10kk neuvolassa 9,5kg ja 71cm. Hampaita on viimeisen laskun mukaan 5, tosin pian 6, joista alhaalla 2 ja loput yläleuassa. Viimeiset kuukaudet on valvotellut öitä, päivisin kyllä nukkuu - tosin vain vaunuissa ulkona tai autossa. Martta on mennyt liikunnallisesti eteenpäin aimo harppauksin viimeisen parin kuukauden aikana. Joulun jälkeen oppi konttaamaan ja seisomaan tukea vasten, nyt kävellään jo tukea vasten ja kävelyttäminenkin onnistuu ja uusin temppu on nousta seisomaan ilman tukea tai päästää irti tuesta! onnistuu jo aika hyvän tovinkin pysymään pystyssä ennen pyllähdystä. Sanojakin tavoittelee, tosin en tiedä voiko niitä merkitykselliskisi vielä sanoa.
Mutta nyt pakkaamaan - huomenna alkaa äidin ja lasten yhteinen hiihtolomareissu :)