Taa on poyristyttavaa kapasiteetin hukkaamista. Aitiys/vanhempainvapaalla ei saa osallistua yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen tms, mista maksetaan kokouspalkkioita!!!
Mun mielestä järjetöntä. Minun pitäisi/ja haluaisin osallistua kokoukseen, josta maksetaan kokouspalkkiota. Kyseessä on virallinen taho, enkä usko, että palkkiota voidaan jättää maksamatta.
Hommaan nimi on, että kokouspalkkiota maksetaan 30 E. Tämä lasketaan tuloksi, joten samana päivänä mulle ei voida maksaa ansiosidonnaista päivärahaa, vaan ainoastaan minimi.
Vähän matikkaa 15 E + 30 E = 45 E
Mun ansiosidonnainen päiväraha on 75 E.
Eli tekisin siis hommia, josta on yhteiskunnallista hyötyä, mutta jäisin itse tappiolle. Miten yhteiskunnalla on tällä tavalla varaa passivoida yksi aika iso kansanryhmä kotiin, jos kerran haluja ja aikaa olisi erilaiseen toimintaan.
Kommentit (54)
ei ole poissa kuin muutaman tunnin. Moni äiti on sen verran ihan jumpassa tms.
On ihan sama mitä teet vapaa-ajallasi, mutta ansaita et voi mikäli haluat saada yhteiskunnalta äitiysrahaa! Edelleen, aivan rauhassa voi tehdä vaikka työtä niin paljon kuin sielu sietää, mutta ansaita et voi yhtään euroa.
Jos jostain kokouksesta voisi nostaa kokouspalkkiota JA nostaa samalla äitiyspäivärahaa niin silloinhan yrittäjät (kuten esim minä) voisin alkaa nostelemaan kaiken maailman palkkioita ja samalla hyödyntää yhteiskunnan avustuksia. Missä sitten menisi raja.
Eiköhän se ole parempi, että keskitytään se pieni hetki lapsen kanssa olemiseen ja sitten äitiysrahakauden jälkeen mietitään lisätienestien mahdollisuutta. Omaa ammattitaitoaan voi toki pitää yllä, mutta ei siihen tarvita kokouspalkkioita.
Mitä ap tarkoitti sillä, että äidit syrjäytetään yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta. Siis äitiyslomahan pidetään sen takia, että pieni vauva tarvitsee äidiltä sen ajan kasvaakseen ja kehittyäkseen. On oma valinta tehdä lapsia (yleensä) ja kyllähän silloin on oltava valmis luopumaan jostain, ainakin hetkellisesti. Kyllä yhteiskunnallista vaikuttamista voi harjoittaa muutenkin kun koukouksissa hyppäämällä. Tai vauvan voi ottaa mukaan. Joten vaikka periaatteessa ymmärrän epäkohdan, niin mielestäni apn käsitys äitiyslomasta on jokseenkin vinksallaan. Liian monet äidit eivät jaksa sitä muutamaa kuukauttakaan viettää vauvalleen omistautuen. On niin kiire kaikkeen muuhun. Enkä nyt tarkoita, että 24/7 olsi oltava vain lapsen kanssa kotona, vaan omistautumista, elämän rauhoittamista pienelle ihmiselle.
rahaa, sen minimipäivärahan.
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen on monelle harrastus ja intohimo ja varmaankin tapa pitää nuppi terveenä. Ja voihan isä olla lapsen kanssa silloin.
kotona kouluikään asti, mutta en ymmärrä ollenkaan tuota omistautumis/rauhoittumisajatusta. Lapsi mullistaa elämän joka tapauksessa, mutta kyllä se on sitten äidin luonteesta kiinni, miten hän mökkiytyy kotiin. Omat lapseni ovat liikkuneet mukanani, koska olen liikkuvainen äiti. On paljon terveempää olla oma itsensä myös kotiäitinä kuin toteuttaa jotain muualta tungettua mallia.
Ja tarkoitti myös nimen omaa vauva-aikaa, sitä 9 kk kun äitiysloma kestää. Ehkä olen kummallinen, jos ajattelen, että vauvani on silloin tärkein.
että en edes ymmärrä miten hänelle omistaudutaan se aika, kun hän nukkuu... Istut vieressä ja tuijotat palvovasti?
54
että mua voi rasittaa se, miten nykyäidit aina tarvitsevat jonkun henkireiän, kun muuten ei lasten kanssa jaksa. Ollaan median luomista spektaakkeleista opittu, että elämässä pitää olla paljon ja kaikkea hauskaa eikä lapsi saa häiritä sitä entistä elämää millään tavalla.
Kyllä mullakin on elämää lasten ulkopuolella, mutta silloin kun se ei ole lapselta pois. Kyllähän yhteiskunnan epäkohtia voi syyttää ja arvostella aina, mutta joskus voisi katsoa peiliin ja miettiä omia valintojaan.
Sen takia yhteiskunta tukee äitiysrahalla, että äiti voi olla kotona vauvan kanssa rauhassa. Kokouksissa voi käydä, mutta ei siitä voi ottaa korvausta, koska silloinhan saa toimeentuloa jostakin muualta.
Miksi ap heittäytyy tyhmäksi tämän suhteen? Ei välttämättä kannattaisi niin leiveillä vaikuttamisella, jos edes ei pysty näin yksinkertaistakaan asiaa sisäistämään. Toivottavasti et " vaikuta" kovin laaja-alaisesti.
Mulla menee yli myös tuo " omistautuminen ja rauhoittuminen" lapselle äitiysloman ajan. Tarkoittaako se, että äiti ei saa osallistua mihinkään muuhun, kuin vauvamuskariin, perhekerhoon ja taaperojumppaan ä-loman aikana? Kaikki muu on pois vauvalle rauhottumisesta?
Eihän sitä elämistä tarvitse lopettaa kokonaan, vaikka vauva tulee. Vauva on yksi perheenjäsen ja hänen tarpeensa otetaan tottakai ensisijaisesti huomioon. Miten silti äitiyslomalla olemisen pitäisi poissulkea harrastukset (esim. urheilu, järjestötoiminta ym.) ja muun sosiaalisen elämän? Lapsella on usein isä. Vaikka kuinka imettää lapsitahtisesti, eihän senkään nyt pitäisi sulkea pois muutaman tunnin poissaoloa jonkun harrastuksen tai menon takia? Ja tähän tietysti vastataan: mun vauva imi ainakin vartin välein 1,5-vuotiaaksi asti... Joo, voihan näin olla sulla, mutta ei ehkä kuitenkaan kaikilla. Kukin tekee oman kapasiteetin rajoissa ja jos alkuun on tiukempaa, niin myöhemmin ä-lomalla lapsen kasvaessa pääsee usein helpommalla.
Edelleen aiheeseen palaten. Miten yksi tai kaksi parin tunnin poissaoloa yhdistyksen kokouksessa on pois vauvalle rauhoittumisesta? Suhteutetaanpa nämä poissaolot koko äitiysloman ajalle. Ja suhteutetaan tämä asia nyt ihan oikeaan elämään. Vauva voi olla -ja toivottavasti onkin- maailman rakkain ja sille voi olla tosi " omistautunut" , mutta ei silti tarvitse lukkiutua neljän seinän sisään sen takia.
Miten vauvalle omistaudutaan oikeaoppisesti?
56
Vierailija:
siksi,että vanhemmalla olisi mahdollisuus omistautua lapsensa hoitamiseen, niin olisihan se sitten hölmöä maksaa sitä kokouksissa roikkumisesta...
No saataisiin kerrankin pienten lasten vanhempien ääni kuuluviin.
Minä ymmärrän ainakin täysin ap:n ihmetyksen aiheen. Ihmettelisin itsekin.
Jos joku saa parempaa päivärahaa, niin eiköhän hän ole hankkinut sitten koulutuksen ja tehnyt työtäkin sen eteen. Turha sitä on kadehtia, jos ei olosuhteita tunne.
Vierailija:
Sen takia yhteiskunta tukee äitiysrahalla, että äiti voi olla kotona vauvan kanssa rauhassa. Kokouksissa voi käydä, mutta ei siitä voi ottaa korvausta, koska silloinhan saa toimeentuloa jostakin muualta.Miksi ap heittäytyy tyhmäksi tämän suhteen? Ei välttämättä kannattaisi niin leiveillä vaikuttamisella, jos edes ei pysty näin yksinkertaistakaan asiaa sisäistämään. Toivottavasti et " vaikuta" kovin laaja-alaisesti.
Ap ei ottaisi korvausta, jos se olisi mahdollista. Siitähän tässä oli kyse. Itse et lukenut hänen viestejään.
siksi,että vanhemmalla olisi mahdollisuus omistautua lapsensa hoitamiseen, niin olisihan se sitten hölmöä maksaa sitä kokouksissa roikkumisesta...