Lukeminen on vaikeaa
Lapsenlapsemme tuli meille ja minua yllätti kuinka vaikeaa hänelle on vielä lukeminen. Muuten normaaliksi todettu mutta joku lukihäiriö. Hän tunsi eskarista kirjaimet mutta siellä tädit huomasi ettei osannut yhdistää kirjaimia tavuihin. Koulussa on edistytty kyllä. Lapsi kirjoittaa jolukusi po joulukuusi. Totu po tonttu. Mummi on mimu. Tytö po tyttö. Aasi äiti isi tulee oikein. Eli haju on kirjoittamiseen mutta yleensä muut lukevat jo jouluna. Mutta kai se lopulta onnistuu. Muuten hyvä lapsi.
Kommentit (22)
Tyhmä on tyhmä. Ei voi kauhalla ottaa jos on lusikalla annettu!
Meillä on sama ongelma. Ekaluokkalaisen muu työ sujuu mutta lukeminenntodella takkuaa. Eskari ja lääkäri ja psykologi ja me ehdotimme pienryhmää muttei koulu vastaa pyyntöön. " Lapsenne on rauhallinen ja keskittyy ja kuuntelee ja pärjää sosiaalisesti hyvin." Lapsi saa lukemisen tukiopetusta vähän mutta kun me haluamme että hän oppii lukemaan! Matematiikka jne sujuu.Joululomalla on harjoiteltu mutta hän ei kerta kaikkiaan osaa. Kaverit alkanee kohta kiusata.
Ilmeisesti pienryhmään ei pääse ollenkaan. Lapsella ei open mukaan ole tarve.
Miten lukemaan ei opi?
Muuten hyvä lapsi?
herranjesta mikä asenne! Pitääkö lapseuttakin suorittaa? Eikö lapsi ole hyvä aina?
ap ei sanonut, minkä ikäinen lapsi kyseessä, puhuu vain eskarista. Jos eskarissa osaa kirjoittaa jolupuki, se on ihan hienosti. Vielä ekalla luokallakin se on hienosti. Haasteita on, jos tilanne on kolmannella luokalla sama.
Vierailija kirjoitti:
Opeta nyt joululomalla.
Kotona EI opeteta, koulussa se tehdään!
Vierailija kirjoitti:
Apukouluun
EI OLE olemassakaan!
OT: Koulun perustehtävä on hämärtynyt. Edes lukeminen, kirjoittaminen, laskeminen, hiljaa keskittyminen eivät ole itsestäänselvyyksiä alakoulussa. Itse pitäisi lapsensa opettaa, jos haluaisi varmistaa riittävän tason yläkouluun.
Sinulta selkeästi perinyt tyhmyysgeenit. Toivottavasti on tunneälyltään kehittyneempi kuin sinä, joka olet sillä saralla noin 3-vuotiaan tasolla.
Vierailija kirjoitti:
OT: Koulun perustehtävä on hämärtynyt. Edes lukeminen, kirjoittaminen, laskeminen, hiljaa keskittyminen eivät ole itsestäänselvyyksiä alakoulussa. Itse pitäisi lapsensa opettaa, jos haluaisi varmistaa riittävän tason yläkouluun.
Jos lapsella on lukihäiriö, hän ei välttämättä vielä aikuisenakaan osaa kirjoittaa oikein, vaikka olisi miten hienosti ja tarkasti opetettu. Lukihäiriö ei poistu opettamalla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on po?
Taitaa olla isovanhemmalta perittyä tuo lukihäiriö. Tuon po:n perässä pitäisi olla piste. Po. on lyhennys sanoista pitää olla.
Meidän työpaikan juristi oppi lukemaan 9v. Itse kertoi.
Einstein alkoi puhua vasta kuusivuotiaana.
Kyllä itse ihmettelen miten lukeminen on vaikeaa. Vrt Seitsemän veljestä
Toiset vain ovat parempia. Omani osasivat lukea ennen koulua. Pojan kaveri ei osaa lukea. Tiedän että omani menestyy ehkä väittelee ja on dosentti ja lääkäri. Lukematon jää pullakuskiksi.
Opeta nyt joululomalla.