Mitkä jouluperinteet/tavat ovat ominaisia eri sosiaaliluokille?
Kiinnostaa kuulla, mitkä jouluperinteet ja tavat ovat ominaisia eri sosiaaliluokille. Tarkoitukseni ei ole olla ilkeä, vaan oppia uutta. :)
Kommentit (142)
Ylemmät luokat pitävät tiukemmin kiinni niistä perinteistä, joita omassa perheessä/suvussa on ollut. Alemmat luokat jättävät pois sellaiset perinteet, jotka eivät ollenkaan itsellä napostele.
Toisaalta ymmärrän molempia osapuolia. Perinteet ovat ihania juuri siksi, että toistuvat ja tuovat jatkumoa jopa yli sukupolvien. Toisaalta taas on turha pitää sellaisia perinteitä, joita ei lainkaan koe omakseen.
Yhdistää kaikkia sosiaaliluokkia:
Kuvitellaan, että se oma joulunviettotapa on paras ja toiset viettävät joulua joko pröystäilevästi tai tuplavee/tee-hengessä.
Olen itsekin akateeminen, samoin vanhempani.
Olen kuitenkin tavis. Isäni oli korkeassa asemassa.
Monimiljonääriserkut ei syö perinteisiä jouluruokia vaan erikoishienoja herkkuja. Tyyliin ostereita, kaviaaria, rare-sisäfileitä jne. Siis useampi serkku on hyvin varakas.
Mua ällöttää tuollaiset ruuat, joten meillä on kinkku, laatikot jne.
Keskiluokkaiset kattavat joulupöytään sävy sävyyn iittalaa, arabiaa tms. Ja tarjoilukulhot on myös jotain vastaavaa merkkiä, eikä mitään Tokmannin halpiskulhoja.
Hain tänään joulurahaa shoshiaalitoimistpsta JA SE EI KUULU TEILLE
JUOVUN. Tuula
MINÅ. OLEN NYT HUMALASSA JA OLKAA TE NYRPISTELIÄT HILJAA OTAN KAMBINAA tuula
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloiset näyttäisivät dokaavan ja rypevän itsesäälissä. Pieni- ja keskituloiset kokoontuvat ystävien ja perheen kanssa yhteen ja osallistuvat hyväntekeväisyys-keräyksiin.
Otsikossa oli kyse sosiaaliluokista, ei tuloeroista. Vai mihin luokkaan sijoitat köyhtyneen ja sivistyneen aatelisen jälkeläisen ja paikkakunnan rikkaimman yrittäjän jonka suku on ollut sivistymättöminä duunareita niin pitkään kuin sukupolvia muistetaan alkaen 1800-luvun rengeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alemmissa luokissa juodaan halvemmilla juomilla kännit kuin rikkaiden juhlissa. Jouluriita on myös parempaa rikkailla, koska känni on vedetty kalliilla juomalla.
Voi mikä älynväläys...mitä on riita kalliilla juomilla...Aivan samaa , ei siihen riitaan juomien hinta vaikuta. Rikkaatkin perheensä aivan samalla tavalla perheensä lumihankeen ajaa...Onko aivot nyt nostettu narikkaan..Vai onko ne siellä pölyttymässä jatkuvasti...
Etkö ole koskaan törmännyt rahakkaaseen ihmiseen, joka lesoilee kännin hinnalla. Se tässä oli pointti. Valitettavasti ylemmissä perheissä riidellään aivan samalla lailla kuin muissakin. Silti pitävät itseään parempina, koska kalliit juomat. Valitettavasti näen tämän työssäni.
Tätä lukiessa totean olevani vähintään ylempää keskiluokkaa tai peräti yläluokkaa. Ne astiat, laaturuuat, vähän lahjapaketteja, perinteitä.
Alemmissa sosiaaliluokissa otetaan paljon jouluaiheisia tatuointeja jouluna ja suurikin kokoisina.
Vierailija kirjoitti:
Alemmissa luokissa juodaan halvemmilla juomilla kännit kuin rikkaiden juhlissa. Jouluriita on myös parempaa rikkailla, koska känni on vedetty kalliilla juomalla.
Ylempi luokka eivät juo itseään humalaan jouluna - tai koskaan. Juopottelu on junteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylempiin yhteiskuntaluokkiin kuuluvat arvostavat usein perinteitä. Eli menevät todennäköisimmin sinne koulukirkkoon/viemään kynttilöitä haudoille jne, koska näin on ennenkin tehty.
Alempiin sosiaaliluokkiin kuuluvat lataavat faceen/instaan kuvat, jos käyvät jouluna jonkun läheisen haudalla. En muista nähneeni näitä kuvia ylempiin yhteiskuntaluokkiin kuuluvien sometileillä.
Tähän kuuluu myös vainajan sometilin tägääminen postaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alemmissa sosiaaliluokissa arvostetaan lahjojen määrää. Mitä enemmän, sen parempi.
Tämä! Kaikki vielä kääritään omiin paketteihinsa erikseen, jotta riittää enemmän avattavia lahjoja. :D
Myönnän! Olen alinta sosiaaliluokkaa, ja rakastan kimaltavia rapisevia pakettikasoja! Kaikki pikkuisimmatkin lahjat omaan pakettiin! Ja minulle on kyllä pettymys, jos jouluna saa lahjaksi vaikkapa kuoressa lahjakortin. Otan mieluummin vaikka mitä humpuukia kymmenen eri pakettia 😊
Kotitalouteni kuuluu Suomen varakkaimpaan 5 prosenttiin ja määrä on kyllä meille kaikille tärkeää tosi monessa asiassa. Laadusta tinkimättä toki. Esim. mikään tilauskakku ei kelpaa (sekä maun että hinnan vuoksi), vaan pitää olla parhaimpia herkkuja, joita saa vain itse tehtynä. Ja niitä pitää juhlissa olla paljon, arkena ei.
Joulua varten ostettavat joulupaidat yms jouluvaatteet ovat alempien luokkien ilmiö. Ylemmät luokat käyttävät jouluna juhlavia vaatteita/juhlavaatteita, joita löytyy kaapista jo valmiiksi.
Alemmat sosiaaliluokat ja vaatimattomammista taustoista tulevat vetävät pöytään Iittalat joissa on NE HALVATUN TARRAT KIINNI.
Ne
Kuuluu
Irrottaa!
Lisäksi joku Iittala ei ole mikään pröystäilyn aihe, ne ovat toimivia arkiastioita. Perus kamaa.
Yläluokkaiset juovat jouluna piimää. Alaluokkaiset vetävät maitoa litroittain.
Olen keskiluokkaisen perheen kasvatti pikkupaikkakunnalta. Itselleni on ollut uusi asia, kun hyväosaisissa pk-seutulaisperheissä kasvaneet käyvät yhä aikuisena katsomassa balettia, oopperaa, isojen teattereiden näytelmiä yms joulukuussa. Ottavat omat lapsetkin mukaan. Meilläpäin ei tuollaista nähnyt, kun noita mahdollisuuksia ei ollut. Ja tuntuu itsestä vieraalta ajatuksenakin, kun en ole itse tuollaiseen tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkaiset kattavat joulupöytään sävy sävyyn iittalaa, arabiaa tms. Ja tarjoilukulhot on myös jotain vastaavaa merkkiä, eikä mitään Tokmannin halpiskulhoja.
Nää Iittalat ja Arabiat on nimenomaan Tokmannikamaa.
Olen havainnut tämän saman ilmiön. Tuntemissani "ylemmissä" porukoissa ei välttämättä kateta sinällään kahvipöytää lainkaan. Tyylikkäät ja yksinkertaiset vermeet ja hienoa tummaa suklaata esim. Näissä piireissä ei niinkään ole ideana syöminen, vaan tapaaminen sinällään.