Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulun järjestämisen lopettaminen

Vierailija
23.12.2024 |

Kuinka olette ilmaisseet aikuisille lapsille, että joulunviettoa vanhemmilla ei enää ole? Olen nyt päättänyt, että tämä on viimeinen joulu, kun ostan kalliit ruoat, kokkaan ne koko lössille ja järjestän perinnejoulut. Olen näitä nyt riittävästi järjestänyt ja lopen väsähtänyt. Tahtoisin oikeasti vaan levätä joulunpyhät. Itse en edes kummemmin joulun perinteisistä ruoista enää piittaa ja voisin vaan mennä pyhät vaikka eineksillä ja jollain pikkunaposteltavilla. Aikuiset lapset vaan olettavat, että yhä järjestän joulun koko sakille ja ruokalistaa tiedustellaan jo hyvissä ajoin ja kerrotaan omat ruokarajoitteet. Tottakai on ihana nähdä läheisiä, mutta totuuden nimissä en enää jaksaisi emännöidä yhtään ketään. Kuinka kertoa korrektisti ennen seuraavaa joulua, että nyt on kunkin syytä alkaa viettää omia jouluja. Kertokaa omia kokemuksianne. 

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ehdotin että on esikoisen vuoro järkätä joulu. Ja niin tekikin.

Tuliko lapsillesi kiertävä jouluruokailuvuoro vai esikoinenko nyt laittaa sitä sukujoulua seuraavat kymmenet vuodet? 

Vierailija
22/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain on kyllä pahasti mennyt vikaan kun äiti ei kykene kommunikoimaan lastensa kanssa.

Surullinen tarina kokonaisuudessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on niin ihana nähdä lapsia, että en katkaise jouluperinteitä, niin kauna kuin jaksamme laittaa. Tekemistä on tosiaan paljon. Olen ratkaissut ongelman niin, että jaan nuorille ruoat, jotka he tekevät ja tuovat tullessaan. Vastaukseksi ei käy - en osaa. Opetelkaa! Mieheni auttaa siivouksessa ja paistaa kinkun.

Eli tehdään yhdessä ja nautitaan yhdessä joulun rauhasta. Älytöntä, että yksi ihminen raataisi niska limassa kaikki työt. Typerää niin tekijältä kuin joulujuhlaan osallistujilta.

Vierailija
24/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet aikuiset lapset ajattelevat, että vanhemmista on kiva saada lapset puolisoineen ja lapsineen jouluna luokseen. Monesti myös näin on. Onhan se aika ihanaa, kun lastenlapset tulevat mummolaan. Mutta mikään automaatio tämä ei ole. 

Vierailija
25/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyly palaute voi johtua siitäkin, jos ilmoittaa ihan viime tipassa. Jos joulu on vietetty samalla kaavalla +30 vuotta, niin on se vähän karua viikkoa ennen joulua tokaista että minä en järjestä. Kerro nätisti ja hyvissä ajoin! 

Vierailija
26/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano ihan kauniisti vaikka nyt jouluvierailun päätteeksi tämä. Että joulut on olleet mukavia, mutta aika aikaa kutakin ja jatkossa olet ajatellut viettää joulut vähän eri tavalla, leväten ja rauhassa. 

Tämä ,juuri näin. Olen jouluihminen 100%, mutta introvertti. Järjestin pari joulua, jossa oli mukana pojan anoppi ja miniän sisar perheineen. Olin vielä kiireisessä työelämässä. Ei ollut kiva ,kun aattona odotettiin joitain osallistujia joulupöytään myöhässä ( kun heidän piti nukkua pitkään). 

Se loppui siihen,,, ilmoitin pojan perheelle heti sen joulun jälkeen. 

No,,, heillä on nyt oltu monta joulua. Kaitpa nuorena jaksavat vielä laittaa, mutta minulla on aina huono omatunto, vaikka olemmekin siellä vain aattona 7-8 tuntia ja teen kaikkia ruokia heille. 

Vihdyttäisiin hyvin kotonakin nyt vahana.

Vierailija
27/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt kun sieltä tulevat, voit ihan hyvässä hengessä laittaa kaikki hommiin. Kattamaan, tiskaamaan, siivoamaan jälkiä, lämmittämään saunaa.

Vierailija
28/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menen vanhemmille jouluksi lähinnä kohteliaisuudesta, monesti on tehnyt mieli jättää menemättä.

Vierailija
29/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulunvietto kannattaa lopettaa. Ensi vuonna se on varmaan jo poistettu kalenterista. Hämeenlinnan ratkaisu antoi osviittaa tulevaan, kun Jeesuksesta kuulemisesta saa isot korvaukset. Melko kalliiksi tulee näiden bileiden pitäminen jatkossa.

Vierailija
30/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ehdotin että on esikoisen vuoro järkätä joulu. Ja niin tekikin.

Tuliko lapsillesi kiertävä jouluruokailuvuoro vai esikoinenko nyt laittaa sitä sukujoulua seuraavat kymmenet vuodet? 

Nyt kun kysyit, niin esikoinen järjesti joulun ainoastaan kerran koska toiset valittivat, ettei tarjoilu ollut yhtä hyvää kuin äidin jouluateriat ja alkoholia oli aivan liian vähän.

Lapset riitaantuivat, eivätkä ole enää väleissä keskenään lainkaan.

Nuorin lapsista traumatisoitui niin pahasti ja on nyt käynyt kohta kaksi vuotta terapiassa.

Lapsille muutokset joulun vietossa voivat olla todella traumatisoivia kokemuksia joten heitä olisi hyvä valmistella tulevaan hyvissä ajoin eikä yhtäkkiä vain katkaista tarjoilua.

Pikkuhiljaa lapsi oppii pärjäämään itsenäisesti ja todennäköisesti jo 50 vuotiaana oppii pärjäämään omillaan.

Vierailija
31/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyyttäriperiaatteella meillä on menty ja vaihdeltu taloa jossa vietetty joulua. Halukkaita koko joulun järjestämiseen on vähän mutta näin on kuitenkin kokoonnuttu ja kenenkään osuus ei ole kohtuuton. Suosittelen muillekin.

Vierailija
32/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo homma .

Ihan yksinkertaisesti jättää vain kutsumatta ketään luokseen syömään.

Mikä siinä on ongelma?

Aika monet aikuiset lapset pitävät vanhemman järjestämään sukujoulua niin itsestäänselvyytenä, että he eivät edes odota kutsua, vaan tulevat kutsumattakin. Korkeintaan ilmoittavat etukäteen, mihin aikaan ovat tulossa ja antavat listan erikoisruokavalioista, jotka pitää ottaa huomioon. Kyllä heille pitää ihan suoraan sanoa, jos ei enää aio järjestää heille joulua.

Ap:ta suosittelen sanomaan suoraan, että ei enää tämän jälkeen järjestä joulua, mutta vasta joulun jälkeen. Tämän joulun joulutunnelmaa voi pilata pahasti, jos sanoo tämän nyt joulupöydässä.

Sinänsä ymmärrän kyllä ap:tä hyvin. Olen itsekin muutamaan otteeseen viime päivinä ajatellut, kuinka mukavaa olisi vain mennä nukkumaan ja herätä seuraavan kerran vasta tapaninpäivänä. Toisaalta minusta on kuitenkin kiva tavata lasten perheitä jouluna, eikä heillä kellään ole niin isoa kotia, että koko porukalle voisi järjestää joulun siellä.

Vierailija
33/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoitat että ensi vuonna on 4.adventtina glögiä ja torttuja tarjolla ja lahjat vaihdetaan silloin jos vaihdetaan. Muuten itse kukin hoitaa omat joulunsa mieleisellä tavalla( = ei sun luona)

Vierailija
34/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot heti huomenna että seuraaviksi jouluiksi on aika luoda uudet perinteet. Jos joku loukkaantuu niin anna loukkaantua. 

Vierailija
35/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ilmoitin jo esikoisen ensimmäisenä opiskelusyksynä, että joulun saa viettää ihan niin kuin haluaa ja muistutin, että itse olin aikanaan 10 joulua peräkkäin töissä. Toki sanoi, että kotiinkin on aina tervetullut, mutta ei ole mikään pakko tänne saapua.

Ja niin meillä on ollut jouluja vaikka millaisisilla kokoonpanoilla, joskus ihan kaksinkin puolison kanssa. Kertaakaan ei kukaan ole pahoittanut mieltään, vaikka ei saisi sukujoulua eikä ole tarvetta ajella ympäri maata joulukyläilemässä. Yhtenä syksynä miniä haikaili sukujoulua ja totesin, että hienoa, kyllä sinä voit sellaisen järjestää. Hän vetosi kahteen pieneen lapseen ja minä lohdutin, että kun nuo tuosta kasvavat, voit sen sukujoulusi tehdä.

Vierailija
36/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se niin hirveätä ole. Kertoo että "Tiedättekös, näin on menty pitkään mutta nyt on aika tehdä vaihtelua jouluihin. Jos joku halukas järjestämään niin on aikaa miettiä monta kuukautta, ja jos ei niin mitäpä jos mentäisiin kaikki laivalle ensi jouluna?"

Siitä se lähtee...

Vierailija
37/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni asiaa ei tarvi tänä jouluna alkaa puhua, mutta kerrot vaikka iloisesti heinäkuussa, että olet varannut jouluksi matkan ja olet sitten reissussa joulun. Ei se keskellä kesää tunnu kenestäkään pahalta.

Vierailija
38/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ilmoitin jo esikoisen ensimmäisenä opiskelusyksynä, että joulun saa viettää ihan niin kuin haluaa ja muistutin, että itse olin aikanaan 10 joulua peräkkäin töissä. Toki sanoi, että kotiinkin on aina tervetullut, mutta ei ole mikään pakko tänne saapua.

Ja niin meillä on ollut jouluja vaikka millaisisilla kokoonpanoilla, joskus ihan kaksinkin puolison kanssa. Kertaakaan ei kukaan ole pahoittanut mieltään, vaikka ei saisi sukujoulua eikä ole tarvetta ajella ympäri maata joulukyläilemässä. Yhtenä syksynä miniä haikaili sukujoulua ja totesin, että hienoa, kyllä sinä voit sellaisen järjestää. Hän vetosi kahteen pieneen lapseen ja minä lohdutin, että kun nuo tuosta kasvavat, voit sen sukujoulusi tehdä.

Todella tyly olet ollut opiskelemaan lähteneelle lapsellesi. 

Vierailija
39/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet aikuiset lapset ajattelevat, että vanhemmista on kiva saada lapset puolisoineen ja lapsineen jouluna luokseen. Monesti myös näin on. Onhan se aika ihanaa, kun lastenlapset tulevat mummolaan. Mutta mikään automaatio tämä ei ole. 

Eroperheissä uuden kumppanin kanssa moni asia on ilmeisesti toisin. 

Vierailija
40/61 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on niin ihana nähdä lapsia, että en katkaise jouluperinteitä, niin kauna kuin jaksamme laittaa. Tekemistä on tosiaan paljon. Olen ratkaissut ongelman niin, että jaan nuorille ruoat, jotka he tekevät ja tuovat tullessaan. Vastaukseksi ei käy - en osaa. Opetelkaa! Mieheni auttaa siivouksessa ja paistaa kinkun.

Eli tehdään yhdessä ja nautitaan yhdessä joulun rauhasta. Älytöntä, että yksi ihminen raataisi niska limassa kaikki työt. Typerää niin tekijältä kuin joulujuhlaan osallistujilta.

Nimenomaan näin. Minä ja siskoni, aikuisia lapsettomia sinkkuja, menemme äidin luo jouluksi. Äiti saa laittaa joulua, jos haluaa, mutta ei ole pakko, koska me siskon kanssa hoidamme jouluvalmistelut mielellämme. Yleensä äiti onkin korkeintaan siivonnut, hankkinut suklaata ja vaihtanut jouluverhot. Me hoidamme siskon kanssa joulukoristelun, jouluruoat, leivonnaiset, hankimme ja koristelemme kuusen, teemme isomman joulusiivouksen tarvittessa, hankimme ja paistamme kinkun, lämmitämme joulusaunan jne. Joulun aikana huolehdimme itse omista sotkuistamme; tiskaamme, pyykkämme, siivoamme mukana.

Emme kuitenkaan ole enää 7v. lapsia, joiden puolesta pitää hoitaa asiat.