koska lapsi päivähoitoon?
koska olette laittaneet lapsenne päivähoitoon ja miten on sujunut? olisi kiva kuulla kuinka muilla on tehty...meillä tuo vasta edessä :)
Kommentit (7)
..ja kovasti jännittää, miten kaikki sujuu. Hoitopäivät ovat kyllä kohtuullisen mittaisia eli 5-6 tuntia. Olisi niin ihana kuulla onnistuneita hoidonaloituksia, että tietää, että asiat voivat mennä niinkin ;)
Ja olin todella tyytyväinen, että siirrettiin tuota hoidon aloitusta muutamalla kuukaudella. Tuossa iässä sillä on todella merkitystä! Lapsi oppi kävelemään vasta 1v2kk vanhana, ja on ihan eri asia viedä kävelevä lapsi hoitoon kuin sellainen, joka istui vielä vain vaunuissa.
Taloudellisesti kahdella kuukaudella ei ollut merkitystä, vaikka tiukkaa silloin tekikin.
Toinen juttu, mikä on pienen hoidon aloituksessa tärkeää, ovat lyhyet hoitopäivät. Kyllä se minusta aikaa raakaa on, jos lapsi menee hoitoon 10kk vanhana ja on sitten samantien 10-tuntisia päiviä. Raskasta lapselle!
Itse tein alkuun 30-tuntista viikkoa, jotta hoitopäivät eivät veny. Se oli meille tosi sopiva ratkaisu.
4kk ikäisenä. (selvennykseksi sen verran että emme asu suomessa, oli pakko palata töihin koska äitiyslomaa ei saanut enempää). Kakkonen oli 11kk kun taas jouduin menemään töihin, sillä kertaa meille tuli kotiin hoitaja hoitamaan molempia lapsia. Molemmilla kerroilla kaikki on mennyt ihan mukavasti. Asiaa helpotti tietysti suunnattoman paljon se, että lapsia hoidettiin kotona, eli esim heidän sairastaessaan ei tarvinnut miettiä kuka heitä hoitaa, eivätkä paljon sairastelleetkaan kun olivat " kotihoidossa" vaikka itse olinkin töissä. Nyt tämän kolmannen kanssa on ensimmäistä kertaa mahdollisuus olla kotona pitempään, enkä varmasti aio mennä töihin ennen kuin pikkuinen täyttää sen 3 vuotta :)
..mentyään. Kotona ei vissiin tarvinnut kun on rauhallinen lapsi ja oli liian lellivä hoito. Tarhassa oppi tosi nopeasti.
Meillä ei hoitoonvienti ole ollenkaan taloudesta kiinni, vaan siitä ettei kummallakaan nuppi kestä täysipäiväistä kotonaoloa. Tämän totesin kun olin esikoisen kanssa sen 3 ekstrakuukautta kotona töissäolojakson jälkeen. Rivitalonpätkän täysipäiväinen emännöinti ja peukaloidenpyöerittäminen ei ole minun juttuni. - Kukin tavallaan...
Vaikka tehdään kokopäivätyötä molemmat, kyettiin järjestämään 7-8-tuntiset hoitopäivät. Eipä silti etteikö muksu olisi ip tarhan pihalla pidempäänkin viihtynyt, mutta niin olimme päättäneet ja niin toimittiin.
Kun pienempikin menee hoitoon, ekat 1/2 vuotta ovat nelipäiväisinä.
... esikko meni kun äitiyslomani loppui eli oli tuolloin 9,5kk. Kaikki sujui loistavasti. Totuteltiin muutama päivä ja sitten jäi koko päiväksi. Kertaakaan ei jäänyt itkemään ja itsellä oli hyvä mieli, kun kaikki sujui. Tämä kakkonen menee hoitoon 1v1kk iässä syksyllä. On muutenkin enemmän äidissä kiinni ja tuo ikä on kuulemma vaikeampi (sanoo anoppini, perhepäivähoitaja), kun on jo yli yksi.
ja olin kaikenmaailman pelottelujen takia aivan kauhusta jäykkänä ihan turhan takia => erinomaisen hyvin on sujunut. Nyt puolipäiväisenä, pikkusisarus 5-viikkoinen.
On kovin katkera kun haetaan kesken päivän pois (nyt 1v9kk), mutta haluan että ehtii olla kotonakin meidän kanssa. Tosi kivasti suhtautuu pikkusisarukseen.
Tämä toinen menee hoitoon pari viikkoa ennen 1-vuotissynttäriä, kun nyt luultavasti osaan jo jättää ne pelottelut omaan arvoonsa. Itse menen takaisin töihin elokuussa, mies jatkaa kotona. Vastaava järjestely toimi oikein kivasti esikoisen kohdalla.
vastauksistanne!!! Itse olen kanssa kuulut paljon kauhutarinoita ja sen takia mietinkin paljon tota hoitoon viemistä...meillä on suunnitelmissa viedä lapsi hoitoon hänen ollessaan vähän vajaa 11kk. Joten eiköhän se siitä ihan hyvin suju:)