Kiisselin päälle tulee jäähtyessä nahka. Millä nimellä sitä sanotaan?
Sille oli joku oma nimensä ja jossain murteissa sitä sanotaan ketuksi. Kettu onkin tarkoittanut aiemmin vain sitä ketun nahkaa.
Kommentit (15)
Ei kettu vaan ketto. Ketto-sanaa käytetään usein kuvailemaan kiisselin päälle muodostuvaa kuorta tai kalvoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kettu vaan ketto. Ketto-sanaa käytetään usein kuvailemaan kiisselin päälle muodostuvaa kuorta tai kalvoa.
Mun karjalasta kotoisin oleva äitini sanoi kettu. Miksi väittelet täällä toisten kokemuksista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun karjalasta kotoisin oleva äitini sanoi kettu. Miksi väittelet täällä toisten kokemuksista?
Ei ollut tarkoitukseni väitellä eikä vähätellä, mutta pyydän anteeksi, että loukkasin sinua. Omankin evakkoäitini suussa tuo sana oli "kettu". Halusin vain kertoa, että sen oikea eli kirjakielinen muoto on ketto. Ap:han nimenomaan kysyi, mikä oikea sana on, ja lisäksi ajattelin, että joku muukin voisi hyötyä tästä tiedosta.
Kannattaa ripotella kiisselin päälle tarpeeksi sokeria, niin ei tule kettoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut tarkoitukseni väitellä eikä vähätellä, mutta pyydän anteeksi, että loukkasin sinua. Omankin evakkoäitini suussa tuo sana oli "kettu". Halusin vain kertoa, että sen oikea eli kirjakielinen muoto on ketto. Ap:han nimenomaan kysyi, mikä oikea sana on, ja lisäksi ajattelin, että joku muukin voisi hyötyä tästä tiedosta.
Anteeksipyyntö hyväksytty. Täytyy sanoa, että ketto-sanaa en ole koskaan aiemmin kuullut. Taitaa olla vanhoja jo käytöstä poistuvia sanoja molemmat. Kiva kun oppii jotain itselle uutta.
Vierailija kirjoitti:
Ketto
Ketto tai kettu se on meilläkin aina ollut.
Kalvo? Skin sanotaan amerikaks tosiaan
Kiisselin päälle ei tule mitään "nahkaa" jos ripottelee vähän sokeria kiisselin päälle. Ikiwanha keino.