Joulu kahdestaan lapsen kanssa kotona
Eli onko huono ajatus olla lapsen 11v. Kanssa kahdestaan joulu kotona. En ole väleissä kenenkään perheenjäseneni kanssa ja tänä vuonna lapsi on joulun mun luona. Yleensä on puolet ajasta äitinsä ja hänen uuden miehensä kanssa.
Mitäköhän sitä keksisi sitten kotona tehdä? Yleensä lapsi pelaa vain huoneessaan ja itse pelaan olkkarissa. Ei katota mitään leffoja. Lapsi ei tykkää mistään kasviksista tai jouluruoista eli varmaan sitten tilataan vaan pitsat tai jotain. Tarttis nyt jotain ideoita! Lahjaksi saa uuden kännykän.
Kommentit (25)
Lapsuuteni jouluista muistan kun käytiin kävelyllä, isän kanssa joka joulu, iltakävelyllä ja bongailtiin joulupukkeja. Olisko siinä ideaa ? Täällä ei saa pizzaa jouluna kun kaikki pizzeriat on kiinni, kannattaa siis tarkistaa.
Pelatkaa lautapelejä ja jutelkaa elämästä, ihan mistä tahansa aiheesta. Naurakaa ja suunnitelkaa tulevaisuuttanne.
Vähän nyt enemmän kunnianhimoa - yritä keksiä jotakin ohjelmaa ja jotakin yhdessä syötävää ruokaa. Tolla nykyisellä ohjelmalla oikeastaan on ihan sama, että onko edes sinun luona. Tätä et kai kuitenkaan halua?
Jos lapsi pelaa huoneessaan ja sinä olkkarissa, niin mitä jos yhdessä pelaisitte olohuoneessa? Provo tämä kai oli.
Ap: no varmasti lapsella olisi hauskempaa äitinsä kanssa jouluna, kun hänellä uusi miesystävä ja paljon sukua. Eli serkkuja tätejä ja mummoja paikalla. Itse en tosiaan ole väleissä kenenkään kanssa ei kotona vain minä ja lapsi. Eikä mitään tekemistä.
Tehkää yhdessä ruokaa, ihan mitä lapsi haluaa, pääasia yhdessä tekeminen. Ulkoilua, vaikkei millään haluaisi. Oisko luistinrataa lähellä tai onko keliä tehdä vaikka mahdollisimman pöljän näköinen lumiukko. Jos ei muuta, niin kävelylle niitä joulupukkeja bongailemaan tai haudoille viemään kynttilöitä.
Hankkikaa yhdessä lautapeli tai palapeli, lapselle mieluinen ja pelatkaa yhdessä.
Kyllä tuon ikäinen vielä innostuu yhdessä tekemisestäkin kun vähän tökkii. Kohta se voi olla jo paljon vaikeampaa, varsinkin jos tottuu siihen että yhdessä ei mitään tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ap: no varmasti lapsella olisi hauskempaa äitinsä kanssa jouluna, kun hänellä uusi miesystävä ja paljon sukua. Eli serkkuja tätejä ja mummoja paikalla. Itse en tosiaan ole väleissä kenenkään kanssa ei kotona vain minä ja lapsi. Eikä mitään tekemistä.
Lopeta märiseminen ja itsesääli. Ala toimia, aikaa ei ole paljon enää. Ensin ruokaostoksille, kokkaatte yhdessä. Ulkoilemaan, saunomaan, joulumusiikkia, jouluelokuvia, pelejä ja leikkejä. Lahjoja. Hautausmaakäynti. Olette vapaita tekemään mitä haluatte. Ja tämä sama isä se märisee monta viikkoa kun ei kukaan järjestä mitään valmiiksi.
Syötte lapsen lempiruokia ja herkkuja esim suklaata. Teette vaikka itse jotain esim torttuja. Se on mukavaa. Juotte kaakaota ja pelaatte korttia tai lautapelejä. Jouluinen kävely on myös kivaa tekemistä. Laittakaa vaikka jouluvalot lapsen huoneeseen.
Kysy lapselta kivoja juttuja. Tarvitt. anna ehdotuksia, joista voi valita muutaman. Mutta ei mutään kännykkään liikkuvaa. Meillä lasten kanssa suosittuja: Myöhäisillan ulkoilu, lautapelit, yhdessä jonkun kivan iltapalan valmistus (muuta kuin ns. jouluruokaa), ison palapelin teko, päivällä ulkoilua jossain mukavassa paikassa, Tapaninpäivänä kaakaolla käynti kahvilassa, kirjojen lukua, koska lukevat myös paljon.
Onpas surkeasti asiat jos niin tyrinyt, ettei edes työkollegat huoli kotiinsa jouludinnerille :D Epäilen että yksinäinen perheenisä jättää nyt jotain olennaista kertomatta. Miksi ei ole väleissä sukulaisiinsa tai ole ystäviä? Kyllä varmaan se 11v. Lapsikin olisi mieluummin äitinsä ja serkkujensa ja muiden kanssa jouluna, kuin yksin isänsä kanssa kotona pelaamassa tietokoneella huoneessaan. Isänä olisin kyllä kovin huolissani jos olisi tyrinyt välinsä jo omaan äitiinsä ja isäänsäkin. Eikä siis lapsella olisi isän ouolelta ketään sukulaisia tai perhetuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Onpas surkeasti asiat jos niin tyrinyt, ettei edes työkollegat huoli kotiinsa jouludinnerille :D Epäilen että yksinäinen perheenisä jättää nyt jotain olennaista kertomatta. Miksi ei ole väleissä sukulaisiinsa tai ole ystäviä? Kyllä varmaan se 11v. Lapsikin olisi mieluummin äitinsä ja serkkujensa ja muiden kanssa jouluna, kuin yksin isänsä kanssa kotona pelaamassa tietokoneella huoneessaan. Isänä olisin kyllä kovin huolissani jos olisi tyrinyt välinsä jo omaan äitiinsä ja isäänsäkin. Eikä siis lapsella olisi isän ouolelta ketään sukulaisia tai perhetuttuja.
Jos kaikki on aina muiden vika niin siinähän yksin olet. Todella raivostuttavaa seuraa sellaiset. Eräs eksä oli samanlainen. Suuttui aina ties mistä naurettavimmastakin jutusta kuten jääkiekkopelin häviöstä (joita oli joka toinen päivä) jne. Ei jaksanut olla lapsensa kanssa ja rähisi vain tai nukkui. Mitään harrastuksia ei ollut isällä eikä pojalla, paitsi tietokone ja televisio. Ei kyllä tollaista jaksa. Mun puolesta olkoot keskenään joulunakin pelaamassa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsi voi mennä sitten äitinsä luo? Kuulostat aika teiniltä.
Siinä meillä on oikea vuoden isä. Ei mitään muuta tekemistä oman lapsen kanssa kuin että molemmat pelaavat omassa huoneessaan. Jumalauta mikä passiivinen paska. Mutta älä sure, pian lapsesi ei halua nähdä sinua ollenkaan. Sieppaa vain lahjat ja rahat ja häipyy. Sitäkö sinä odotatkin.
Ja sitten täällä palstalla riehuu se yksi vieroitettu ex-isä.
Vierailija kirjoitti:
Siinä meillä on oikea vuoden isä. Ei mitään muuta tekemistä oman lapsen kanssa kuin että molemmat pelaavat omassa huoneessaan. Jumalauta mikä passiivinen paska. Mutta älä sure, pian lapsesi ei halua nähdä sinua ollenkaan. Sieppaa vain lahjat ja rahat ja häipyy. Sitäkö sinä odotatkin.
Ja sitten täällä palstalla riehuu se yksi vieroitettu ex-isä.
Sinun lapsesi on varmaan täysin paska?
Surullista. Jotain hiihtoretkiå nyt ainakin tekisin. Pitää sitä muutenkin joka päivä ulkoilla ja liikkua niin tuo olisi sopivan jouluista luistelun lisäksi. Toki jos tykkää vaikka lumilautailla niin sekin on ihan ok.
Entä jos leipoisitte ja askartelisitte yhdessä? Kuunnelkaa samalla joululauluja tai kuunnelmia. Kysy lapselta mitä haluaa. Yhdessä tekeminen ja oleminen on joulun taika :)
Älä välitä noista aiemmista kommenteista.
Ei ole niin väliä mitä teette, kunhan teette sen yhdessä. Kysy lapselta mitä haluaa tehdä. Pääasia että hän saa jakamattoman huomiosi. Se on arvokkainta lapselle.
Pelatkaa yhdessä! Niin minä olen viettänyt jo monta joulua tyttäreni kanssa. Lauta-, kortti- ja tietokonepelejä. Ruuat nyt jouluisemmat, mutta aika vaatimatonta kuitenkin. Jo ehdotetut kävelyllä käyminen ja yhdessä leipominen ovat hyviä puuhia myös. Tuon ikäiselle yhdessäolo on vielä tosi tärkeää, ei tartte mitään ihmeellistä keksiä.
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä noista aiemmista kommenteista.
Ei ole niin väliä mitä teette, kunhan teette sen yhdessä. Kysy lapselta mitä haluaa tehdä. Pääasia että hän saa jakamattoman huomiosi. Se on arvokkainta lapselle.
Jos itse saisin päättää, että olisinko kahdestaan jonkun isäni kanssa vaiko suuremmassa porukassa viettämässä perhejoulua niin ottaisin kyllä ne ihmiset. Vaikka en kaikilta saisikaan 100 prosentista jakamatonta huomiota. Ei jouluna kökötetä yksin missään kotona. Se on on iloinen sukujuhla. Todella surullista jos isä pilannut välinsä kaikkiin koska selkeästi se vaikuttaa myös lapsen elämään ja muistoihin ja kokemuksiin.
No luistelemaan nyt ainakin. Ja kinkkua kotiin ehdottomasti. Kyllä perinteitä pitää olla. Ei todellakaan ole hyvä jos lapsi pelaa yli 2h päivässä. Lapsi voi hyvin vaikka piirtää, siivota, ulkoilla, askarrella, lukea, hiihtää tms. Sillä vapaa-ajallaan. Monet lapset hankkii kans taskurahaa tekemällä esimerkiksi naapureiden lumitöitä ja ikkunoiden puhdistusta.