Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten/missä opiskellaan koulunkäyntiavustajaksi ja voiko sitä opiskella vanhempi nainen?

Vierailija
22.12.2024 |

Olen 47-vuotias nainen. Haluaisin opiskella koulunkäyntiavustajaksi, kun olen kuullut, että koulutus on lyhyt ja helppo. Eikä koulunkäyntiavustajan työkään ole vaativaa.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pärjäisi päivääkään. Pelkään lapsia ja nuoria.

Minä olin kotiäitinä 44 vuotta ja totuin lasten ja nuorten reuhaamiseen. Ilman koulutusta menin 50-vuotiaana koulunkäyntiavustajaksi. Elämänkokemukseni perusteella pärjään työssäni hyvin. En loukkaannu, vaikka koululaiset usein arvostelee minua ja haistattelee.

Vierailija
22/40 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kouluttautuin aikuiskoulutuskeskuksessa ja olin oppisopimuksella työssä, ikä 47v. Kiva ammatti, palkka ok. Työpaikkoja oli ja on auki paljon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kommentointia, kuinka tätä työtä moititaan ja kerrotaan että työkkäristä pakotetaan tai joudutaan koulunkäynninohjaajaksi ja ettei koulutusta tarvita ja että työntekijänä koulunkäynninohjaaja on alempiarvoinen. 

Tuo ei mielestäni pidä paikkaansa. Työ on mukavaa ja monipuolista, lapset pääasiassa mukavia, riippuu paljon itsestäsi miten lapset sinua kohtaan käyttäytyvät. Riippuu myös koulusta ja rehtorista miten koulunkäynninohjaajaa arvostetaan. Itsellä ei ole ole ollut ongelmia, aina on opettajan kanssa sujunut hyvin. Tosin toisen ohjaajan kanssa ei työ luonnistunut, koska hän oli niin kateellinen luonne.  Koulutus on hyvä ja tarpeellinen, siinä oppii paljon miten sitä työtä teet, esim. et ole opettajan avustaja. Opettaja tekee itse sen mitä hänen kuuluu tehdä. Esim. Opettajan tehtävien kopiointi kopiokoneella ei ollut kko:n toimenkuvaan kuuluva työ. 

Pitää olla itse tarkkana ja ottaa selvää asioista, työehtosopimus on hyvä ohjenuora aluksi. 

Vierailija
24/40 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ kuin työ. Saattaa olla raskastakin mutta jos kunto ok niin  mikäpä ettei. Rakasta haasteita ja pärjäät.

Vierailija
25/40 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi opiskella, mutta ei siinä mitään järkeä ole kun töitä saa ilmankin tutkintoa. Työ itsessään on melko huonopalkkaista eikä lomien ajalta saa rahaa. Useimmilla naisilla on joku mies kotona, joka tosiasiassa elättää, yksin asuva nainen ei tuolla palkalla elä vaan tarvitsee Kelan tukia. Rikastumaan ei todellakaan pääse. Työtä tehdään lähinnä kutsumuksesta. 

Vierailija
26/40 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kommentointia, kuinka tätä työtä moititaan ja kerrotaan että työkkäristä pakotetaan tai joudutaan koulunkäynninohjaajaksi ja ettei koulutusta tarvita ja että työntekijänä koulunkäynninohjaaja on alempiarvoinen. 

Tuo ei mielestäni pidä paikkaansa. Työ on mukavaa ja monipuolista, lapset pääasiassa mukavia, riippuu paljon itsestäsi miten lapset sinua kohtaan käyttäytyvät. Riippuu myös koulusta ja rehtorista miten koulunkäynninohjaajaa arvostetaan. Itsellä ei ole ole ollut ongelmia, aina on opettajan kanssa sujunut hyvin. Tosin toisen ohjaajan kanssa ei työ luonnistunut, koska hän oli niin kateellinen luonne.  Koulutus on hyvä ja tarpeellinen, siinä oppii paljon miten sitä työtä teet, esim. et ole opettajan avustaja. Opettaja tekee itse sen mitä hänen kuuluu tehdä. Esim. Opettajan tehtävien kopiointi kopiokoneella ei ollut kko:n toimenkuvaan kuuluva työ. 

Pitää olla itse tarkkana ja ottaa selvää asio

Itseni manipuloitiin aikoinaan nuorena koulunkäyntiavustajaksi. Hain tosiasiassa opettajien sijaisuuksia ja olin soittolistalla. Soittivat minulle kotiin ja pyysivät avustajaksi. En tajunnut kieltäytyä. En ollut työttömänä työnhakijana vaan asuin vielä vanhempien luona ja tarkoitus oli pitää lukulomaa ja hakea yliopistoon. No, siinä sitten meni lukuloma pilalle enkä koskaan päässyt yliopistoon enkä näin ollen koskaan päätynyt opettajaksi, mihin alunperin halusin.

Vierailija
27/40 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakoulussa, pitää olla hyvä tokari lukuaineissa, vähintään 8.5 keskiarvo päästötokarissa.

Lisäksi kuperkeikkakoe lattialla onnistuneest.

Vierailija
28/40 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeakoulussa, pitää olla hyvä tokari lukuaineissa, vähintään 8.5 keskiarvo päästötokarissa.

Lisäksi kuperkeikkakoe lattialla onnistuneest.

Yksinelävä ei kuitenkaan pärjää millään koulunköynninohjaajan työllä vaan tarvitsee Kelan tukia. Työ on useimmiten osa-aikaista, kokoaikatyötä ei saa vaikka kuinka haluaisi ja työsuhde useimmiten lopetaan kesän ajaksi niin kuin opettajilla ja aina kesän ajan on työtön.

Vierailija
29/40 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten tajunnut seur.vuonna hakea? Oisit saanut luult.lisäpisteitä tuosta aiemmasta koulutyöstäsi. Ei tästä voi työntarjoajaa syyttää.

Vierailija
30/40 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei mielestäni pidä paikkaansa. Työ on mukavaa ja monipuolista, lapset pääasiassa mukavia, riippuu paljon itsestäsi miten lapset sinua kohtaan käyttäytyvät. Riippuu myös koulusta ja rehtorista miten koulunkäynninohjaajaa arvostetaan. Itsellä ei ole ole ollut ongelmia, aina on opettajan kanssa sujunut hyvin. Tosin toisen ohjaajan kanssa ei työ luonnistunut, koska hän oli niin kateellinen luonne.  Koulutus on hyvä ja tarpeellinen, siinä oppii paljon miten sitä työtä teet, esim. et ole opettajan avustaja. Opettaja tekee itse sen mitä hänen kuuluu tehdä. Esim. Opettajan tehtävien kopiointi kopiokoneella ei

No, sama jatkuu seuraavana vuonna ja seuraavana vuonna ja seuraavana vuonna. Joka vuosi työnnetään töihin juuri silloin kuin olisi ollut lukuloma ettei vaan millään pääsisi yliopistoon.

No, opettajat  ovat yleensä työttömiä kesäisin.

Vierailija
31/40 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä saa kyllä ilman tutkintoa, itsekin pääsin suoraan lukiosta tekemään sijaisuuksia. Mulla oli pari työkaveria joilla ei myöskään ollut koulutusta. He olivat lukuvuoden kerrallaan. Kuitenkaan virkaa tuskin saa ilman koulutusta.

Kannattaa googlettaa "koulunkäynninohjaaja koulutus". Joissain kouluissa opiskelu alkaa jo esim. tammi- tai maaliskuussa, mutta useimmiten elokuussa. Eräs entinen työkaverini, päälle 40-vuotias, opiskelee työn ohessa oppisopimuksella. Olen itseasiassa aloittamassa opinnot nyt tammikuussa, olen kuulemma 21-vuotiaana ryhmäni nuorin. Siellä on kuulemma alanvaihtajia jonkin verran. En usko sun olevan liian vanha.

Tuosta työn helppoudesta moni on eri mieltä. Vaativaa ei ehkä, mutta joidenkin ryhmien kanssa toimiminen on rankempaa kuin toisten. Jos et ole varma, kannattaa hakea sijaisuuksia kuntarekryn kautta. Niin saat kuvaa siitä, minkälaista työ oikeasti on, mutta sua ei laiteta kaikista haastavimpiin ryhmiin. En tarkoita pelotella sua, kannattaa ehdottomasti kokeilla jos tuntuu yhtään omalta jutulta. 

Vierailija
32/40 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan ole mitään kouluja käynyt ja olen ollut 15 vuotta koulunkäyntiavustajana.

Vierailija
33/40 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtä saa kyllä ilman tutkintoa, itsekin pääsin suoraan lukiosta tekemään sijaisuuksia. Mulla oli pari työkaveria joilla ei myöskään ollut koulutusta. He olivat lukuvuoden kerrallaan. Kuitenkaan virkaa tuskin saa ilman koulutusta.

Kannattaa googlettaa "koulunkäynninohjaaja koulutus". Joissain kouluissa opiskelu alkaa jo esim. tammi- tai maaliskuussa, mutta useimmiten elokuussa. Eräs entinen työkaverini, päälle 40-vuotias, opiskelee työn ohessa oppisopimuksella. Olen itseasiassa aloittamassa opinnot nyt tammikuussa, olen kuulemma 21-vuotiaana ryhmäni nuorin. Siellä on kuulemma alanvaihtajia jonkin verran. En usko sun olevan liian vanha.

Tuosta työn helppoudesta moni on eri mieltä. Vaativaa ei ehkä, mutta joidenkin ryhmien kanssa toimiminen on rankempaa kuin toisten. Jos et ole varma, kannattaa hakea sijaisuuksia kuntarekryn kautta. Niin saat kuvaa siitä, minkälaista työ oikeasti on, mutta sua ei laiteta kaikista haastavimpiin ryhmiin. En t

Ei kannata opiskella tuollaista höpöhöpö-tutkintoa. Töitä saa ilmankin tutkintoa, myös ilman lukiopohjaa pelkällä peruskoulutodistuksella tai amiksen tutkinnolla. Jos oot lähäri niin ei kannata hakea koulunköynninohjaajan töitä vaan lähärin töitä. Palkka on pska ja työsopimukset tehdään yleensä lukukaudeksi syksystä kevääseen tai pelkkä syksy tai pelkkä kevät. Yleensä kesällä ei ole töitä vaan on työttömänä.

Palkka on todellakin pska ja jos oot ulosotossa niin käytännössä käteen ei jää euroakaan. Työmatkakuluihin menee rahaa, ruokailuun menee rahaa, työvaatteisiin ja kenkiin menee rahaa, joulu-ja kevätjuhliin menee rahaa, illanistujaisiin ja työpaikkajuhliin menee rahaa.

Käytännössä edellytetään osallistumaan opettajienkokouksiin, vaikka niistä ei saa palkkaa euroakaan.

Riippuu paljolti koulusta, luokasta ja henkilökunnasta minkälaista on. 

Se on semmoinen työn ilon työpaikka, töitä tehdään kutsumuksesta eikä palkan takia. Yleensä soveltuu nuorelle, jolla ei vielä mitään työkokemusta tai vanhemmalle, jonka ukko elättää ja tai ei saa muualta töitä.

Vierailija
34/40 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulunkäyntiohjaajat ovat yleensä nuoria, jotka ei ole päässyt jatko-opiskeluun tai vanhoja, jotka ovat olleet pitkään kotirouvina. Mitään koulutusta ei siihen työhön vaadita.

Vierailija
35/40 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaaditaan ja hyvä niin. On paljon enemmän työkaluja, kun on opinnot takana. Olen tehnyt 4 vuotta samassa koulussa, heti kun sai koronan pahimman vaiheen jälkeen ottaa uusia työntekijöitä. Palkkatuella eka vuosi. On töitä piisannut. Kansanopisto oli minun koulutuspaikkani. Hyvää opetusta siellä.

Vierailija
36/40 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koulunkäyntiavustaja ja tunnen olevani alempiarvoinen ihminen. Opettajat käskyttää ja määräilee ja oppilaat kuittailee.

Olin itse yli 10v. koulunkäynninohjaaja. En lähtenyt kuvaamiisi peleihin mukaan. Tein mielellään open delegoimia tehtäviä ja autoin aktiivisesti lapsia. Laitoin hyvän mielen ja tiimihengen kiertämään luokissani. Kyllä, työ sopii hyvin keski-ikäiselle. Lapset pitävät sinua kuitenkin kivana mummona, älä ota henkilökohtaisesti.

Vierailija
37/40 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli niin monipuolinen työelämän kokemus, ylikoulutettukin, koulunkäyntiavustajaksi, ettei lisäkoulutuksesta todellakaan puhuttu. 

Tein työtä vain vuoden, koska kyllästyin  itseäni nuorempiin ja kouluttamattomiin opettajien sijaisuutta tekeviin märkäkorviin. Asennetta riitti kohdella minua alentuvasti, mutta opettaminen oli sitä sun tätä. Joskus piti puuttua virheisiin, vaikka sen tekikin hienotunteisesti tunnin loputtua kahden kesken. 

Suosittelen tutustumaan alaan sijaisuuksilla. Niitä kyllä riittää useammaksikin viikoksi ja samalla löydät sen, missä viihtyisit parhaiten. 

Vierailija
38/40 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni on pakko sijaistaa opettajaa tarvittaessa. Sillä pikku palkalla teet sitten isopalkkaisen työtä. Olin työhaastattelussa. Eivät osanneet sanoa palkasta, kun intin, että tosi tärkeä tieto, selvisi että n. 1300€/kk nettona. Mulla oli sama ansiosidonnainen. Matkoihin olisi mennyt rahaa. En saanut onneksi karenssia kieltäytymisestä. 

Vierailija
39/40 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli niin monipuolinen työelämän kokemus, ylikoulutettukin, koulunkäyntiavustajaksi, ettei lisäkoulutuksesta todellakaan puhuttu. 

Tein työtä vain vuoden, koska kyllästyin  itseäni nuorempiin ja kouluttamattomiin opettajien sijaisuutta tekeviin märkäkorviin. Asennetta riitti kohdella minua alentuvasti, mutta opettaminen oli sitä sun tätä. Joskus piti puuttua virheisiin, vaikka sen tekikin hienotunteisesti tunnin loputtua kahden kesken. 

Suosittelen tutustumaan alaan sijaisuuksilla. Niitä kyllä riittää useammaksikin viikoksi ja samalla löydät sen, missä viihtyisit parhaiten. 

Unohdin mainita, että alalla on nimenomaan vanhempia naisia. 

Vierailija
40/40 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssä ei tarvita mitään koulutusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi